Min första fråga blir nog: Hur stor budget har du?
Om du har en rätt så tight budget (2000-3000kr) skulle jag bara uppgradera grafikkortet till ett 8800GT istället (mer prisvärt än GTS), alternativt vänta på den nya upphottade versionen av 8800GTS (som släpps tidig december).
Men om du har lite mer pengar över så är det nog värt att se över processorn och minnet, (typ ett
sånt här uppgraderingspaket), och sen köpa till en GT eller GTS.
Jag undviker alltid att köpa "overclocked edition" och "ultra" och allt vad det kan heta på grafikkort, för dom extra pengarna det kostar får man inte igen på prestanda, blir bara mindre prisvärt.
Jag tror inte du kommer att märka jättestor skillnad om du uppgraderar processorn eller inte, kanske vid filmkomprimering osv. du har nytta vid det. Men i spel tror jag att det blir en mycket marginell skillnad (med tanke på att din 1.86gHz C2D inte är en dålig processor, skulle varit annorlundda om det var en gammal enkelkärnig). Det som gör mest vid spel är att uppgradera grafikkort oftast (om du har hyffsade grejjer i övrigt).
Det kommer heller inte att göra stor skillnad mellan IDE och SATAII hdd, återigen marginell.