är det nån som har nån koll på om det är fetmaffigt dyrt att lägga in extra ram i en laptop?
I beskrivningen av en laptop som jag funderar på att köpa så finns där 2 gb i ram, men det står även "max 4 Gb" så då måste man ju fråga sig vad det kan kosta att Maxa burken.
är det nån som har nån koll på om det är fetmaffigt dyrt att lägga in extra ram i en laptop?
I beskrivningen av en laptop som jag funderar på att köpa så finns där 2 gb i ram, men det står även "max 4 Gb" så då måste man ju fråga sig vad det kan kosta att Maxa burken.
Frågan är om det är värt det? Om det sitter halvbra komponenter i burken i övrigt så kanske prestandavinsten av att dubbla RAM-minnet inte ger så mycket? Då kan det kanske vara smartare att lägga de pengarna på att köpa en något vassare modell av laptop, t.ex. med ett bättre grafikkort?
Nej, det är inte så dyrt, förutsatt att du inte ska ha någon äldre standard.
Beror ju på om du har minnesplatser nog att bara peta in någon mer sticka eller om du helt måste ersätta de gamla, och beror såklart även på vilken sorts minnen du ska ha, men det kostar hursomhelst inte mycket pengar.
En ny SO-DIMM DDR2-sticka kostar väl några hundralappar.
Edit: Dock har Flytande_argot rätt, det kanske inte är en särskilt lönsam uppgradering.
Jag förstår din vilja att maxa minnet nu så att du slipper tänka på sådant senare. Men du bör veta att 32 bits versionerna av både Vista och XP kan bara använda mellan 3-3.5 GB av minnet.
Jag förstår din vilja att maxa minnet nu så att du slipper tänka på sådant senare. Men du bör veta att 32 bits versionerna av både Vista och XP kan bara använda mellan 3-3.5 GB av minnet.
Jag kör windows xp med 4gb ram i datorn och windows säger att jag har 2.93. Går det att fixa så man kan använda 3.5GB?
Ja det är nog inför framtiden som det är mer aktuellt än nu direkt. Även om det hade varit kul att kunna säga:
"Va....va sa du....RAM-minne? jaja. nää 4 gig....ja du hörde rätt; 4 GIG!! Wzuuuuup! "
Vad gäller att få din dator att gå från 2,93 gig ram till 3 gig har jag för mig att jag fick ändra nån inställning nånstans när jag utökade på min stationära. finns garanterat någon som förstår vad jag menar.
Du kan sätta in ram själv, Kostar 0:-. Men satsa på en vanligt stationär dator istället =)s
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!