2007-11-06, 19:17
Medlem
AllmäntOupptäcks avatar
Länken verkar inte funka, men detta skrevs i LT i södertälje idag.

Citat:
Mobbades för att hon är svensk
UTMANINGEN Knuffar, bråk och skitsnack bakom ryggen – på Sofias skola blev man mobbad för att vara etniskt svensk.
– Ibland var det jobbigt att gå till skolan, även om det inte var riktat direkt mot mig, säger Sofia.
När Sofia började mellanstadiet på en av Södertäljes skolor var hon en av få etniska svenskar i sin klass. Utan att hon själv först var medveten om det blev hon en del av en minoritet – men under de kommande åren skulle hon bli väl medveten om vad det kan betyda.

Även om det nu har gått ett tag kan de dåliga minnena från skolan fortfarande vara jobbiga att prata om. Därför vill flickan vi kallar för Sofia inte framträda med bild, eller sitt riktiga namn, i tidningen.

Sofia berättar om glåpord som jävla svenne, isande blickar och knuffar. Ibland var gränserna mellan skolans grupper särskilt tydliga – som när hennes kompisar som inte var etniska svenskar bara hälsade på varandra.

För Sofia kändes det som att mobbningen hade sin grund i att de som drabbades var etniska svenskar.
– Det var mycket skitsnack om svenskar även om man inte fick det sagt rakt till sig, säger Sofia.

Ofta var det samma personer som låg bakom stöket i skolan, och flera hängde på.
– De som höll på mest tyckte själva att de var ganska coola. Och de som också ville vara det gjorde likadant.

Sofia har många vänner som inte är etniskt svenska – ibland ställde de sig på hennes sida.
– De tyckte också att det här var fel och om det var något som de tyckte var orättvist sa de till. Ibland blev det bättre efter det.

Det fanns en mentor knuten till Sofias klass. Han fanns med på lektionerna, på luncherna och rasterna. Med honom pratade Sofia och hennes kompisar om de här problemen. Annars var det
ganska tyst om den rasistiska mobbningen.

– Ibland kändes det orättvist. Om vi hade sagt jävla turk till någon tror jag att reaktionerna hade blivit annorlunda.

Och kanske, tror Sofia, hade stämningen blivit bättre om fler vuxna hade funnits med bland eleverna.
– Jag tror många skärper sig då.

När Sofia började högstadiet fick hon nya klasskompisar, de etniskt svenska i klassen blev fler. Men vid det här laget hade Sofia nästan vant sig vid den tuffa och ibland jobbiga stämningen i skolan.
– Och man försöker ju att inte bry sig. Men visst kunde det kännas jobbigt att gå till skolan, man visste ju hur det skulle bli.

I dag har Sofia bytt skola. Där är blandningen av elever större, det är ingen tydlig grupp som är större och tar större plats än någon annan.

– Det är nog bäst så, när blandningen är större, säger Sofia.
Jag finner inte ord för vad fan det är som pågår, först och främst så är jag djupt chockad över att en tidning vågar skriva det här, och för det andra så tycker jag att hela artikeln är djupt störande. Någon som kan relatera till vad de står i tidningen och är det någon som vet vad fan det är som pågår i samhället?
Citera
2007-11-06, 19:37
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllmäntOupptäck
[...]

Det här är uppenbarligen ett resultat av bristande integration. De icke-etniskt svenska barnen är offer för det utanförskap och den rasism de och deras föräldrar måste kämpa emot varenda dag. Det här är allvarligt för den som lider är inte Sofia, det är lille Ahmed som blivit diskriminerad ända sedan han föddes. Sofia är dessutom naturligtvis avundsjuk på Ahmeds kultur, identitet, historia, det som binder ihop alla de andra barnen i Södertälje. Vad har hon, liksom?
Citera
2007-11-06, 19:43
Medlem
Maxieboys avatar
Visst är det sjukt. Vi kommer få se mer utav detta. Det är faktum att de flesta invandrare hatar svenskar och Sverige. Jag tycker synd om de svenska barn som tvingas gå i skolor där blattar är majoritet. Det är något fel på det här landet..
Citera
2007-11-06, 19:56
Medlem
Japhys avatar
Media börjar vakna. Snart gå proppen ur och då kommer PKiterna få se på fan.
Citera
2007-11-06, 19:57
Medlem
Lantbruks avatar
Sådana här nyheter behövs, vissa invandrares fullständigt oacceptabla diskriminering mot etniska svenskar måste komma upp till ytan.
Sorgligt nog så tror jag detta är ALLDELES för klent material för att det ska göra någon större inverkan, och med det vill jag säga att även att det var bra gjort av en tidning att skriva om rasism mot svenskar (!) så krävs betydligt större doser iskall fakta om vad som pågår i samhället.
Citera
Medlem
Emp-snubbes avatar
Det läskiga är att det dröjt så länge. Det där hände ju när en annan var liten pöjk också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det här är uppenbarligen ett resultat av bristande integration. De icke-etniskt svenska barnen är offer för det utanförskap och den rasism de och deras föräldrar måste kämpa emot varenda dag. Det här är allvarligt för den som lider är inte Sofia, det är lille Ahmed som blivit diskriminerad ända sedan han föddes. Sofia är dessutom naturligtvis avundsjuk på Ahmeds kultur, identitet, historia, det som binder ihop alla de andra barnen i Södertälje. Vad har hon, liksom?

