2007-11-12, 21:18
Medlem
Rammsbergs avatar
Tidigare har det varit brevbärare som vägrat dela ut SDs material. Nu är det Posten själva som tagit beslutet att inte dela ut SDs tidning. Detta efter en central granskning som Posten gjort.

http://www.kvp.se/nyheter/1.923040/p...t-sd-s-tidning

Några frågor infinner sig i och med Postens agerande. Är det lagligt att Posten vägrar att dela ut material på detta sätt? Är Postens skäl att vägra dela ut materialet rent politiska? Kommer Postens djupgranskning i detta fall följas av samma granskning av allt material som de fortsättningsvis funderar på att dela ut?

Det finns visserligen en gammal tråd om brevbärarnas utdelningsvägran, men detta tycker jag kräver en egen tråd, eftersom ett statligt monopolföretag bestämmer vad de vill och inte vill dela ut.
Citera
2007-11-12, 21:25
Medlem
Androass avatar
Ja vad ska man säga?

Ett mer motarbetat parti i relation till deras åsikter får man nog leta länge efter.
Citera
2007-11-12, 21:25
Medlem
slipZens avatar
Posten har inte monopol.
Citera
2007-11-12, 21:27
Medlem
jokers avatar
Jag var på väg att skriva att det är fegt av posten att vägra dela ut SDs material, men så kollade jag på länken...

Med tanke på innehållet så har jag viss förståelse för postens beslut. Hade Posten beslutat sig för att dela ut materialet och brevbärare hade hotats till livet så hade skyddsombuden troligen stoppat utdelningen ändå.

SD får se till att producera material som är utdelningsbart.
Citera
2007-11-12, 21:31
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Jag var på väg att skriva att det är fegt av posten att vägra dela ut SDs material, men så kollade jag på länken...

Med tanke på innehållet så har jag viss förståelse för postens beslut. Hade Posten beslutat sig för att dela ut materialet och brevbärare hade hotats till livet så hade skyddsombuden troligen stoppat utdelningen ändå.

Eller stoppa det i ett kuvert. Då får dom skicka precis vad dom vill.

Sen så har Posten inte monopol på något. Det är bara att kontakta någon annan postoperatör och höra vad dom säger om saken.
Citera
2007-11-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joker

Varför ska man behöva anpassa sig till några ynkliga, äckliga muslimer som inte vet skillnaden på rätt och fel?

Nejdu, detta är illa och jag hoppas SD fortsätter visa sanningen, vilket vanliga tidningar har visat ha svårt för..
Citera
2007-11-12, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
En...

...intressant fråga principiellt. Under kriget belades vissa publikationer med distributionsförbud av staten, men om ett statligt företag gör sammlunda är det tryckfrihetsbrott då? TF 1 kap
Citat:
2 § Någon tryckningen föregående granskning av skrift eller något förbud mot tryckning därav må ej förekomma.
Ej heller vare tillåtet för myndighet eller annat allmänt organ att på grund av skrifts innehåll, genom åtgärd som icke äger stöd i denna förordning, hindra tryckning eller utgivning av skriften eller dess spridning bland allmänheten.
http://www.notisum.se/index2.asp?iPa...k.asp?DokTyp=1

Dvs är Posten ett "annat allmänt organ" och får dessa hindra spridning? Spännande att se vad detta tar vägen. Har nog inte, så vitt känt, förekommit ett liknande fall sedan SKPs tidning Ny dag vägrades utdelning av brevbärare under vinterkriget.
Citera
2007-11-12, 21:33
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Varför ska man behöva anpassa sig till några ynkliga, äckliga muslimer som inte vet skillnaden på rätt och fel?

Nejdu, detta är illa och jag hoppas SD fortsätter visa sanningen, vilket vanliga tidningar har visat ha svårt för..

Brevbärare är inga frontsoldater i den vita revolutionen. Arbetdgivare har ett ansvar för sina anställdas arbetsmiljö och hälsa. SD skulle mycket väl kunna producera ett material som inte innehåller muhammedhundar. Men då skulle man missa möjligheten att gråta över att det inte delas ut.
Citera
2007-11-12, 21:33
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Posten har inte monopol.
Tack för påpekandet. Jag hade fel!
Citera
2007-11-12, 21:34
Medlem
ayanamiis avatar
Men knark delar de ut, snacka om dubbelmoral och inkonsekvens
Citera
2007-11-12, 21:35
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...intressant fråga principiellt. Under kriget belades vissa publikationer med distributionsförbud av staten, men om ett statligt företag gör sammlunda är det tryckfrihetsbrott då? TF 1 kap
http://www.notisum.se/index2.asp?iPa...k.asp?DokTyp=1

Dvs är Posten ett "annat allmänt organ" och får dessa hindra spridning? Spännande att se vad detta tar vägen. Har nog inte, så vitt känt, förekommit ett liknande fall sedan SKPs tidning Ny dag vägrades utdelning av brevbärare under vinterkriget.

Det står ju SD fritt att vända sig till ett konkurrerande företag. tex SDR (som främst avlönar individer som SD vill förpassa till sina hemländer) eller City Mail. Eller Tidningstjänst. Marknaden för utdelning av direktreklam är i högsta grad fri, både i teorin och praktiken.
Citera
2007-11-12, 21:35
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII

Man kan ju tycka vad man vill om det, men är det ett arbetsmiljöproblem så är det ändå ett reellt problem. Man ska inte behöva riskera hot och våld på arbetsplatsen om det går att undvika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in