Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2011-06-24, 18:16
  #109
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
[/b]

Har du läst hela tråden? Det citerade utgör avgörande kriterier för att skapa artificiell intelligens med ett eget medvetande. Problemet är alltså tämligen komplext.

Smartare innebär inte att man måste ha ett medvetande. Finns ju datorer som är duktigare än de bästa schackspelarna, och således är de duktigare/smartare på det.

Mitt exempel, skulle innebära att en robot blir smartare än en människa på att dra slutsatser utifrån fakta och känns mer rimligt att vi lyckas med, än att skapa ett medvetande, då de är sjukt mer komplext.
Citera
2011-06-25, 17:53
  #110
Medlem
Men om man tänker efter är vår "intelligens" och "medvetande" bara många miljarder elektriska impulser som går igenom våra nervtrådar. Jag säger inte att vi människor skulle kunna göra det, men tekniskt sett skulle man kunna återskapa detta. Om du frågar mig handlar det bara om hur länge vi människor kommer existera: det finns egentligen inte en gräns för vad vi kan ådstakomma, om vi har tillräckligt med tid.
Citera
2011-08-22, 02:16
  #111
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Smartare innebär inte att man måste ha ett medvetande. Finns ju datorer som är duktigare än de bästa schackspelarna, och således är de duktigare/smartare på det.

Mitt exempel, skulle innebära att en robot blir smartare än en människa på att dra slutsatser utifrån fakta och känns mer rimligt att vi lyckas med, än att skapa ett medvetande, då de är sjukt mer komplext.

Smartare på ett mycket enkelriktat plan, ja. Men fastän en dator klarar av högeffektiva beräkningar, så kan du inte påstå att datorn har intelligens. Datorn är programmerad med binära talföljder till att utföra vissa begränsade handlingar enligt kommando, men den saknar dock ett eget medvetande och därmed fri vilja (om det nu existerar eller inte) att utföra självständiga handlingar.

För att intelligens skall kunna existera, krävs det ett medvetande. Medvetande + "smarthet" a.k.a iq, eq osv... = artificiell intelligens. En miniräknare är ingen tänkande entitet, fastän den klarar av att räkna olika tal snabbare än en idiot savant. Samma förutsättningar gäller även för en robot.
__________________
Senast redigerad av Acid-Brain 2011-08-22 kl. 02:28.
Citera
2011-08-27, 08:26
  #112
Avstängd
Arxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Intelligens är väl ett mått på hur effektiv en medveten människa är att hantera omgivningen. Då vi inte har den blekaste aning om vad medvetande är finns nog ingen bra definition på intelligens.
Huruvida man kan skapa maskiner som är intelligenta är nog en öppen fråga. Turingtestet har väl ännu inte klarats av?
Har själv ett förslag till test: Om en maskin beslutar sig för att begå självmord, med motivet att hämnas på omgivningen, då är jag beredd att betrakta eventuella kloner som personer.

Jag har en känsla av att den yttersta intelligensen är inget annan evolutionär framgångsmässighet. Vad är teoretisk intelligens värd om den ändå blir övermannad av sin primitiva omgivning?
Intelligens är ju inget mystiskt alls egentligen. Det här helt enkelt matematisk effektivitet kodat i hjärnvävnad. (men den är svår att mäta) Men syftet är naturligtvis att organismen (eller ytterst en konstellation av gener) ska reproducera sig största möjliga habitat under lång tid.
Sen tror jag det är en väldig missuppfattning om medvetandets roll. Ytterst lite av våra hjärnaktiviter är kognitiva processer som styr vårt beteeende. Min uppfattning är att det mest verkar vara en projektionsyta som hjärnan använder för att strukturera sina erfarenhet, nutid och framtid. Jag tror inte alls att det är det handlande subjektet som folk gillar att tro om sig själva.
För vi gör nämligen saker varje dag, hela tiden, som vi egentligen inte vill göra eller behöver göra.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback