• 1
  • 2
2007-11-07, 13:15
Medlem
svartvits avatar
Tjo!

Har lite problem med rar i Debian. Akrivhanteraren känner inte igen filtypen rar och jag har googlat på det och hittat en lösning. Att installera unrar. Problemet är att det inte finns något som heter unrar, däremot finns ett paket som heter unrar-free som jag installerat. Dock så kanjag inte packa upp filer i Arkivhanteraren iaf. Någon som vet hur man gör detta? Skulle vara tacksam för hjälp! =)

Edit:
Det går dock att rara upp via terminalen, filen som är rarad dyker då upp, men i form av en tom mapp. I mitt exempel har jag en avi film, som inte går att öppna i något medieprogram utan öppnas bara i nautilus. Det skumma är också att när jag "rarar" upp i terminalen så går det på ett kick. Inte en ens en sek tar det. Någon som har haft samma problem eller vet en lösning?
Citera
2007-11-07, 13:48
Medlem
Funkar inte http://www.rarlab.com/rar/rarlinux-3.7.1.tar.gz då?
Citera
2007-11-07, 14:00
Medlem
svartvits avatar
hmm, jo, det gör det säkert. Men jag har inte fattat hur man gör när man kompilerar filerna själv än. Laddade ner det tidigare och såg bara att det var så dom ville man skulle göra. Kanske lite offtopic, men hur komplierar man den?
Citera
2007-11-07, 14:16
Medlem
Code Monkeys avatar
http://packages.debian.org/search?ke...le&section=all
Citera
2007-11-07, 14:42
Medlem
Kort och gott... Installera paketen rar och unrar, dom ligger i repot non-free.

aptitude install rar unrar
Citera
2007-11-07, 14:50
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartvit
hmm, jo, det gör det säkert. Men jag har inte fattat hur man gör när man kompilerar filerna själv än. Laddade ner det tidigare och såg bara att det var så dom ville man skulle göra. Kanske lite offtopic, men hur komplierar man den?
Va? Vad i den filen behöver du kompilera? rar och unrar fanns ju där.
Citera
2007-11-07, 16:43
Medlem
svartvits avatar
Tack för hjälpen!
Citera
2007-11-07, 16:53
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartvit
Tack för hjälpen!
Ja varsågod.
Citera
2007-11-07, 17:30
Medlem
Han hade helt enkelt glömt lägga till "non-free" i /etc/apt/sources.list

Jag tror det här forumet borde börja tänka mer på nybörjarna.. Dvs. att dom inte vet nånting.
Citera
2007-11-07, 17:48
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Han hade helt enkelt glömt lägga till "non-free" i /etc/apt/sources.list

Jag tror det här forumet borde börja tänka mer på nybörjarna.. Dvs. att dom inte vet nånting.
Som vadå t ex?
Citera
2007-11-07, 23:16
Medlem
Som error sa t.ex:

"..dom ligger i repot non-free."

Hur många linuxnybörjare vet om vad repot är? Eller hur man ens ändrar den.

Alltså borde man svara: "Den ligger i repon non-free. Du lägger till den genom att göra såhär: su; nano /etc/apt....blablabla"

Get my point?
Citera
2007-11-08, 09:20
Medlem
Diskussionen blir ju lite absurd om man hela tiden ska förutsätta att folk inte vet någonting. Nu hade ju svartvit (1) packat upp filerna via terminalen, (2) valt debian som distro och (3) använt google. Alltså kan han inte vara heeelt bakom flötet.

Skämt åsido, att hänvisa folk till nano är ju inte ett exempel på nybörjarvänliga instruktioner. Bättre att säga "Alt+F2 och skriv gksu gedit och öpnna filen..." i sånna fall. Har inte Synaptic i Debian samma möjlighet att lägga till repos som Ubuntu har, dvs via checkboxar i inställningarna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in