2007-11-08, 22:41
Medlem
Har kommit in som nåt bevaknings skit i armen som lumpen tjänst tror jag... men vill verkligen inte det så jag sökte även till Ubåts tjänst. Vad är för någon tjänst har jag glömt men det låter lite roligare på en ubåt än att leka Securitas, se på film och bli tjock...(kanske lite överdrivet men ja, skit samma)
Min fråga är helt enkelt hur pass tränad man måste vara för att klara deras tester? Någon som har en egen erfarenhet av lumpen på ubåt?Är det svårt att komma in?
Citera
2007-11-09, 02:39
Avstängd
Är du så lat och ointresserad att du skriver ett inlägg på ett internetforum för att andra ska sköta informationsinhämtningen åt dig så är nog ubåtstjänstgöring inget för dig, lek securitas i lumpen du.
Citera
2007-11-09, 04:16
Medlem
Pandemoniums avatar
Ubåtsflottiljen är väl inte det förband som kan stoltsera med flest atleter direkt...
Citera
2007-11-09, 08:30
Medlem
vanbunks avatar
vad jag har hört så är väll gladiatorn atlas utbåtskapten eller löjtnant?

Men de ubåtare jag har sett har ju inte varit nått att hänga i julgranen, men de har ju lite fler tester, men det är väll för att kolla så där inte är hål på trumhinnan osv. normal fysik borde gå hur bra som helst
Citera
2007-11-09, 08:50
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanbunk
vad jag har hört så är väll gladiatorn atlas utbåtskapten eller löjtnant?

Tror han har slutat. Kommer ihåg hur lustigt det såg ut när han skulle ta sig igenom en lucka i TV.
Citera
2007-11-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njet
Har kommit in som nåt bevaknings skit i armen som lumpen tjänst tror jag... men vill verkligen inte det så jag sökte även till Ubåts tjänst. Vad är för någon tjänst har jag glömt men det låter lite roligare på en ubåt än att leka Securitas, se på film och bli tjock...(kanske lite överdrivet men ja, skit samma)
Min fråga är helt enkelt hur pass tränad man måste vara för att klara deras tester? Någon som har en egen erfarenhet av lumpen på ubåt?Är det svårt att komma in?

Inga extra fysiska krav för ubåtstjänst, bara en större läkarundersökning (SUB3) + genomföra en fri uppstigning.
Citera
2007-11-10, 02:12
Medlem
grens avatar
Det intressanta för Pliktverket var styrka och psyke och jag floppade totalt på styrkan och fick halvbra betyg på psyket. Då var mitt enda intresse att får göra lumpen på en U-båt. Så här i efterhand så är jag glad att jag inte kom in dit jag ville, U-båtarna ligger mest vid kaj ändå.

Farsan har byggt på U-båtar på Kockums, sen lyckades han övertala inskrivningsjuryn (idag en enda förrättare/person) att få hamna på U-båt under lumpen. Sen blev han officer på U-båt. Jag tror han gillar U-båtar.

Liten ankedot så.
Citera
2007-11-12, 10:33
Medlem
barkeepers avatar
Jag gjorde lumpen pa Ubat...

...som gnist. Forutom gnist tjanst sa var det motorman, sonar operatorer, kockar och en torpedkille. Det kravdes inget speciellt rent fysiskt, men du var tvungen att ha ratt bra pa "intelligens" testet. Tjansterna var dessutom gansla tekniska, sa gymnasie utbildning pa tekniskt program ar att foredra, utom for kockarna da.

Sen ar det test i tryckkammare for att se om du kan tryckutjamna, och darefter en fri uppstigning i tanken. Inte dpeciellt kravande test, men slussning etc ar lite jobbigt for de som har cellskrack.
Citera
2007-11-12, 15:58
Medlem
Jag ligger på ubåt nu i skrivande stund, muck om 4 veckor, så undrar du nått så skriv.

Citat:
Forutom gnist tjanst sa var det motorman, sonar operatorer, kockar och en torpedkille

Finns även systemtekniker, den och radioman är 15 månaders utb.

Citat:
Det intressanta för Pliktverket var styrka och psyke och jag floppade totalt på styrkan och fick halvbra betyg på psyket. Då var mitt enda intresse att får göra lumpen på en U-båt. Så här i efterhand så är jag glad att jag inte kom in dit jag ville, U-båtarna ligger mest vid kaj ändå.

Det beror helt på vilken ubåt du hamnar på. Jag har typ 65 sjödygn nu när jag muckar, dom ända som slår det är ORION.

Gnistar och systemtekniker har redan ryckt in ny, men dom andra tjänsterna börjar vid januari så det finns nog möjlighet för dig att byta om du vill.

Det enda "fysiska" testet är att cyckla till du är helt slut, detta bara för att kolla din max puls.
Citera
2007-11-12, 16:06
Medlem
barkeepers avatar
Fast jag gjorde...

...18 manader, inte 15. Vi var linjebat, sa vi fick ocksa en hel del sjodygn.

Syte tror inte jag vi hade, men jag kan ju minnas fel.
Citera
2007-11-12, 20:29
Medlem
Furfurs avatar
jag låg inne som pb sonop 95-97 och jag hade lätt gjort samma val igen. rekommenderas!
Citera
2007-11-13, 09:26
Medlem
barkeepers avatar
Da lamnade du...

Citat:
Ursprungligen postat av Furfur
jag låg inne som pb sonop 95-97 och jag hade lätt gjort samma val igen. rekommenderas!
...
...kna precis nar jag ryckte in!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här