• 1
  • 2
2007-11-12, 12:16
Medlem
boba fetts avatar
Filmen Heat r en av mina absoluta favoriter.. tt actionfylld thriller med bra story och bra skdespeleri. Dessutom filmhistoriens bsta shootout med vapenljud som gr att man ryser.. alla som skjutit ak5 vet vad jag menar. En jvligt bra film helt enkelt.

Nu till frgan. Visade filmen fr en kompis som inte sett den frut, och hade vl hypat den ganska mycket. Men det ansg jag att filmen kunde leva upp till. Vi sg klart den och eftert konstaterade han att det var en mycket bra film, men att slutet frstrde allting..

Han menar att De Niros karaktr (McCauley) borde ha vunnit duellen i slutet, eftersom han hade skydd och Pacinos karaktr (Hannah) var blndad av landningsljusen. Enligt hans resonemang s skulle McCauley, som r trnad i vapen och taktik, aldrig ha lmnat sitt skydd och sprungit ut i den situationen.

Jag menar att det r en bagatell att reta sig p och att man kan ha verseende med en sn miss nr filmen som helhet r s klockren. Dessutom r filmen baserad p en verklig hndelse, och i verkligheten var det polisen som vann. Jag str mig inte nmnvrt p slutet.

Vad anser ni om slutet? r det ett antiklimax? r scenen dligt gjord? Vad tycker ni om filmen i vrigt?
Citera
2007-11-12, 14:20
Medlem
Sunners avatar
Frsta gngen jag sg den s blev jag vl lite besviken p slutet, hade nog blivit bttre om DeNiro hade lyckats fly helt enkelt.
Fast jag antar att det i god Hollywood-anda behvdes ett moraliskt riktigt slut, s att alla tittare kan dra slutsatsen att brott inte lnar sig.

Men men, ingen deal breaker, det r fortfarande en vldigt bra film
Citera
2007-11-12, 14:31
Bannlyst
Heat r en nstan lite fr bra film.
Robert De Niro och Al Pacino i samma scen blir lite fr mycket fr hjrnan att ta till sig

Michael Mann har lyckats gra en vldigt kompakt, tt thriller som, trots att den r nstan 3tim lng, aldrig tappar i tempo.

Tycker slutet r ganska passade ven om det kanske hade varit mer typiskt Hollywood med ett lyckligt slut fr Neil och hans nyfunna krlek.

Men samtidigt hade det kanske inte varit helt rttvist.
Och det hade blivit svrt att f till ett slut p filmen utan hans dd.
Med tanke p Vincent Hannas karaktr.

Hade inte Neil dtt s hade ju Vincent bara fortsatt jakten i all evighet.
Det var ju liksom s han var som person.
Citera
2007-11-12, 14:46
Medlem
pirates avatar
Heat r ox en av mina absolut favoritfilmer. Men som din polare s str jag mig ox som
fan p att De Niro blev nedtagen av Pacino, utan jag hade mer grna sett att De Niro frsvann
s att historien fick en lite mer mystisk nda.
I mnga eller rttare sagt i nstan alla fall s vinner polisen med det hade varit kul att se ngon
bryta den trenden och det trodde jag Heat skulle gra men men...

Men i vrigt s r den en jvligt bra film och jag hller med dig att delen med skottlossningen fr hret i nacken att stlla sig upp...
Citera
2007-11-12, 14:49
Medlem
Urskta att jag skriver p norskt tangentbord fr tillfllet. Jag gillar slutet skarpt trots att det kan verka moraliskt att McCauley blir den som stupar. Bda antagonisterna knner ju hur lika de r trots att de str p varsin sida lagen. De beundrar och har stor respekt fr varandra. Gillar nr McCauley strcker fram sin hand innan han dr och Hannah tar emot den. Hannah resonerar vl att ingen ska behva d ensam och hade han stupat hade troligen han gjort detsamma.

Vldigt snygg sista bild ocks (helbilden p dem) innan eftertexterna kommer.

Riktigt bra film som trots sin lnga speltid aldrig blir lngtrkig. Hade ltt sett en dubbel speltid av denna film.
Citera
2007-11-12, 15:13
Medlem
boba fetts avatar
Tydligen hade det planerats fr ett annat slut ocks, dr bda skjuter ihjl varandra samtidigt.. men Mann gillade inte den idn, s det blev inte s. Jag vet inte riktigt vad som hade varit ett typiskt Hollywood-slut, men jag tror att Mann lt polisen vinna drfr att filmen r lite av en hyllning till verklighetens Vincent Hannah (som hette nt annat), och Neil McCauley.

Men min kompis strde sig ocks p hur sjlva scenen r koriograferad, att det inte r trovrdigt att han kastar sig fram ur skyddet. Personligen tycker jag det r en oviktig detalj. Ok, det kanske kunde gjorts snyggare, men jag tycker det funkar.
Citera
2007-11-12, 15:16
Medlem
deeznutss avatar
jag stnger av innan han blir knppt
Citera
2007-11-12, 15:23
Medlem
Gustavkukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Heat r en nstan lite fr bra film.
Robert De Niro och Al Pacino i samma scen blir lite fr mycket fr hjrnan att ta till sig

Michael Mann har lyckats gra en vldigt kompakt, tt thriller som, trots att den r nstan 3tim lng, aldrig tappar i tempo.

Tycker slutet r ganska passade ven om det kanske hade varit mer typiskt Hollywood med ett lyckligt slut fr Neil och hans nyfunna krlek.

Men samtidigt hade det kanske inte varit helt rttvist.
Och det hade blivit svrt att f till ett slut p filmen utan hans dd.
Med tanke p Vincent Hannas karaktr.

Hade inte Neil dtt s hade ju Vincent bara fortsatt jakten i all evighet.
Det var ju liksom s han var som person.

P vilket stt hade det varit ett typiskt hollywood-slut ifall den yrkeskriminella mrdaren hade sluppit undan rttvisan?!
Citera
2007-11-12, 15:31
Medlem
Det har lnge varit min favoritfilm, nu har jag sett den s mnga ggr att den har tappat lite i vrde fr mig men den e fortfarande vldigt bra. En intressant sak med den som skiljer den frn mnga andra filmer r att den handlar om s mnga olika personer.
Citera
2007-11-12, 15:48
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts
jag stnger av innan han blir knppt
Ha ha.. jo det r ju ocks en lsning.
Citera
2007-11-12, 15:49
Medlem
nollans avatar
Fruktansvrt bra film faktiskt. Att McCauley tyvrr drar det kortare stret fr vgas upp av att Val Kilmers karaktr fr g fri, frvisso utan fru och barn. Det knns helt "rtt" att Hannah gr som vinnare ur striden ven om jag kan medge att missen McCauley gr knns lite orealistisk. Vidare kanske inte McCauley egentligen gr ngon strre frlust, han dr ganska fint och i sllskap av en mer eller mindre jmlike. Tv soldater som lika grna kunde varit p samma sida eller ngot...fan vad jag blajar.
Citera
2007-11-12, 15:52
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightowl
Det har lnge varit min favoritfilm, nu har jag sett den s mnga ggr att den har tappat lite i vrde fr mig men den e fortfarande vldigt bra. En intressant sak med den som skiljer den frn mnga andra filmer r att den handlar om s mnga olika personer.
Det r nt jag tycker r riktigt bra med filmen.. man fr en inblick i alla de inblandades liv. Det r ju inte s vanligt i den hr typen av film. Det ger ju tminstone lite djup t karaktrerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in