2007-11-09, 19:30
Medlem
Illmatics avatar
Har en digital videokamera av märket JVC (GR-D740) som jag fick i present från NetonNet. Jag är grymt sugen på att börja redigera så jag laddade ner Pinnacle Studio Plus 11. Det skulle tydligen funka till Windows Vista. Efter att jag hade installerat det och överfört klippet så står det att Pinnacle Studio inte stöder PAL. Jag fick höra att PAL är något som används i bland annat USA. Men varken min kamera eller Pinnacle Studio (som jag laddade ner) är någon amerikansk version utan en svensk/europeisk version.

Det funkar perfekt i skolan där vi har tillgång till datorer med Windows XP och Pinnacle Studio 10. Men de datorerna är alltid upptagna och jag vill kunna jobba med de hemma. Sitter inne med mycket material från min tågluffarresa i Europa.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2007-11-09, 19:34
Medlem
Illmatics avatar
Råkade lägga detta ämne på fel ställe. Flytta de gärna till "Fotografi".
Citera
2007-11-22, 01:43
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
bakfoten om dig du fått det har! vän din google är!

i europa används PAL och SECAM, i usa och japan används NTSC

du har altså laddat ner en amerikansk variant av pinnacle studio som inte stödjer vår videostandard.
Citera
2007-11-22, 09:34
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illmatic
Råkade lägga detta ämne på fel ställe. Flytta de gärna till "Fotografi".
Hmm, det finns ju inget vettigt forum för videofilmning, så den får väl ligga i foto tills vidare.

Tråd flyttad. /Mod
Citera
2007-12-09, 19:45
Medlem
Cheeseballs avatar
som sagt ja, pal i europa ntsc i usa.
Citera
2007-12-11, 09:15
Medlem
razorss avatar
Strunta i Pinnacle, försök få tag på adobe premiere pro istället.. Finns på de flesta torrentsidorna, "lätt" att lära sig bara man vill.. också finns det många tutorials ocksåvidare till premiere.

Du kan också kolla i Pinnacle om du inte kan ändra till PAL istället, det kan man iallafall göra i premiere innan man ska importera något.

Hoppas det löser sig

//raz
Citera
2008-11-12, 21:12
Medlem
Hundvalps avatar
Istället för att starta en ny tråd...

Hur gör man om man har Pinnacle Studio Plus inklusive adaptern, och vill överföra en VHS-film till datorn. Förstår mig inte riktigt på programmet.

Tacksam för hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in