Shit pomfritt... Att slå ihjäl två dagar i Istanbul är inga problem alls! Snacka om icke-problem!

Du kan nog tillbringa två dagar enbart med att kolla i butiker i Bakirköy om du vill!
Ang. hotel så vill jag polemisera lite mot Bonaparte. Se till att hotellet ligger nära dina affärsbesök, eller på en plats med goda kommunikationer dit. Trafiken i Istanbul kan vara överjävligt jobbig, och det är rätt ofta man promenerar ikapp bilköerna. Sultanahmet är förvisso den del av stan där det finns flest turistiga sevärdheter, men det är också den (enda?) del av staden där man träffar på jobbiga människor av typen "Chello my friend, where are you from? Aaaa! Sverige, jak har en brur i Goteborg! Du komma jak visa min kusins butiken!".
Lite mer tips dårå: Gillar man shopping kan jag rekommendera ovan nämnda Bakirköy. Där finns både stora västerländska gallerior och vanliga småbutiker, och dessutom en underjordisk äldre galleria som skall vara en av de billigaste och bästa i stan.
Ta en tur över Bosporen till Üskudar och kolla på alla små butiker som säljer kryddor och torkade grönaker etc. Besök mosken som är rätt maffig men inte lika "turistig" som blå mosken.
Besök Taksim och Beyoglu och upplev Üskudars motsats, inte en slöja så långt ögat når, och man kan lätt tro man är i Milano eller dylik "normal" Europeisk stad. Här tror jag även att det finns en massa uteliv. Tyvärr hade jag inte möjligheten att undersöka saken närmare när jag var där. Men diverse reklam visade detta.