• 1
  • 2
2007-11-10, 00:31
Bannlyst
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=967057
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=713923

Citat:
Pojkar planerade mörda rektorn

Publicerad 9 november 2007 - 13:51
Uppdaterad 9 november 2007 - 16:52

Två pojkar, 16 och 17 år, på Enskede Gårds gymnasium i södra Stockholm har anhållits misstänkta för att ha planerat ett mord på skolans rektor.

De två pojkarna greps odramatiskt på fredagsförmiddagen. De var då anhållna i sin frånvaro sedan morgonen. Pojkarna är skäligen misstänkta för stämpling till mord.

-Vi vill se vad utredningen visar och vad det finns för substans i de här misstankarna. De första förhören har hållits, men vad det är som föranleder den här misstanken är inget jag kan kommentera, säger Karin Solberg vid Söderortspolisen.

Inspirerats
Rektorn på Enskede Gårds gymnasium var den som polisanmälde pojkarna. Enligt honom ska pojkarna ha riktat ett allvarligt hot mot skolan och mot honom själv i egenskap av rektor.

De ska ha inspirerats både av skottdramat på skolan i Jokela i Finland och tidigare skolmassakrer som den på Columbine High School i Colorado där tolv elever och en lärare sköts till döds.

-De har pratat om och glorifierat Columbine High och det som hänt i Finland. De är vapenfixerade vilket vi har reagerat på tidigare, men då har det inte funnits något hot, säger rektorn Rolf Ödén till TT.

Men på torsdagen såg sig Rolf Ödén tvungen att kontakta polisen efter det att han fått signaler om att pojkarna uppträtt hotfullt.

-Jag tycker att man måste vara rak. Det är min plikt att utreda alla möjliga hot och kränkningar, säger Ödén.
Någon som vet mer om det här?

Enskede Gårds gymnasium beskriver sig som ett "hantverksgymnasium som erbjuder kvalificerad yrkesutbildning". Man erbjuder följande utbildningar:
  • IV (det individuella programmet)
  • IVIK (introduktionskurs för invandrare)
  • Fordonsprogrammet
  • Livsmedelsprogrammet
  • Möbel och Inredning - Hantverksprogrammet
  • Frisör- Hantverksprogrammet
Vilka kan ligga bakom? Varför gör människor så här?
Citera
2007-11-10, 00:34
Bannlyst
Min högra njure på att de gick något av de två första programmen.
Citera
2007-11-10, 00:40
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Min högra njure på att de gick något av de två första programmen.

Jag gissar på att de gick på det sista programmet

Ärligt talat så skulle det inte förvåna mig om klasskamrater har tjallat på dom - alla lär väl vara måttligt paranoida just nu. Tack och lov att jag inte går i skolan längre...
Citera
2007-11-10, 00:42
Medlem
Tuesdays avatar
Förtroendet för kuratorn lär iallafall vara bortblåst på den skolan. Framkom på SVT24 att denne brutit sin tystnadsplikt och larmat. Nu vet vi inte alla uppgifter men jag tycker mig ana viss hysteri. Plötsligt uppmärksammas allt som tidigare hör vardagen till. Bra eller dåligt är en annan fråga.
Citera
2007-11-10, 00:46
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Förtroendet för kuratorn lär iallafall vara bortblåst på den skolan. Framkom på SVT24 att denne brutit sin tystnadsplikt och larmat. Nu vet vi inte alla uppgifter men jag tycker mig ana viss hysteri. Plötsligt uppmärksammas allt som tidigare hör vardagen till. Bra eller dåligt är en annan fråga.

Om de gick till kuratorn och hyllade skolmassakrar så är det rätt så uppenbart att de ville ha uppmärksamhet (eller helt enkelt inte är speciellt intelligenta; vilket som).

Har kuratorer tystnadsplikt?
Citera
2007-11-10, 00:53
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Om de gick till kuratorn och hyllade skolmassakrar så är det rätt så uppenbart att de ville ha uppmärksamhet (eller helt enkelt inte är speciellt intelligenta; vilket som).

Ja, de har tystnadsplikt, men inte all tystnadsplikt är total (tror det bara advokater och präster som har total tystnadsplikt), det brukar sällan gälla för brott.

En del yrken som har tystnadsplikt har också anmälningsplikt om de får reda på brott....
Citera
2007-11-10, 01:17
Medlem
Tuesdays avatar
Vi har inte en susning om vad som sades på kuratorns rum dagen efter dramat i Finland när säkerligen fler elever än vanligt, varav flera för första gången, uppsökte kurator och skolpsykolog för att prata av sig om händelsen.

Jag vill gärna ha mer information. Killen som gick till kuratorn behöver inte ha erkänt att han begått ett brott som har minst 2 års fängelse i straffskalan (det vär väl där gränsen går?) eller att han planerade mörda rektorn. Det kan lika gärna vara kuratorn som var "extra uppmärksam" och tolkade killens reaktioner över dramat i Finland som värre än det var och blåste i visselpipan, för säkerhets skull. Det är lätt att bli lite skeptisk då så fort något får stort mediautrymme ser människor plötsligt liknande planerade dåd överallt.

Kanske har kuratorn rätt, annars har han begått tjänstefel. Det var inte socialtjänsten han anmälde till. Isåfall hade blotta misstanken att ett barn far illa räckt. Innan man polisanmäler baserat på brott mot tystnadsplikt hoppas iallafall jag att man har fett med kött på benen.
Citera
2007-11-10, 12:49
Bannlyst
De är fortfarande anhållna, enligt SVT. Tydligen ville de döda fler på skolan än bara rektorn.
Citera
2007-11-10, 13:28
Medlem
charlieparkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines

Nej inte som ex advokater o läkare.

En kurator ska informera eleverna att det de talar om stannar mellan dem förutsatt att det inte framkommer saker som kan vara skadliga för dem själva eller andra. Ex drogmissbruk, våldtäkt eller som i det aktuella fallet, mordhot.

Skulle fler skolor använda sig av kuratorer skulle mobbing och förstörelse minska betydligt (min anmärkning).
Citera
2007-11-10, 23:45
Medlem
hjärtansfröjds avatar
I pappersversionen av AB 10/11 så finns en rätt lång artikel om de här killarna. Jag hittar ingen länk så jag sammanfattar huvuddragen i artikeln:

Tydligen har flera lärare haft ett öga på de här två då de under lång tid betett sig rätt skumt. De är, iaf 17-åringen, besatta av Columbine-tragedin och har lekt någon form av "lek" där de kallat varandra för Eric Harris och Dylan Klebold (skyttarna vid Columbine).
De är tydligen rätt märkliga bägge två, umgås bara med varandra, har inga andra vänner, är störiga i skolan osv. För någon vecka sedan begärde de att få ut ritningarna över skolan. När tragedin i Finland inträffade ska de ha fällt rätt konstiga kommentarer om att de minsann skulle kunnat göra det bättre, att de skulle ha dödat fler än den här killen gjort etc.
17-åringen hotade tydligen en tjej i sin klass med kniv för någon månad sen och blev då, tack vare rektorn, avstängd från skolan i två veckor. Rektorn kände sig pga detta hotad och det i kombination med de kommentarer de kläckt ur sig under de senaste dagarna fick skolpersonalen att reagera. De kallades till samtal med kuratorn och hon fattade därefter beslutet att ringa polisen.
Det låter, enligt mig, som att skolan skött detta strålande och faktiskt kanske förhindrat att något liknande Finland och Columbine skulle hända här.
Citera
2007-11-10, 23:58
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
I pappersversionen av AB 10/11 så finns en rätt lång artikel om de här killarna. Jag hittar ingen länk så jag sammanfattar huvuddragen i artikeln:

Tydligen har flera lärare haft ett öga på de här två då de under lång tid betett sig rätt skumt. De är, iaf 17-åringen, besatta av Columbine-tragedin och har lekt någon form av "lek" där de kallat varandra för Eric Harris och Dylan Klebold (skyttarna vid Columbine).
De är tydligen rätt märkliga bägge två, umgås bara med varandra, har inga andra vänner, är störiga i skolan osv. För någon vecka sedan begärde de att få ut ritningarna över skolan. När tragedin i Finland inträffade ska de ha fällt rätt konstiga kommentarer om att de minsann skulle kunnat göra det bättre, att de skulle ha dödat fler än den här killen gjort etc.
17-åringen hotade tydligen en tjej i sin klass med kniv för någon månad sen och blev då, tack vare rektorn, avstängd från skolan i två veckor. Rektorn kände sig pga detta hotad och det i kombination med de kommentarer de kläckt ur sig under de senaste dagarna fick skolpersonalen att reagera. De kallades till samtal med kuratorn och hon fattade därefter beslutet att ringa polisen.
Det låter, enligt mig, som att skolan skött detta strålande och faktiskt kanske förhindrat att något liknande Finland och Columbine skulle hända här.

Japp, jag haaller med och eftersom ingen tidning har skrivit naagot om vad foer slags killar detta aer saa aer det mer eller mindre faststaellt att de har roetter i ett annat land aen Sverige. Jag gissar paa ett land med mycket oeken och sand.
Citera
2007-11-11, 00:08
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Japp, jag haaller med och eftersom ingen tidning har skrivit naagot om vad foer slags killar detta aer saa aer det mer eller mindre faststaellt att de har roetter i ett annat land aen Sverige. Jag gissar paa ett land med mycket oeken och sand.

Det grundar du på att det är så många andra muslimer/araber som massmördat folk i skolor i västvärlden?

Vad jag vet så är det ju bara vita nördar och asiater som begår dessa illdåd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in