Precis, du är en bildad man!

http://www.sverigemotrasism.se/templates/svNormal____3297.asp

Detta betyder att medan minoriteter kan både ha fördomar om och diskriminera medlemmar av majoriteter och/eller andra minoritetsgrupper, måste dessa individuella handlingar förstås som en del av ett bredare socialt sammanhang som inkluderar makt och de systematiska fördelar och förtryck det producerar. Därmed kan inte fördomar och diskriminerande handingar som utförs av medlemmar ur minoritetsgrupper mot andra ses som rasistiska enligt ekvationen rasism=makt+fördomar eftersom minoriteter saknar (strukturell och institutionell) makt. Inom en kontext av en ojämlik maktrelation mellan minoriteter och majoritet kan diskriminering utförd av minoriteter till och med förstås som en reaktion mot förtryckande förhållanden, och en form av motstånd mot eller ett försök att motverka, rasism.

(lånat från exilen-inlägg av Muhammad_Akbar)
Citera
2007-11-06, 20:00
Medlem
Urban888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllmäntOupptäck
först och främst så är jag djupt chockad över att en tidning vågar skriva det här

Alla journalister är inte så tjockskalliga att de vägrar att se sanningen när den uppenbarar sig framför de. Jag tror att fler och fler journalister kommer bli realister ju värre situationen blir, men i majoritet kommer nog pk-media vara en väldigt lång tid framöver.
Citera
2007-11-06, 20:10
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Det läskiga är att det dröjt så länge. Det där hände ju när en annan var liten pöjk också.

håller med. på 80-talet när lök-rapande chilenare vällde in i 100tusentals var det inte ovanligt att dessa sällade sig till etablerade mobbare och mobbade mobb-offren 100ggr värre för att själva slippa mobbas för sina ihoptiggda kläder, trasiga tänder,vitlöks-svettdoftande kroppar osv.
Citera
2007-11-06, 20:14
Bannlyst
Citat:
I dag har Sofia bytt skola. Där är blandningen av elever större, det är ingen tydlig grupp som är större och tar större plats än någon annan.
– Det är nog bäst så, när blandningen är större, säger Sofia.

Ingen tydlig grupp som är större än någon annan?! Så om den svenska ursprungsbefolkningen är den dominerande majoriteten, som den självklart alltid skall vara i sitt eget land Sverige, så är det inte heller bra? Det gör ingenting om svenskar bara utgör 15% av befolkningen, så länge man balanserar olika grupper mot varandra och fyller på med kineser när det blir för mycket araber, eller negrer om det blir för mycket zigenare. Problemet är bara att med undantag för vissa asiater så har jag märkt att ickevita folkslag ofta slår sig ihop mot de vita. Man ser ofta blandade gäng och även par med negrer, araber och diverse andra obestämda ickevita folkslag. Jag ska starta en egen tråd om detta fenomen.

Citat:
Jag finner inte ord för vad fan det är som pågår, först och främst så är jag djupt chockad över att en tidning vågar skriva det här, och för det andra så tycker jag att hela artikeln är djupt störande. Någon som kan relatera till vad de står i tidningen och är det någon som vet vad fan det är som pågår i samhället?

Jag finner ord. Det som pågår är kolonisation, en ockupation av vårt hemland Sverige, ett avsiktligt iscensatt upplösande av Sverige som nationalstat. I många fall så är de beteenden vi ser och som idag avfärdas som "lek", "bus" och "problem" förstadier till erövring och folkmord. Jag kan också relatera, det var ofta likadant när jag gick i grundskolan på 1980-talet. Då var det lite mer svenskar än i artikeln men det var klara linjer mellan svenskar och finnar som oftast, men inte alltid, var allierade mot diverse "turkar".
Citera
2007-11-06, 21:05
Bannlyst
Citat:
Annars var det ganska tyst om den rasistiska mobbningen.
Vafalls?! Kan invandrare OCKSÅ vara rasister? Det var något nytt.

On a more serious note: Jag tror att det här kommer att bli/är vardagsmat för många etniska svenskar i städer som Landskrona, Malmö eller Södertälje. Det finns även i Göteborg och Stockholm, men där är segregationen större. I L-M-S har man liknande problem på nästan samtliga skolor. Vänj er vid det.
Citera
2007-11-06, 21:25
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Vafalls?! Kan invandrare OCKSÅ vara rasister? Det var något nytt.
Nä, det kan de inte. Du får allt läsa på om hur den korrekta marxistiska insikten ska vara i den här frågan. Här finns den presenterad av en etablerad vänsterdebattör, som brukar figurera i stats-teves debattprogram:
http://syrran.wordpress.com/2007/03/29/det-finns-ingen-omvand-rasism
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in