Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Förlåt om det blev fel, syco_00. Jag menade inte att förolämpa dig. Tvärtom: en eloge ska du ha!
Just därför skrev jag "inget illa ment" och ställde en fråga i slutet: Hur kan det vara så stora skillnader mellan dig, som kommer ifrån Irak och som verkar sköta dig och förstå ditt/landets/skötsamma invandrares bästa, och andra som kommer ifrån samma Irak och som finns med i de här gängen som misshandlar och spottar på svenskar?
Var går det "snett", för att använda något av en PK-formulering, för dessa individer som hamnar på den andra sidan? Jag känner också flera invandrare, främst från östblocket, som är skötsamma och gör rätt för sig. Du skriver i din signatur att du inte är muslim. Men allt det här beror väl inte på religion?
Jadu... Det är rätt svårt att säga. Jag försvarar inte dom och jag kan egentligen inte komma på någon ursäkt för att de håller på som de gör. Tyvärr.
Flashbackmentaliteten är väl lite mohammedrondellhund nuförtiden, så "to just make it clear" för att slippa försvara mig varje gång jag skriver någonting..
Och nej, det beror inte helt på religion. Inte etnisk bakgrund heller, man blir vad man gör sig till. Men se på Irak idag, det är för fan klappjakt på diverse minoriteter. Även vi mandaer, som i Irak var välkända som juvelerare, många ägde guldaffärer och var stenrika. Min mammas kusin blev halshuggen inför ögonen på mig, vad gör vi då? Inte riskerar vi våra liv och stannar kvar, nej vi flyr till Sverige. Så vi kan överleva.
Så vi kan överleva. En liten minoritet på cirka 50 000-pers. Klart som fan att jag inte är så dum i huvudet att jag spottar på Sverige då. Utan jag är så djupt tacksam över att vi kunde bo här.
Jag har på sistone börjat fundera på om jag ska flytta tillbaks till Irak om det lugnar ner sig där. Precis som många turkar och chilenare gör - lyfter på hatten, säger tack för att ni tog hand om oss och adjö. Höjden av tacksamhet.