• 1
  • 2
2007-11-11, 10:41
Medlem
chillionaires avatar
Sitter med En Acer Travelmate 2410 laptop och DVD brännare.. vill göra backup DVDer på mina mp3 filer men problemet är att det går så sjukt långsamt, även om jag ställer in bränningsprogrammet (NTI CD & DVD maker 7) på 8x hastigheten och använder 16x skivor så tar det runt 2.5 timmar att bränna en full DVD skiva. är det verkligen rimmligt? Vad kan vara fel? Jag har för mig att det tog mycket mindre tid när min dator var ny..
Citera
2007-11-11, 11:02
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Sitter med En Acer Travelmate 2410 laptop och DVD brännare.. vill göra backup DVDer på mina mp3 filer men problemet är att det går så sjukt långsamt, även om jag ställer in bränningsprogrammet (NTI CD & DVD maker 7) på 8x hastigheten och använder 16x skivor så tar det runt 2.5 timmar att bränna en full DVD skiva. är det verkligen rimmligt? Vad kan vara fel? Jag har för mig att det tog mycket mindre tid när min dator var ny..

Nej, det är inte rimligt.
Gissningsvis har det något med DMA att göra, så kontrollera så den verkligen använder det.
Start - Inställningar - Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren och öppna IDE ATA/Atapi Styrenheter, som det heter hos mig iaf.
Kontrollera sen att det inte står PIO på brännaren och gör det det så försök ändra till DMA.
Funkar inte detta så är det säkert drirutinerna till moderkortet som har lagt av/inte är installerade riktigt.

Edit: annat tips! Testa med ett annat brännarprogram! Jag använder Infrarecorder, ett helt gratis alternativ som faktiskt är jävligt bra, framförallt när jag märkte att jag kunde lägga till den i högerklickmenyn och kan bränna iso-filer direkt från Utforskaren!
Citera
2007-11-11, 12:03
Medlem
chillionaires avatar
En av enheterna "Enhet 1" stod på DMA only Antar att det kan vara brännaren. Hoppas på det.. ska pröva mig fram lite.
Citera
2007-11-11, 16:29
Medlem
chillionaires avatar
får det inte att bränna snabbare.. sitter nu och provar i Nero och är inne på min andra timma . SKa prova Infrarecorder sedan. får forska lite i drivrutinerna till moderkortet
Citera
2007-11-11, 17:38
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
får det inte att bränna snabbare.. sitter nu och provar i Nero och är inne på min andra timma . SKa prova Infrarecorder sedan. får forska lite i drivrutinerna till moderkortet

Jag skulle nog faktiskt börjat med drivrutinerna till moderkortet...har varit med om ganska mycket strul fram och tillbaks med dessa.
Nu hänger det ju på vad för chipset du har, men är det Nvidias så kan jag lova att märkliga saker kan hända ibland.
Citera
2007-11-11, 17:59
Medlem
chillionaires avatar
har du någon aning om vad man kan lära sig om det? och var uppdaterar man drivrutinerna?
Citera
2007-11-11, 18:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
har du någon aning om vad man kan lära sig om det? och var uppdaterar man drivrutinerna?

Första steget blir ju att ta reda på vad du har för chipset.
Nforce är ju väldigt vanligt idag exempelvis.
Prova att ta ner Aida32 eller Sandra eller liknande för att få fram den informationen och gå sen antingen till din moderkortstillverkare eller tillverkaren av ditt chipset och ladda ner rätt drivrutiner.
Citera
2007-11-12, 09:47
Citat:

beror helt och hållet på vad du har för moderkort.
Citera
2007-11-12, 10:37
Medlem
chillionaires avatar
Jag är lite efter, hur ser man vilket moderkort man har?
Citera
2007-11-18, 22:45
Medlem
chillionaires avatar
Hur ser man vilken enhet som är var på den Primära IDE enheten (den enda IDE enheten jag har)-
Citera
2007-11-25, 13:41
Medlem
chillionaires avatar
blä
Citera
2007-12-16, 12:17
Medlem
chillionaires avatar
kom fram till att min DVD brännare/läsare i laptopen är trasig. Köpte en billig extern brännare och bränner nu snabbt som fasen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in