• 1
  • 2
2007-11-13, 12:44
Medlem
Jag har under en tid använt Zone Alarm, som jag tycker fungerar bra.
Däremot så har den på sistone tagit allt längre tid på sig att starta, och jag måste vänta i cirka fem minuter innan jag kan börja använda datorn eftersom autostarten tar sådan tid. Vidare har jag satt att den skall uppdateras manuellt, men ändå sätter alltid uppdateringen igång automatiskt.

Rekommendera några bra och mer resurssnåla brandväggar!
Citera
2007-11-13, 13:28
Medlem
gandihellfishs avatar
Kaspersky är otroligt bra.
Men i regel så behöver inte en privatperson en brandvägg, det räcker med ett bra antivirus och windows egna brandvägg.
Citera
2007-11-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Kaspersky är otroligt bra.
Men i regel så behöver inte en privatperson en brandvägg, det räcker med ett bra antivirus och windows egna brandvägg.

Säkert? Någon som kan bekräfta detta? Jag trodde att Windows-brandväggen var ineffektiv.
Det är så att jag sköter vissa bankbetalningar och personliga uppgifter via internet, och därför är det viktigt med säkerheten...
Citera
2007-11-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitamin_skurk
Däremot så har den på sistone tagit allt längre tid på sig att starta, och jag måste vänta i cirka fem minuter innan jag kan börja använda datorn eftersom autostarten tar sådan tid.
Det kan du ju inte lösa genom att smäcka in ännu en brandvägg. Det du beskriver låter som virus eller annan rutten programvara som du inte har nytta av. Fem minuter är en evighet. Kontakta någon händig datormeckare i din omgivning.
Citera
2007-11-13, 14:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Säkert? Någon som kan bekräfta detta? Jag trodde att Windows-brandväggen var ineffektiv.
Det är så att jag sköter vissa bankbetalningar och personliga uppgifter via internet, och därför är det viktigt med säkerheten...
Windows brandvägg funkar utmärkt mot yttre hot, men gör däremot inte ett dugg om användaren är korkad. Ganska många sköter bankärenden på nätet och har inget annat än Windows inbyggda skydd.
Citera
2007-11-13, 15:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kör själv med Vista:s egen brandvägg och som en komplettering en hårdvarubrandvägg i routern.

Ämnet om brandväggar och antivirusprogram kan göras en lång lista om.Det viktigaste är trots allt den som sitter bakom tangentbordet.
Citera
2007-11-13, 15:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kör själv med Vista:s egen brandvägg och som en komplettering en hårdvarubrandvägg i routern.

Ämnet om brandväggar och antivirusprogram kan göras en lång lista om.Det viktigaste är trots allt den som sitter bakom tangentbordet.
Exakt. Hade man satt en genomsnittlig Lunarfjortis vid en Linux/BSD-dator så hade det inte krävt många tips från en polare och ett par tre 'sudo' för att totalsabba det med. Windows största säkerhetsproblem sitter framför skärmen, inte i andra änden av nätverkskabeln.
Citera
2007-11-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Windows brandvägg funkar utmärkt mot yttre hot, men gör däremot inte ett dugg om användaren är korkad. Ganska många sköter bankärenden på nätet och har inget annat än Windows inbyggda skydd.

Jag förstår.
Jag är datorvan och vet vad jag sysslar med på internet, så då borde det alltså vara riktigt låg risk att få datorn hackad, även med Windows-brandväggen?
Citera
2007-11-13, 15:32
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag förstår.
Jag är datorvan och vet vad jag sysslar med på internet, så då borde det alltså vara riktigt låg risk att få datorn hackad, även med Windows-brandväggen?
Ja. Lämnar du datorn igång och inte rör den efter installation samt aktiverar automatiska uppdateringar så är den med största sannolikhet lika säker med Windows brandvägg som med någon annan. Det är inte förrän folk klickar på saker de inte borde som säkerheten försvinner.
Citera
2007-11-13, 15:48
Medlem
Citat:
Jag har under en tid använt Zone Alarm, som jag tycker fungerar bra.
Däremot så har den på sistone tagit allt längre tid på sig att starta, och jag måste vänta i cirka fem minuter innan jag kan börja använda datorn eftersom autostarten tar sådan tid. Vidare har jag satt att den skall uppdateras manuellt, men ändå sätter alltid uppdateringen igång automatiskt.

Rekommendera några bra och mer resurssnåla brandväggar!

vanligt.. det är väldigt vanligt att om dukör Zonelabs Branväggar som jag sj kör + tex antivirus som tex Zonealarm pro eller security suite eller hur det stavas så bilr det en mycket längre vänte tid vid uppstart...
jag kör sj nu med Za Pro, Avg free, Avg antispyware, Ad-Aware pro, Antivir Classic, och sen MAcafee Antivirus.

Jag köpte min dator för ca 1mån sen och den ahr 3 gb intern minne dual 2core processor m.m hygligt bra iaf.
Då när jag stratatade datorn startade den på ca 10-20~ sec nu 3-4min men det slöar en ner datorn efter strarten efter startatden går den hur bra som helst och jag har ju 3gb intern så program darar ej så mycket Minne..
Citera
2007-11-13, 15:51
Medlem
Däremot ska man inte köra med windows brandväggen som den andra killen sa man kan använa branvägg privat med det är säkrast.. Za säger sj att dom gör producterna till privat personer men det är ju bra till företag också.
zonealarm är den bästa brandväggen som man kan hitta och varge preson bör ha en förutom hackers...
Citera
2007-11-13, 16:13
Medlem
Tack för ditt svar AzZOr, mycket givande och informativ läsning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in