• 1
  • 2
2010-04-13, 09:43
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, men det rder ofta en frvirring kring begreppet nihilism. Nihilism r egentligen frskjutandet av objektiva vrden, subjektiva vrden kan man mycket vl ha.

Dock br man ven underska sina egna subjektiva vrderingar och kritisk granska varifrn man ftt dem. Inte sllan r det internaliserade samhllsvrderingar.
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Existentiell nihilism r ngot av ett ondigt begrepp egentligen, eftersom existentialism inbegriper vetskapen om att det inte existerar ngot som objektiv mening. Sen finns det visserligen teologisk existentialism, men existensen av en gud frutstter ju objektiv mening s det perspektivet ser jag som lika paradoxalt som "kta" nihilism. Men men, som surfacing antydde, mnniskor sger en sak och gr en annan. Man kan skert ha nihilism som ideal, trots att det aldrig kan bli norm.

Aah, korrekt. Ni satte ord p det bttre n mig.
Citera
2010-04-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kretin
Ska skriva en uppsats om nihilism till filosofi A. Jag har skjutit p det hur lnge som helst, och problemet ligger i att jag inte har ngon tes. Det ska allts inte vara om en teori utan jag ska besvara ett problem. Jag kan inte s pass mycket om nihilism, kan bara lite grunder, att jag kan komma upp med en tes sdr. Jag tycker att det r svrt eftersom det ju inte r en direkt teori som typ Kants moralteori.
S om ngon direkt kommer att tnka p ngot som skulle kunna omfattas i en tvsidig uppsats s sg grna till.

Ls lite Nietzsche vet jag, 'till moralens genealogi' r intressant. Denna bok br med strsta sannolikhet finnas p ditt bibliotek. Du kan i alla fall lsa runt p internet gllandes denne, d denne r vlciterad.
Senast redigerad av varldsharskaren 2010-04-13 kl. 12:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in