2007-11-13, 16:22
Medlem
Jag har lite trubbel med lång-slutartid-funktionen... När jag ska fota en lampa/dataskärm/valfri grej som lyser så blir det vääääldigt mycket för ljust!
Ljusheten ökar också när jag höjer slutartiden.
Detta kort tog jag nyss som exempel:

http://i12.tinypic.com/6l8neyu.jpg
Fem sekunders slutartid

Där i fönstret står en lampa med röd skärm, och utomhus är det lite halvmörkt, men ja... ni ser själva.
Vad gör jag för fel? Använder en Canon Digital IXUS 65.
Ska tilläggas att jag är ganska ny på det här med att fota och använda en kamera på "rätt sätt".
Citera
2007-11-13, 16:36
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Du använder S, då väljer du en slutartid och kameran bländaren, men det kameran vill ha är en korrekt exponerad bild. Vill du styra exponeringen själv måste du köra M, helmanuellt och välja en passande bländare...

Citera
2007-11-13, 16:52
Medlem
Jag använder det manuellaste läget som går!
Även med lägsta exponering blir det dumt... Utan lång slutartid syns bara tv-skärmen i mörkret, men när jag ändrar slutartiden till några sekunder så blir skärmen ett starkt lysande "moln" och resten av rummet totalt upplyst.
Det är riktigt skumt!
Citera
2007-11-13, 16:55
Bannlyst
Prova ställ ner exponeringskompensationen till max underexponering om du vill ha det "mörkt" exponerat..
Citera
2007-11-13, 17:05
Medlem
Hm, någon exponeringskonpensation hittade jag dock inte!
Kameran är inte jätteavancerad precis!
Citera
2007-11-13, 17:30
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saetia
Vad gör jag för fel?
För det första; varför vill du ha lång slutartid? Uppenbarligen använder du inte stativ (eftersom bilden är väldigt oskarp), så vad är vitsen? Lång slutartid innebär att mycket ljus släpps in, så om det inte är mörkt så blir bilden överexponerad. Om kameran är väldigt enkel så kanske du inte ens kan ställa hur lång slutartid du vill ha. "Lång-slutartid-funktion" är väl knappast ett manuellt läge?

Läs om exponering här: http://flashback.info/showthread.php?t=554799
Citera
2007-11-13, 17:40
Medlem
Jag vill använda mig av lång slutartid eftersom jag gillar att experimentera med allt som går att experimentera med.
Nej, något stativ använder jag inte (...än), utan brukar sätta kameran på någon passande grej, t.ex ett bord, en sten eller liknande.
Jo, jag kan välja hur lång slutartiden ska vara, mellan 1 och 15 sekunder går.
I det manuella läget i min kamera finns en hel hög inställningar att välja på, däribland den långa slutartiden.
Citera
2007-11-13, 17:43
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saetia
Jag vill använda mig av lång slutartid eftersom jag gillar att experimentera med allt som går att experimentera med.
Nej, något stativ använder jag inte (...än), utan brukar sätta kameran på någon passande grej, t.ex ett bord, en sten eller liknande.
Jo, jag kan välja hur lång slutartiden ska vara, mellan 1 och 15 sekunder går.
I det manuella läget i min kamera finns en hel hög inställningar att välja på, däribland den långa slutartiden.
Då är det bara att välja en slutartid som är lagom. Vill du att kameran ska släppa in mindre ljus så väljer du ett lägre bländarvärde (högre siffra) och/eller lägre känslighet (ISO).

Sensorn är som en tom hink. När du exponerar så motsvaras det av att du fyller i vatten (ljus). Längre tid med samma påfyllningshastighet = högre exponering. Större "kran" (bländare) = högre exponering. "Mindre hink" skulle man kunna jämföra med högre känslighet; den blir full snabbare med samma påfyllning alltså.
Citera
2007-11-13, 17:51
Medlem
Man tackar och bockar för den målande beskrivningen! Ett helt gäng fina tips där! Får ta och ge mig ut lite senare och testa de nya kunskaperna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in