2007-11-08, 04:18
Bannlyst
Citat:
"Dödskjutningen i Finland följer mönstret från flera tidigare skolmassakrer de senaste åren och risken är nu andra ungdomar med problem blir inspirerade att göra något liknande, befarar Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet."

www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1704265

Det sa jag innan också som brukar få rätt. Men när han har sagt det, är det en kontraindikation?

Jag vill inte ha detta att drunkna i den andra tråden, för att hitta egna svar.
Citera
2007-11-08, 07:58
Medlem
Det fattar ju vem som helst att det här kommer att inträffa i Sverige också(har ju faktiskt redan hänt en gång) igen. Så det är inga spektakulära teorier Sarnecki kommer med, direkt...
Citera
2007-11-08, 08:27
Medlem
HonkenLarssons avatar
Man skall inte lyssna till något av vad den mannen säger. Om han säger att det finns en risk med något så är det förmodligen tvärt om.

Alltså är det minimalrisk om ens någon att en missförstådd skolungdom i Sverige tar till vapen.

Ett tvärtomförhållande till allt den mannen säger är en sund förhållningsregel.
Citera
2007-11-08, 09:11
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Man skall inte lyssna till något av vad den mannen säger. Om han säger att det finns en risk med något så är det förmodligen tvärt om.

Alltså är det minimalrisk om ens någon att en missförstådd skolungdom i Sverige tar till vapen.

Ett tvärtomförhållande till allt den mannen säger är en sund förhållningsregel.

Nja säg inte så. Är sannolikheten att något kan inträffa större än 0, så inträffar det också förr eller senare.
Citera
2007-11-08, 11:24
Medlem
Vafansnackarhanom????

Massdödsskjutningar på svenska skolor har ju förekommit frekvent sedan 70-talet men trenden är att det minskar. Dessvärre har ju anmälningbenägenheten ökat på senare tid så förr eller senare slås det väl upp i pressen med värsta krigsrubrikerna.

För mig som växte upp på 70-talet kan jag dessutom lite off-topic tillägga att personrån, gruppvåldtäkter, oprovocerade dödsmisshandlar, värdetransportsprängningar och diverse gänguppgörelser var vardagsmat för mig när jag tultade hem från skolan.
Sällan var det dock ens värt besväret att anmäla eftersom Sverige då var laglöst land. Numer är respekten för näste man betydligt större och klimatet sådant att minsta lilla brott man utsätts för både anmäls och löses på en pisskvart.

Tack Jerzy för att du ständigt påminner oss om hur det verkligen står till. Hur skulle vi klara oss utan din gärning??
Citera
2007-11-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfighter
Vafansnackarhanom????

Massdödsskjutningar på svenska skolor har ju förekommit frekvent sedan 70-talet men trenden är att det minskar. Dessvärre har ju anmälningbenägenheten ökat på senare tid så förr eller senare slås det väl upp i pressen med värsta krigsrubrikerna.

För mig som växte upp på 70-talet kan jag dessutom lite off-topic tillägga att personrån, gruppvåldtäkter, oprovocerade dödsmisshandlar, värdetransportsprängningar och diverse gänguppgörelser var vardagsmat för mig när jag tultade hem från skolan.
Sällan var det dock ens värt besväret att anmäla eftersom Sverige då var laglöst land. Numer är respekten för näste man betydligt större och klimatet sådant att minsta lilla brott man utsätts för både anmäls och löses på en pisskvart.

Tack Jerzy för att du ständigt påminner oss om hur det verkligen står till. Hur skulle vi klara oss utan din gärning??

Det känns som att jag helt har missat något eller är mitt minne så jävla uselt helt enkelt?

Upplys mig?
Citera
2007-11-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Det känns som att jag helt har missat något eller är mitt minne så jävla uselt helt enkelt?

Upplys mig?

Allt du missat är nog mitt försök till ironi....
Citera
2007-11-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfighter
Allt du missat är nog mitt försök till ironi....

Det var skönt att höra, ironi på nätet missar jag dagligen så det gör mig inget
Citera
2007-11-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Det var skönt att höra, ironi på nätet missar jag dagligen så det gör mig inget

Sarnecki är väl känd för att snacka om anmälningsbenägenhet, så det var nog därför det blev ett sådant roligt inlägg ovanför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in