2007-11-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furfur
jag låg inne som pb sonop 95-97 och jag hade lätt gjort samma val igen. rekommenderas!

Då har vi nog lyssnat på varandra.
Citera
2007-11-13, 11:24
Medlem
barkeepers avatar
Jag var gnist....

...var du sonop?
Citera
2007-11-13, 14:59
Medlem
SonOp senare SonBef på Göteborgsklass. Jobbade med såväl aktiva system som en hel del TAS och bojsystem.
Citera
2007-11-13, 15:04
Medlem
barkeepers avatar
Ok.

Jag lag pa Ostergotland 97-99.
Citera
2007-11-13, 20:05
Medlem
Furfurs avatar
låg på SHU (B1-båt det året), dess sista färd, vi lämnade den i dockan dec 96, sorgligt, men den heter nu RSN Chieftain.
Citera
2007-11-13, 20:07
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
SonOp senare SonBef på Göteborgsklass. Jobbade med såväl aktiva system som en hel del TAS och bojsystem.

GBG va läskiga, de va tysta som fan, en gång dök en upp i luren svagt o då va den bara typ 0,5-1 km bort.
Citera
2007-11-13, 22:01
Medlem
barkeepers avatar
Jusr det...

Citat:
Ursprungligen postat av Furfur
låg på SHU (B1-båt det året), dess sista färd, vi lämnade den i dockan dec 96, sorgligt, men den heter nu RSN Chieftain.
...det var nummer 2 under rijken projektet tror jag? Challenger var forst?
Citera
2007-11-13, 22:51
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...det var nummer 2 under rijken projektet tror jag? Challenger var forst?
Jag tror faktiskt den var sist att levereras, men det är möjligt att den var nr2 i rijken. SLE var först, och tjänstgjorde även som utbildningsplatform. Sen tror jag de tog in och oceanifierade SHÄ och SBJ innan SHU. Fast jag har för mig att det inte var tänkt från början att de skulle köpa hästen o björnen.

Intressant kuriosa: av tre pb sonop var jag den enda som valde en civil karriär, en annan gick vidare och var nu sist på Gotland i san diego som TM.
Citera
2007-11-13, 22:55
Medlem
barkeepers avatar
Ok.

Formodligen det mest intressanta en svenks ubat gjort pa lange...bra placering! Det intressanta ar ju ocksa vad anledningen ar att USA vill trana mot en ubat i den klassen...man kan ju fundera vad dom forbereder sig for...
Citera
2007-11-13, 23:20
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Formodligen det mest intressanta en svenks ubat gjort pa lange...bra placering! Det intressanta ar ju ocksa vad anledningen ar att USA vill trana mot en ubat i den klassen...man kan ju fundera vad dom forbereder sig for...

Iran - Persiska viken, svåra vatten att jaga ubåt
Kina - Kinesiska havet är jämte östersjön världens svåraste hav att jaga ubåt i.
Dessutom är deras ASW förmåga NOLL, i alla större övningar använder de sig av kanadensiska och brittiska enheter att sköta ASW. Jag tror bara de har två ASW helis kvar. De förlitade sig så hårt på SOSUS och deras kärnvapen och LA-klass ubåtar att de har lagt ner all ASW mellan 80-90-talet, jmf med sverige under 60-70 talet när våra ubåtsjakt styrkor lades i malpåse. -82 hade vi praktiskt taget ingen ubåtsjakt att tala om, och det tog ca 15 år att få upp den på bra nivå igen.

Jag antar att det var rätt så pinsamt när deras stolata flotta aldrig hittade Halland under Baltops eller i medelhavet året efter, och när deras flottstyrka blev "sänkt" av en Collins utanför Australien i en övning där. Men det resultatet nollställde de därför att ubåten hade befunnit sig utanför sin designerade ruta, med vilje.
Citera
2007-11-13, 23:29
Medlem
barkeepers avatar
Ja..

..jag undrar hur stro omstallning det var for svenskarna att segla i de vattnen, med helt andra djup och saltskikt? Off Topic kanske, men ar du insatt?
Citera
2007-11-13, 23:42
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
..jag undrar hur stro omstallning det var for svenskarna att segla i de vattnen, med helt andra djup och saltskikt? Off Topic kanske, men ar du insatt?

Nä jag är inte insatt, har ingen kontakt längre med mina gamla kolleger. Om jag gissar så borde Gotland ha genomgått ngn modifiering, då ffa ballast tankar och luftkonditioneringssystem. Sen så hänger det ju helt och hållet på hur långt ut till havs de befann sig under övningarna. Mitt ute på atlanten och stilla havet så har man ju i princip isotermi och isotoni ner till kanske 4000m. Närmare USAs östkust så kan där ju vara helt andra förhållanden med utrinning av floder, uppvällning av kallt salt vatten, och varmare ytvatten. Dessutom så vet jag ju inte hur bottenförhållanden ser ut några km ut från SD, där går väl ngn kontinental sockel där som störtar ner djupt.

Jänkarnas generellla problem vad gäller ASW, och detta kan du säkert bättre än jag, är ju att de har för vana att kräma på som satan i deras aktiva sonarer för att öka räckvidden, men då tappar du ju upplösning vilket gynnar en lite båt som gotland, dessutom så är ju gotland extremt tyst vilket försvårar passiv sonardetektion väsentligt. Jänkarna hävdar ju att deras attackubåtar är tysta med deras konvektionskylning, men med svenska mått mätt så är de definitivt inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in