Trådens syfte är att komma till botten med om eter är skitfarligt för hjärnan eller om den inte är specielt farlig, alla säger så olika villket är igentligen rätt?
Tacksam för svar
Dietyleter har inte alls samma skadoverkan som andra vanliga lösningsmedel.
Jag är inte precist insatt i dess toxikologiska effekter men på rak arm skulle jag tro att riskfaktorn ligger ungefär på samma nivå som vanlig alkohol/etanol. Man behöver alltså inte oroa sig för några permanenta hjärnskador om man är intresserad av att pröva, förutsatt att man använder ren eter (dvs gå inte och köp startvätska på bensinmacken). Vad man däremot skall tänka på är att eter är extremt brandfarligt även i små mängder, och ingenting man ska använda sig av i närvaro av öppna lågor eller varma punkter (självantänder vid ca 160 grader).
Vad jag förstått så är det ganska ofarligt för kropppen. I stil med alkohol som någon skrev. Alkohol är ju som alla vet inget man dör av efter provat 2-3 gånger, men inget man blir direkt smartare av i längden heller.
Det farliga med eter är ju istället att det är en explosiv vätska som efter bara några månaders lagring kan självexplodera pga av att det bildas farliga ämnen i etern.
Så i princip hade jag inget att tillägga utan repeterade bara vad någon skrev innan mig.
Jag har för mig jag läst att eter kan va farligt för hjärtat om man börjar motionera och liknande väldigt tätt inpå intag, men det kan hända att det bara va när man hade blivit sövd med eter. Minns inte ens om det stämmer, men det kan ju va värt att kolla upp om man är idrottare och planerar att lukta i flaskan lite mellan passen. Eller rent av spetsa sportdrycken lite.
Ja polarna har ju sniffat det, lät som en väldigt rolig upplevelse, dom kunde inte gå och blev helt utvecklingsförstörda! Synd att det verkar svårt att få tag på, eller är jag ute och cyklar?
Ja polarna har ju sniffat det, lät som en väldigt rolig upplevelse, dom kunde inte gå och blev helt utvecklingsförstörda! Synd att det verkar svårt att få tag på, eller är jag ute och cyklar?
Jag skulle inte rekommendera att inmundiga eter som man utvinner ur startgas. Eter är inte på något sätt en kontrollerad kemikalie och kan alltså beställas från kemikalieleverantörer, lämpligtvis Nifelheim Kemi eller Svenska Kemi som levererar till privatpersoner. Mycket möjligt att Apoteket fortfarande säljer eter, men med tanke på att de har minskat utbudet av kemikalier avsevärt de senaste åren skulle det heller inte förvåna om de inte gör det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!