Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-09, 14:11
  #1
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Efter en hårddiskkrasch så börjar jag om med min Debianserver. Naiv som jag var trodde jag att det skulle bli enklare den här gången eftersom jag gjort det en gång tidigare, men snacka om att jag bedrog mig. Fullt med nya och krypiska fel, och jag är ganska säker på att felet dök upp när jag skulle installera rTorrent. I samband med det fick jag av någon anledning hem en version av glibc som inte skulle legat med på en av de vanliga speglarna (mer info finns här). Detta i sin tur leder till att locale har gått åt helvete, och det i sin tur verkar ha resulterat i en drös följdfel när jag hämtat hem andra program. Slutsatsen är hur som helst att jag har ett system som är sabbat så pass att jag känner att jag nog inte reder ut det (kan inte ens kompilera kärnan genom make defconfig eftersom jag får några hundra varningar och fel om saker som saknas, inte är initierade eller är inkompatibla. Min fråga är nu om det finns något sätt att backa systemet motsvarande en systemåterställning i Windows, eller om jag ska installera om det från grunden. Jag har inte gjort mer än att hämta hem Samba, ftp/http-server samt rTorrent. Inget är konfigurerat eller så, så det är ingen större förlust bortsett från att jag avskyr att inte kunna fixa system utan att sopa dem helt och installera om.
Citera
2007-11-09, 15:46
  #2
Medlem
Om du ska ha en server så bör du *inte* installera unstable-versionen. Den är till för utvecklare och personer som tycker om att pilla med OSet. Släng in Etch istället så slipper du garanterat sånna här händelser.

Vad gäller backup finns det många artiklar på HowtoForge.
http://www.howtoforge.com/taxonomy_menu/1/34
Citera
2007-11-09, 16:07
  #3
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Enda anledningen till att jag hade med en unstable i listan var att annars får man hem en smått antik version av rTorrent. Jag har försökt kompilera det själv, men det var en mardröm med alla dependencies som jävlades. Jaja, det blir nog en ominstallation trots allt. Det tar en kvart att komma tillbaks där jag var igår så det är nog enklast så.
Citera
2007-11-09, 16:32
  #4
Medlem
meons avatar
Citat:
Hi

you may have noticed that around yesterday evening (UTC) ries.debian.org
AKA ftp-master.debian.org has problems. The exact cause and possible
solutions for this are currently investigated by the admins, a first
problem guess is "troubles with the harddiscs".

ries.debian.org hosts ftp-master, the main copy of the Debian
archive. This means that currently no uploads into the archive happen,
the testing migration does not run and no mirror push gets send out.


Please be patient, more information will follow when more information is
known.

--
bye Joerg
http://lists.debian.org/debian-devel.../msg00001.html

Det är problem sedan ett par dar med Debians uppgraderingar. Har själv en locales som "hänger i luften".
Om du nöjer dig med Etch så borde du kunna klara dig.

Att backa med Debian är inget som brukar gå bra. Nyinstallation som gäller antagligen.
Citera
2007-11-09, 17:26
  #5
Medlem
Pröva testing om du behöver en nyare version. För mig är den väldigt stabil på desktopen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback