2007-11-09, 20:11
Medlem
malteskogs avatar
Mitt första inlägg på flashback!

Hur kan det komma sig att Sveriges ÖB inte avgår i protest mot alla nedskärningar och annat trams?
Karln måste ju rimligen ha någon slags stolthet och ryggrad....
Eller är han helt enkelt så kåt på sina generalsstjärnor och makt över ett odugligt försvar att han skiter í vilket?
Jag menar att ha en finansminister med hästsvans och ring i örat som var vapenvägrare som bestämmer huruvida ÖB´s små leksakskorvetter ska ha LV bakåt eller inte måste ju göra vem som helst med lite civilkurage tokig.

All heder åt Odelberg!
Citera
2007-11-09, 20:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Den...

Citat:
Ursprungligen postat av malteskog

Hur kan det komma sig att Sveriges ÖB inte avgår i protest mot alla nedskärningar och annat trams?
Eller är han helt enkelt så kåt på sina generalsstjärnor och makt över ett odugligt försvar att han skiter í vilket?
Jag menar att ha en finansminister med hästsvans och ring i örat som var vapenvägrare som bestämmer huruvida ÖB´s små leksakskorvetter ska ha LV bakåt eller inte måste ju göra vem som helst med lite civilkurage tokig.

All heder åt Odelberg!

...frågan har man ställt sig från att Stig Synnerligen var ÖB på 70-talet. Svaret är antagligen att själva förutsättningen för att de skall få bli ÖB är att de accepterar de politiska tokigheterna. Man kan ju gissa att det inte alltid varit det främsta alternativet till posten som accepterat dessa förutsättningar. Givetvis kan man fråga sig rent allmänt hur högre officerare tänker när det gäller försvarets framtid.

Välkommen till FB!
Citera
2007-11-09, 20:32
Medlem
Xens avatar
Citat:

All heder åt Odelberg!

ÖB Syrén har gjort ett uttalande om det där och det lät något i stil med:
".. när det börjar svänga i båten kan inte kaptenen avgå, det är då det gäller att visa att man vara kvar fast det börjar knaka. En bra ledare försvinner inte för motgångar".
Citera
2007-11-09, 20:38
Medlem
Är det verkligen så konstigt att en ÖB underkastar sig beslut fattade av våra folkvalda representanter? Hellre det än tvärtom.
Citera
2007-11-09, 21:27
Medlem
503s avatar
Citat:

Eller är han helt enkelt så kåt på sina generalsstjärnor

Det tror jag inte.
Vad som däremot borde vara allmänt känt vid det här laget är att han verkar vara jävligt kåt på kustjägarnas utbildningstecken (som han för övrigt ej erhållit efter gneomförd utbildning vid KJ, utan för att han varit regementschef där).

Faktiskt så kåt att det ser ut som att han har en alldeles egen ökenvariant utav utbildningstecknet.
http://www.mil.se/int/images/local/ob_berg.jpg

Ot, men har någon här någonsin sett någon annan bära en ökenvariant utav detta utbildningstecken, eller kan det möjligen vara så att han låtit fixa det speciellt för sig själv?
(låt ej tråden handla om detta nu, men om någon kan svara ja på frågan så får ni gärna göra det, antingen här eller i PM)
Citera
2007-11-09, 21:28
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det tror jag inte.
Vad som däremot borde vara allmänt känt vid det här laget är att han torde vara jävligt kåt på kustjägarnas utbildningstecken (som han för övrigt ej erhållit efter gneomförd utbildning vid KJ, utan för att han varit regementschef där).

Faktiskt så kåt att det ser ut som att han har en alldeles egen ökenvariant utav utbildningstecknet.
http://www.mil.se/int/images/local/ob_berg.jpg

Ot, men har någon här någonsin sett någon annan bära en ökenvariant utav detta utbildningstecken, eller kan det möjligen vara så att han låtit fixa det speciellt för sig själv?
(låt ej tråden handla om detta nu, men om någon kan svara ja på frågan så får ni gärna göra det, antingen här eller i PM)

HAHA! datanacke FTW!
Citera
2007-11-10, 03:03
Medlem
Angående nuvarande ÖB och hans märkliga kustjägargaffel. Tja någon fördel måste man väl ha om man tar på sig ett jobb som Överbefälhavare?

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man kan ju gissa att det inte alltid varit det främsta alternativet till posten som accepterat dessa förutsättningar.

