Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Sitter med En Acer Travelmate 2410 laptop och DVD brännare.. vill göra backup DVDer på mina mp3 filer men problemet är att det går så sjukt långsamt, även om jag ställer in bränningsprogrammet (NTI CD & DVD maker 7) på 8x hastigheten och använder 16x skivor så tar det runt 2.5 timmar att bränna en full DVD skiva. är det verkligen rimmligt? Vad kan vara fel? Jag har för mig att det tog mycket mindre tid när min dator var ny..
Nej, det är inte rimligt.
Gissningsvis har det något med DMA att göra, så kontrollera så den verkligen använder det.
Start - Inställningar - Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren och öppna IDE ATA/Atapi Styrenheter, som det heter hos mig iaf.
Kontrollera sen att det inte står PIO på brännaren och gör det det så försök ändra till DMA.
Funkar inte detta så är det säkert drirutinerna till moderkortet som har lagt av/inte är installerade riktigt.
Edit: annat tips! Testa med ett annat brännarprogram! Jag använder Infrarecorder, ett helt gratis alternativ som faktiskt är jävligt bra, framförallt när jag märkte att jag kunde lägga till den i högerklickmenyn och kan bränna iso-filer direkt från Utforskaren!