• 1
  • 2
2007-11-12, 18:41
Medlem
Tja,

är det nån som har nån koll på om det är fetmaffigt dyrt att lägga in extra ram i en laptop?

I beskrivningen av en laptop som jag funderar på att köpa så finns där 2 gb i ram, men det står även "max 4 Gb" så då måste man ju fråga sig vad det kan kosta att Maxa burken.
Citera
2007-11-12, 18:46
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelf
Tja,

är det nån som har nån koll på om det är fetmaffigt dyrt att lägga in extra ram i en laptop?

I beskrivningen av en laptop som jag funderar på att köpa så finns där 2 gb i ram, men det står även "max 4 Gb" så då måste man ju fråga sig vad det kan kosta att Maxa burken.

Frågan är om det är värt det? Om det sitter halvbra komponenter i burken i övrigt så kanske prestandavinsten av att dubbla RAM-minnet inte ger så mycket? Då kan det kanske vara smartare att lägga de pengarna på att köpa en något vassare modell av laptop, t.ex. med ett bättre grafikkort?
Citera
2007-11-12, 18:47
Medlem
Trinnits avatar
Nej, det är inte så dyrt, förutsatt att du inte ska ha någon äldre standard.
Beror ju på om du har minnesplatser nog att bara peta in någon mer sticka eller om du helt måste ersätta de gamla, och beror såklart även på vilken sorts minnen du ska ha, men det kostar hursomhelst inte mycket pengar.

En ny SO-DIMM DDR2-sticka kostar väl några hundralappar.

Edit: Dock har Flytande_argot rätt, det kanske inte är en särskilt lönsam uppgradering.
Citera
2007-11-12, 19:10
Medlem
MaZtoRs avatar
Ett SO-DIMM DDR2 på 2GB kostar som minst 520kr på prisjakt.se

Antagligen har du 2 st 1gb så då får du nog byta ut dem.
Citera
2007-11-12, 19:25
Medlem
Jag förstår din vilja att maxa minnet nu så att du slipper tänka på sådant senare. Men du bör veta att 32 bits versionerna av både Vista och XP kan bara använda mellan 3-3.5 GB av minnet.
Citera
2007-11-12, 19:36
Medlem
project_xs avatar
2GB räcker gott och väl i dagens läge, men det är ju aldrig fel med mer . Men som sagt knappast någon lönsam uppgradering.
Citera
2007-11-13, 16:44
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag förstår din vilja att maxa minnet nu så att du slipper tänka på sådant senare. Men du bör veta att 32 bits versionerna av både Vista och XP kan bara använda mellan 3-3.5 GB av minnet.

Jag kör windows xp med 4gb ram i datorn och windows säger att jag har 2.93. Går det att fixa så man kan använda 3.5GB?
Citera
2007-11-13, 17:10
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag förstår din vilja att maxa minnet nu så att du slipper tänka på sådant senare.
Men senare är minnena antagligen också billigare
Om man nu tänker att han i dagsläget inte behöver mer än 2 GB men kanske i framtiden.
Citera
2007-11-14, 17:04
Medlem
Ja det är nog inför framtiden som det är mer aktuellt än nu direkt. Även om det hade varit kul att kunna säga:

"Va....va sa du....RAM-minne? jaja. nää 4 gig....ja du hörde rätt; 4 GIG!! Wzuuuuup! "

Vad gäller att få din dator att gå från 2,93 gig ram till 3 gig har jag för mig att jag fick ändra nån inställning nånstans när jag utökade på min stationära. finns garanterat någon som förstår vad jag menar.
Citera
2007-11-14, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelf
Tja,

Du kan sätta in ram själv, Kostar 0:-. Men satsa på en vanligt stationär dator istället =)s
Citera
2007-11-14, 18:35
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doedeL'kenta
Du kan sätta in ram själv, Kostar 0:-. Men satsa på en vanligt stationär dator istället =)s

En vanlig stationär kanske inte passar hans behov, så laptop är hans ända val?
Citera
2007-11-14, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
En vanlig stationär kanske inte passar hans behov, så laptop är hans ända val?

ja, kanske det. men får man fråga varför du behöver mera ram?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in