Självklart utnämner politikerna Överbefälhavare som går i deras ledband. Förmodligen har samtliga svenska utnämningar efter ÖB:n 1951 - 1961 (Nils "Atombomben" Swedlund) varit oerhört välgenomtänkta. Det var ju meningen att även han skulle vara oproblematisk och göra som Tage Erlander ville, men han visade sig vara en bråkstake. Att han helt enkelt inte fick sparken och ersattes av en jasägare som skulle hänt idag berodde på att han hade ett starkt stöd av militären, som på den tiden fortfarande hade något att säga till om.

Olof Thörnell (ÖB 1939 - 1944) tror jag annars skulle kunnat bli en svensk motsvarighet till Mannerheim om Sverige hade hamnat i krig.
Citera
2007-11-10, 05:55
Medlem
Zimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Är det verkligen så konstigt att en ÖB underkastar sig beslut fattade av våra folkvalda representanter? Hellre det än tvärtom.

Kan väl bara hålla med, självklart ska han bita i det sura äpplet och anpassa sig. Problemet ligger väl inte i att ÖB är en ja-sägare. Problemet är hur den fortfarande stora budgeten används och att politiker försöker detaljstyra. Mitt tänk är väll att försvaret ska tilldelas en budget och målsättning av regeringen sen får det klara sig självt.
Citera
2007-11-10, 12:34
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Angående nuvarande ÖB och hans märkliga kustjägargaffel. Tja någon fördel måste man väl ha om man tar på sig ett jobb som Överbefälhavare?

Jo, men han har ju sin lön om inte annat.
Trodde mest att sådant hörde värnplikten till och inte en man som varit i försvaret hela sitt vuxna liv.
Citera
2007-11-11, 00:40
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det tror jag inte.
Vad som däremot borde vara allmänt känt vid det här laget är att han verkar vara jävligt kåt på kustjägarnas utbildningstecken (som han för övrigt ej erhållit efter gneomförd utbildning vid KJ, utan för att han varit regementschef där).
Syrén var C KA1 när jag låg där, och jag fick uppfattningen att han var en bra chef. Tidigare han han ju varit både C Spärr- och Ambat.
Han gjorde inte GU på KustJS, men han har genomfört baskraven före treudden och får sålunda bära den - och så är det flera officerer som har gjort, snarlikt FJS kurs 0231 och dess örnmärke.

Jag litar på Syrén, jag vet att han kompetent. Jag hoppas bara att han inte har gått och blivit övertalad av Mammon och väljer att titta åt andra hållet...jag ser gärna att han höjer rösten lite oftare - något svenska politiker inte är vana vid.
Citera
2007-11-11, 08:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Med...

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum

...tanke på att han varit amfbatchef är det väl alls inte otroligt att han gjort prov för det där beramade utspisningsutensiliet. Tämligen många i armén har ju gått FJS kurs har har en pippifågel på uniformen.

Citat:
Självklart utnämner politikerna Överbefälhavare som går i deras ledband. Förmodligen har samtliga svenska utnämningar efter ÖB:n 1951 - 1961 (Nils "Atombomben" Swedlund) varit oerhört välgenomtänkta. Det var ju meningen att även han skulle vara oproblematisk och göra som Tage Erlander ville, men han visade sig vara en bråkstake. Att han helt enkelt inte fick sparken och ersattes av en jasägare som skulle hänt idag berodde på att han hade ett starkt stöd av militären, som på den tiden fortfarande hade något att säga till om.

När det gäller Stora bullret, tror jag att det ligger mer bakom än bara en förhoppning om foglighet. Han var under kriget sammanhållande för utbildningen av danska och norska "polistrupper" i Sverige och upparbetade därmed många kontakter i dessa länders militärapparater. I den kommission som skulle skapa ett skandinaviskt försvarsförbund 1948-49, var Swedlund den främste svenska militären, som svensk försvarsstabschef. Med tanke på vårt hemliga samarbete västerut, är han precis rätt man för att bli ÖB.

Citat:
Olof Thörnell (ÖB 1939 - 1944) tror jag annars skulle kunnat bli en svensk motsvarighet till Mannerheim om Sverige hade hamnat i krig.

Lustmördaren (öknamn för att han tog bort all arbetslust hos sina medarbetare) är jag skeptisk till på grund av hans rätt obalanserade tyskvänlighet (OBS! Ej nazism). Däremot tror jag på Jung som ledare om riket hade kommit i krig. Det var synd att Axel Rappe inte gick att använda i högre utsträckning av olika skäl. Han ansågs vara Sveriges främsta fältherrebegåvning under 40-talet. Men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in