2007-11-13, 22:57
Medlem
(Försökte söka, men sökfunktionen är "på underhåll". Så jag postar direkt.)

Köpte en gammal skivspelare för en hundring. En Pioneer PL-Z95. Det såg rätt välvårdad ut, och enkel. Något för stunden, tills jag bestämt mig för en "riktig" spelare.

Jag är helt rudis på teknik och fick rätt omgående problem: tre sladdar med kontakter kommer ut ur spelaren. Två av dem, en röd och en vit, passar till min receiver (en Sherwood RX 5700) och jag TROR de kallas RCA-kontakter.

Men så var det då den tredje lilla sladden

Den har en rund, smal och vit kontakt med ett litet hål i. Den passar INGENSTANS. Och jag antar att det finns något som jag behöver komplettera med - kanske har det med strömförsörjningen att göra. Ser lite ut som en kontakt man sätter i en sådan där fyrkantig klump som man sedan i sin tur kopplar in i väggurtaget - någon slags omvandlare av strömstyrka kanske ? Fast borde inte skivspelaren få ström via receivern?

Är det helt enkelt så att jag köpt en modell av skivspelare som inte passar till min receiver?

Tacksam för råd!
Citera
2007-11-13, 23:25
Medlem
Den torde inte få ström från din receviver, RCA används för att leda lågnivåsignalen från din spelare till förstärkaren bara.

Jag söker på nätet men kan bara erbjuda dig följande länkar:

Manual, måste köpas dock http://www.user-manuals.com/user-man...EER-PLZ95.html

Också köpmanual http://www.manuals-in-pdf.com/advanc...=plz95+pioneer

Det borde vara någon form av strömförsörjning men kolla med den du köpte spelaren av eller handla manual enligt ovan!
Citera
2007-11-13, 23:37
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Om skivspelaren har ingått i ett system så kan det vara en kabel för fjärrkontrollsignalen. Jag har sett två st. anläggningar med kablar mellan komponenterna för fjärrkontrollen. D.v.s. att enbart förstärkaren har mottagare för fjärrkontrollen.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-11-14, 01:24
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fandorin
Köpte en gammal skivspelare för en hundring. En Pioneer PL-Z95. Det såg rätt välvårdad ut, och enkel. Något för stunden, tills jag bestämt mig för en "riktig" spelare.

Du har tyvärr köpt en skivspelare som inte är gjord för att användas som en fristående enhet utan som ett tillbehör till huvudenheten XD-Z55T. Den spänningsmatar och styr skivspelaren. Jag tror inte du får igång den, men om det står på någon märkskylt vilken spänning den skall ha kan du ju prova att mata den med det i den extra sladden. Den kanske brinner upp, men du har ju inget att förlora direkt...

Nästa gång, kolla att spelaren har en 230V-kontakt för strömförsörjning, och inga andra konstiga anslutningar än 2 kanalers ljud. Då är chansen större att det är en "riktig" fristående enhet.

/capmac
Citera
2007-11-14, 02:29
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du har tyvärr köpt en skivspelare som inte är gjord för att användas som en fristående enhet utan som ett tillbehör till huvudenheten XD-Z55T. Den spänningsmatar och styr skivspelaren. Jag tror inte du får igång den, men om det står på någon märkskylt vilken spänning den skall ha kan du ju prova att mata den med det i den extra sladden. Den kanske brinner upp, men du har ju inget att förlora direkt...

Nästa gång, kolla att spelaren har en 230V-kontakt för strömförsörjning, och inga andra konstiga anslutningar än 2 kanalers ljud. Då är chansen större att det är en "riktig" fristående enhet.

/capmac
http://images.gittigidiyor.com/510/5108399_1.jpg - den vill ha 12V
Citera
2007-11-14, 08:29
Medlem
Tack!

Aj, ja då är det nog inget som jag ska fortsätta pilla med.

Stort tack för info!

Citera
2007-11-14, 12:03
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fandorin
Aj, ja då är det nog inget som jag ska fortsätta pilla med.

Stort tack för info!

Skaffa en 12V-trafo och koppla in.. Antingen vänder du polerna rätt och det funkar, eller så vänder du dem fel och du har bränt 100 spänn. Ingen större förlust, men 50% chans till vinst
Citera
2007-11-14, 13:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Skaffa en 12V-trafo och koppla in.. Antingen vänder du polerna rätt och det funkar, eller så vänder du dem fel och du har bränt 100 spänn. Ingen större förlust, men 50% chans till vinst

Han skall inte ha nån trafo utan snarare batterieliminator/nätaggregat eftersom skivspelaren skall ha 12V likspänning in. Sådana är lätta att få tag på, men frågan är hur hög strömförbrukningen är. Räcker t.ex. ett vanligt 10 watts nätagg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in