Fois Gras är (i all sin grymmhet) fantastiskt gott även om det ger mig dåligt samvete.
Nästan alla patéer jag smakat har fallit mig på läppen, speciellt mina föräldrars baserad på fårlever.
Grillat renhjärta ute i naturen en kall vinterdag = succé
Renvom ser ut som en frottéhandduk och har nästan samma konsistens (om lägger handduken i gelatin eller nåt). Det smakar som geléigt gräs. Kanske inte så konstigt.
Komage tyckte jag inte smakade så mycket men hade lite samma konsistens som sniglar eller bläckfisk. Smaken räddades nog av grytan den ingick i.
Det enda jag kan komma på att jag inte tyckt om direkt är nog svartsoppa. Gott/OK de första skedarna men efter en halv skål blev det lite tungt och blodsmaken blev för mycket.
Gillar inte direkt inälvsmat.. Har smakat rökt älghjärta GOTT! anklever också det gott.. Rimmad gristunga, kokt och sedan knaperstekt var ok, inget jag ser fram mot att äta igen dock!!
Hur röd vågar man äta kycklinglever? Är levern fri från campylobakter?
Den ska inte ätas röd. Precis på gränsen mellan rosa och brun ska den vara. Man lär sig känna med fingrarna när levern blivit perfekt stekt. Den ska vara lite spänstigt gungig. Svårt att förklara men testa ett par gånger så förstår du.
Blir den överstekt känns den helt stum. Inte trevligt alls.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!