• 1
  • 2
2007-11-11, 15:46
Bannlyst
Jag brukar ta;

1 dl på morgonen

1 dl direkt efter träningen

1 dl vid maten efter träningen. Alltså 1,5 timme efter.

Kan tänka mig att den sista är onödig? Eller? Kan proteinet bli överflödigt? Eller kan jag stoppa i mig det lite då och då?

Och sen en fråga till, läste detta i Metro;

http://metro.se/se/article/2007/11/0...9-42/index.xml

Stämmer det? Lägger man på sig underhudsfett av proteindrinken om man tar den vid fel tillfälle? Och isåfall, hur mycket?

Ps, jag äter riktig mat också.
Citera
2007-11-11, 19:31
Medlem
Tror bäst att du läser själv lite mer omfattande artiklar.
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1146
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1086

Merto är väl ingen direkt källa som man ska ta alldeles för seriöst... man går ju inte och göra träna efter aftonbladets tips heller..
Citera
2007-11-11, 19:35
Medlem
Dreass avatar
En riktlinje är väl 2 gram protein per kilo kroppsfett per dag. Sen är det väl klart att ifall du ligger på kcal + den dagen och tar en drink så kommer det bildas fett. Kanske inte av den drinken men över dagen totalt sett.
Citera
2007-11-11, 19:37
Medlem
matssons avatar
Jag kör också på Whey 80, och brukar ta 2-2.5 dl direkt efter träning. Händer väl att jag tar 2 dl ytterliggare nån kväll i veckan eller så.
Citera
2007-11-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
En riktlinje är väl 2 gram protein per kilo kroppsfett per dag. Sen är det väl klart att ifall du ligger på kcal + den dagen och tar en drink så kommer det bildas fett. Kanske inte av den drinken men över dagen totalt sett.

vad har kroppsfett med saken att göra? Man kan räkna med 2 g protein per kroppsvikt ... en det är inte så bra indikator, eftersom alla har olika förutsättningar, dvs. rör sig olika mycket -> förbrukar varieranda mängd av energi. Och det är just relation mellan behovet och intaget av energi som gör om man lägger på sig eller går ner i vikt. Dessutom ämnes omsättningen är mer komplicerat sak än att en dag med mer energi en behovet skulle leda till bildningen av fet.
Citera
2007-11-11, 19:48
Medlem
Jag tar 0,75 dl morgon och kväll....

Sen undrar jag, tar ni endast whey 80 efter träning? För bara protein efter träning ger ingen effekt.
Citera
2007-11-11, 19:57
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomteluva
vad har kroppsfett med saken att göra? Man kan räkna med 2 g protein per kroppsvikt ... en det är inte så bra indikator, eftersom alla har olika förutsättningar, dvs. rör sig olika mycket -> förbrukar varieranda mängd av energi. Och det är just relation mellan behovet och intaget av energi som gör om man lägger på sig eller går ner i vikt. Dessutom ämnes omsättningen är mer komplicerat sak än att en dag med mer energi en behovet skulle leda till bildningen av fet.
Sorry skrev fel, per kilo kroppsvikt ska det va.

Har man enkla guidelinjer så som att vid Kcal + kommer jag gå upp och vid kcal - kommer jag gå ner så får du enklare att förstå vad som händer med vikten och varför. Det som du verkar kunna om ämnesomsättningen är det nog långt ifrån alla som kan. Sen så tog jag bara ett exempel på en dag. Oftast bör ju mätperioderna vara längre men vid ett kaloriöverskott så kommer du i regel lägga på dig både fett och muskler.
Citera
2007-11-11, 20:14
Medlem
Oi!s avatar
jag brukar ta 5 skopor efter träning
Citera
2007-11-11, 21:08
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius

Sen undrar jag, tar ni endast whey 80 efter träning? För bara protein efter träning ger ingen effekt.

Jo, det är bara inte optimalt.
Citera
2007-11-11, 21:09
Medlem
da_maas avatar
Citat:

Fel. Det stimulerar proteinsyntesen, dock blir det ju effektivare att ta tillsammans med kolhydrater.

Till TS:
Spelar ingen roll vilken tidpunkt på dygnet du tar din proteindrink, hurvida du lägger på dig underhudsfett eller ej beror på hur din övriga kost ser ut.

Samma gäller ifall det blir överflödigt eller ej, beror på hur mycket protein du äter i övriga kosten. Det är inte på något sätt skadligt för din kropp att ta de där tre extra portionerna protein, mer än för plånboken.

Vad gäller vassle & kasein så stimulerar båda proteinsyntesen, whey däremot utsöndras fortare vilket är att föredra efter träning. Men bara för att kasein är "långsammare" protein gör det inte dig fet att ta det efter träning.
Citera
2007-11-11, 21:14
Medlem
Citat:

det är klart man ska inta snabba kolhydrater tillsammans med protein direkt efter träning, helst inom 30 min, i detta fall är det svårt med vanligt mat därför kostillskott går bra också. Därefter är lika viktigt att inta ett vanligt måltid som senast 90 min efter, där bör halvsnabba(viktökning)/långsamma(viktminskning) kolhydrater ingå beroende på syftet med träningen. Men i det flesta fall med både minskning och ökning är det långsamma kolhydrater att föredra för middag.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att kosttilskott är just tillskott och kan inte ersätta vanligt hederligt kost. därför det är viktigt att äta minst 5 ggr/dag + ett protein+kolhydrat drink efter träningen. Detta för att kunna bibehålla den anabola processen på top.
Citera
2007-11-11, 21:15
Medlem
shay_s avatar
Brukar blanda 1 skopa gainer och 1 skopa whey 80 direkt efter passet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in