2007-11-11, 20:06
Medlem
dudilidudos avatar
Vilken av dessa ska jag anvnda mig av om jag ska formatera min externa fat32 disk till en ntfs och vill behlla filerna?
Citera
2007-11-11, 20:12
Medlem
Start ->kr dr skriver du cmd, tryck enter. I kommandotolken skriver du

CONVERT G: /FS:NTFS

dr G: r din externa disks enhetsbeteckning.
Citera
2007-11-11, 20:12
Medlem
sven-kre-bengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudilidudo
Vilken av dessa ska jag anvnda mig av om jag ska formatera min externa fat32 disk till en ntfs och vill behlla filerna?
du kan inte beholla filerna om du formaterar disken. d raderar du allt. om du inte gr som han sa d.
Citera
2007-11-11, 20:17
Medlem
dudilidudos avatar
Tack fr svaren CONVERT G: /FS:NTFS. varfr inte bara hgerklicka p volymen i "denhrdatorn". ingen jkla server jag anvnder precis
Citera
2007-11-11, 20:41
Medlem
sven-kre-bengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudilidudo
Tack fr svaren CONVERT G: /FS:NTFS. varfr inte bara hgerklicka p volymen i "denhrdatorn". ingen jkla server jag anvnder precis
ass nu ente ja hundra men risken r stor att om du formaterar som ovan s har du en jette bra och tom hrddisk sen, d va d ja mena, dina filer frsvinner.
Citera
2007-11-11, 20:43
Medlem
Du kan inte hgerklicka och ta formatera fr d tmmer du ju disken. Men gr som jag skrev s konverterar du disken med filerna kvar.
Citera
2007-11-11, 20:54
Medlem
dudilidudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C3H5O3NO23
Du kan inte hgerklicka och ta formatera fr d tmmer du ju disken. Men gr som jag skrev s konverterar du disken med filerna kvar.

100 p det? Fr jag har ett antal "vrdefulla" filer dr
Citera
2007-11-11, 21:06
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C3H5O3NO23
Start ->kr dr skriver du cmd, tryck enter. I kommandotolken skriver du

CONVERT G: /FS:NTFS

dr G: r din externa disks enhetsbeteckning.

Det r helt rtt att gra p detta stt. Sedan blir jag lite konfunderad ver hur du vgar gra om diskformatet p en befintlig disk med;

Citat:
Fr jag har ett antal "vrdefulla" filer dr

Frsta regeln: Ta en backup
Andra regeln: Ta en backup

Enligt Microsoft;

http://support.microsoft.com/kb/314097

Citat:
NOTE: Although there is little chance for corruption or data loss during the conversion from FAT to NTFS, it is a good idea to perform a full backup of the data on the drive that it is to be converted before you run the convert command. Before you proceed, it is also a good idea to verify the integrity of the backup.

Vilket jag tolkar som att det r en bra id att ta en backup..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in