2007-11-12, 19:14
Medlem
Nu har det ju kommit en herrans massa roliga spel, the witcher, cod4, crysis, gears of war och säkert fler som jag har missat hittils. Som den livsnjutare jag är vill jag ju givetvis få ut så mycket som möjligt utav dessa underverk.
I nuläget sitter jag med:
Ett rättså luffigt Asrock moderkort som bara stöder 2 st ddr2 stickor (jag köpte det för att man även kan ha vanliga ddr i två andra slots och jag hade inte råd med nya minnen för tillfället och det var billigt så det ska bort i vilket fall)
grafikkort: asus 7600 gt
Processor: intel core2duo 1,86ghz
2x1024 mb ddr2 ram.

Jag planerar följande köp:
nytt moderkort
2x1024 mb ram
MSI 8800gts 320mb overclocked edition.

Efter inköpet kommer det se ut såhär
nya moderkortet, intel core2duo 1,86ghz, MSI 8800gts, 4x1024mb ddr2.
Frågan är nu, hur mycket kommer det att gynna mig?
Kommer processorn bli en enorm flaskhals som gör att jag ändå inte kommer kunna spela på högre inställningar än i nuläget? är det totalt ovärt att uppgradera allt utom processorn?

Det är, uppenbarligen, bara spelprestanda jag är ute efter.

När jag ändå håller på och frågar kan jag ju passa på att fråga hur stor skillnad det gör att ha windows och spelen installerade på en sataII hårddisk jämfört med en IDE hårddisk.

tacksam för svar!
Citera
2007-11-12, 19:34
Medlem
project_xs avatar
Min första fråga blir nog: Hur stor budget har du?

Om du har en rätt så tight budget (2000-3000kr) skulle jag bara uppgradera grafikkortet till ett 8800GT istället (mer prisvärt än GTS), alternativt vänta på den nya upphottade versionen av 8800GTS (som släpps tidig december).

Men om du har lite mer pengar över så är det nog värt att se över processorn och minnet, (typ ett sånt här uppgraderingspaket), och sen köpa till en GT eller GTS.

Jag undviker alltid att köpa "overclocked edition" och "ultra" och allt vad det kan heta på grafikkort, för dom extra pengarna det kostar får man inte igen på prestanda, blir bara mindre prisvärt.

Jag tror inte du kommer att märka jättestor skillnad om du uppgraderar processorn eller inte, kanske vid filmkomprimering osv. du har nytta vid det. Men i spel tror jag att det blir en mycket marginell skillnad (med tanke på att din 1.86gHz C2D inte är en dålig processor, skulle varit annorlundda om det var en gammal enkelkärnig). Det som gör mest vid spel är att uppgradera grafikkort oftast (om du har hyffsade grejjer i övrigt).

Det kommer heller inte att göra stor skillnad mellan IDE och SATAII hdd, återigen marginell.
Citera
2007-11-12, 19:49
Medlem
Tack så mycket för svaret.
Måste bara slå mig själv lite hårt i ansiktet för att jag är så jävla slarvig. En enkel sökning på 8800gt vs 8800gts genererar tonvis med länkar som klart och tydligt talar om att gt är bättre än gts i olika synpunkter.
Att vänta är inte aktuellt, det är nu eller aldrig (lång tid) eftersom de roligaste spelen som jag har sett fram mest emot är här nu.

Det blir nog något 8800gt, ett moderkort och mer ramminne.
Edit:Upptäckte nu att 8800gt inte finns i lager någonstans... kul...
Citera
2007-11-12, 21:15
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji_wh
Tack så mycket för svaret.
Måste bara slå mig själv lite hårt i ansiktet för att jag är så jävla slarvig. En enkel sökning på 8800gt vs 8800gts genererar tonvis med länkar som klart och tydligt talar om att gt är bättre än gts i olika synpunkter.
Att vänta är inte aktuellt, det är nu eller aldrig (lång tid) eftersom de roligaste spelen som jag har sett fram mest emot är här nu.

Det blir nog något 8800gt, ett moderkort och mer ramminne.
Edit:Upptäckte nu att 8800gt inte finns i lager någonstans... kul...

Om tre dar så kommer nya GT i lager, på komplett iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in