• 1
  • 2
2007-11-13, 12:23
Medlem
Smegmas avatar
Jag tänkte ställa till med besvär i köket i denna afton - det står BASIC Kinagryta på menyn. Eftersom att jag inte kan söka på forumet pga. underhåll så undrar jag om det är någon som kan ledsaga mig i denna fråga.

Är det så enkelt som att bryna kyckling, hiva i ett par såser (färdigblandade sådana) med Uncle Bens - krydda efter behov och avnjuta?

Kanske så finns det recept som smakar "svårt" men är easy att göra?

Tack på förhand

Citera
2007-11-13, 13:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jag tänkte ställa till med besvär i köket i denna afton - det står BASIC Kinagryta på menyn. Eftersom att jag inte kan söka på forumet pga. underhåll så undrar jag om det är någon som kan ledsaga mig i denna fråga.

Är det så enkelt som att bryna kyckling, hiva i ett par såser (färdigblandade sådana) med Uncle Bens - krydda efter behov och avnjuta?

Kanske så finns det recept som smakar "svårt" men är easy att göra?

Tack på förhand

Basic krydda i kinesisk matlagning betyder: "Femkryddorspulver". Detta pulver innehåller kanel, stjärnanis, ingefära och kryddnejlika och finns att köpa i de flesta orientaliska affärer.

Att endast "slänga ihop" något blir sällan bra.

Jag vet inte hur pass duktig du är i köket men gör så här:

Dela kycklingen i bröstbitar, lårbitar och resten (krafset). Ta av skinnet på bröstbitarna och addera det till krafset tillsammans med vingarna.

Skär bröstbitarna i ca 2x2 cm stora bitar. Tillsätt lite salt och vitpeppar. Rör i lite maizena och 1 lättvispad äggvita. Skvätt i lite Amontilado och ljus soja. Placera i kylskåp i minst en halvtimme.

Under tiden som kycklingtärningarna marineras så kan du förbereda en enkel grönsaksblandning som du skall steka hastigt.

Vilka grönsaker du väljer beror på dina egna (och gästernas) smaklökar. Personligen kör jag med: Ingefära, vitlök, purjolök, röd paprika, bambuskott och rotselleri.

Purjolök, vitlök och ingefära är s k stekgrund som oftast finns i kinesisk matlagning. Dessa ingredienser skall finhackas och fräsas antingen innan eller i samband med kycklingen.

Blanda sedan i resten av ingredienserna, smaksätt med ljus soja och lite socker, samt servera med Basmatisris eller kinesiska nudlar.

~Paul~
Citera
2007-11-13, 14:02
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Basic krydda i kinesisk matlagning betyder: "Femkryddorspulver". Detta pulver innehåller kanel, stjärnanis, ingefära och kryddnejlika och finns att köpa i de flesta orientaliska affärer.

Att endast "slänga ihop" något blir sällan bra.

Jag vet inte hur pass duktig du är i köket men gör så här:

Dela kycklingen i bröstbitar, lårbitar och resten (krafset). Ta av skinnet på bröstbitarna och addera det till krafset tillsammans med vingarna.

Skär bröstbitarna i ca 2x2 cm stora bitar. Tillsätt lite salt och vitpeppar. Rör i lite maizena och 1 lättvispad äggvita. Skvätt i lite Amontilado och ljus soja. Placera i kylskåp i minst en halvtimme.

Under tiden som kycklingtärningarna marineras så kan du förbereda en enkel grönsaksblandning som du skall steka hastigt.

Vilka grönsaker du väljer beror på dina egna (och gästernas) smaklökar. Personligen kör jag med: Ingefära, vitlök, purjolök, röd paprika, bambuskott och rotselleri.

Purjolök, vitlök och ingefära är s k stekgrund som oftast finns i kinesisk matlagning. Dessa ingredienser skall finhackas och fräsas antingen innan eller i samband med kycklingen.

Blanda sedan i resten av ingredienserna, smaksätt med ljus soja och lite socker, samt servera med Basmatisris eller kinesiska nudlar.

~Paul~
Lite OT men.. vad är egentligen kinesiska nudlar.. risnudlar eller äggnudlar?
Citera
2007-11-13, 14:36
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Ännu enklare...

Fräs lite hackad färsk chili med lite vitlök i olja.

Lägg i strimlad kyckling, därefter de grönsaker du gillar (Bambu, lök, paprika, ingerfära etc.)

Woka ett par minuter, slå på 1/2 dl oystersauce, lite soya, socker, och om du vill en 1/2 tsk glutamat. rör ihop... färdigt.

Om det blir för tjockt eller om du vill ha mer sås, späd med lite vatten.

Servera med Jasminris.

This is BASIC.
Citera
2007-11-13, 14:37
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishPlayboy
Fräs lite hackad färsk chili med lite vitlök i olja. Lägg i strimlad kyckling, därefter de grönsaker du gillar (Bambu, lök, paprika, ingerfära etc.) Woka ett par minuter, slå på 1/2 dl oystersauce, lite soya, socker, och om du vill en 1/2 tsk glutamat. rör ihop... färdigt. Om det blir för tjockt eller om du vill ha mer sås, späd med lite vatten.

This is BASIC.

Ostron sås är väl mer thai-köket? Förbannat gott är de iaf !
Citera
2007-11-13, 14:46
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile

Det beror lite på vilket Kinesiskt "kök" du menar, kinesisk matlagning är uppdelad i 5 regioner, en del av dom amvänder en hel del Oystersauce, men jag är absolut ingen expert på kinesisk matlagning, har dock en god vän som hade en väldigt bra KIna krog tidigare, numera har han ett pat Thai krogar, trots att han är från Hong Kong.
Citera
2007-11-13, 14:53
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Det beror lite på vilket Kinesiskt "kök" du menar, kinesisk matlagning är uppdelad i 5 regioner, en del av dom amvänder en hel del Oystersauce, men jag är absolut ingen expert på kinesisk matlagning, har dock en god vän som hade en väldigt bra KIna krog tidigare, numera har han ett pat Thai krogar, trots att han är från Hong Kong.

Jasså okej.. ja men du verkar men erfaren än mig i alla fall
Citera
2007-11-13, 14:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Lite OT men.. vad är egentligen kinesiska nudlar.. risnudlar eller äggnudlar?
Både och. Till denna måltid är dock äggnudlar att föredra.

~Paul~
Citera
2007-11-13, 14:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Finns i båda köken.

~Paul~
Citera
2007-11-13, 15:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nästan rätt . Fyra huvudkök med ett antal regionala/provinskök.

~Paul~
Citera
2007-11-13, 15:05
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nästan rätt . Fyra huvudkök med ett antal regionala/provinskök.

~Paul~

Sorry... som jag sa, är ingen expert på kinamat.
Citera
2007-11-13, 15:05
Medlem
dePauls avatar
Många är förvirrade inför användning av antingen äggnudlar eller risnudlar inom kinesisk cuisine.

Egentligen är det ganska enkelt. Risnudlar används ofta i samband med soppor och lättflytande såser. Äggnudlar däremot i samband med grytor och tyngre maträtter (undantag finns dock som alltid ).

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in