2007-11-08, 08:43
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
I Skåne heter det blodkorv. Välkryddad och välsmakande till skillnad från "puddingen".

Så här skall det se ut:
http://www.perivikenchark.se/blodkorv.htm

Finns samma variant i Norrland, dock med renblod.
Citera
2007-11-08, 09:15
Medlem
This_is_me_s avatar
Hur kan ni tycka om blodpudding? Isch, fick smaken i munnen när jag lästa denna tråd, skulle aldrig tryckt på den.
Citera
2007-11-08, 09:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Finns samma variant i Norrland, dock med renblod.

Renblod? Hur kan det då vara samma? inte ens likadan..
Citera
2011-01-04, 20:02
Medlem
Dr.Katis avatar
Ska dra ihop denna underbara rätt nu, undrar dock hur man skivar upp den på bästa sätt då den har en tendens att fastna på kniven och gå sönder?

Citera
2011-01-04, 20:17
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Ska dra ihop denna underbara rätt nu, undrar dock hur man skivar upp den på bästa sätt då den har en tendens att fastna på kniven och gå sönder?

Jag har haft precis samma problem! Högst irriterande... Jag löste det genom att lossa puddingen från kniven med hjälp av stekspaden.
Citera
2011-01-04, 20:22
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Jag har haft precis samma problem! Högst irriterande... Jag löste det genom att lossa puddingen från kniven med hjälp av stekspaden.
Ok, men det förutsätter ju att du fått kniven igenom hela puddingen utan problem när du skivar upp den, vilket inte ofta händer mig!
Jag ska prova att olja in kniven innan jag skivar upp den snart!

Edit: Fan va bra det gick när jag oljade in kniven!
Senast redigerad av Dr.Kati 2011-01-04 kl. 20:51.
Citera
2011-01-04, 21:38
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ok, men det förutsätter ju att du fått kniven igenom hela puddingen utan problem när du skivar upp den, vilket inte ofta händer mig!
Jag ska prova att olja in kniven innan jag skivar upp den snart!

Edit: Fan va bra det gick när jag oljade in kniven!

Oj, så du menar att kniven inte ens tar sig igenom förrän den trasar sönder? Mitt problem har legat i att jag har skurit en skiva och sedan har den rackarn legat klistrad mot kniven.

Olja säger du? Det ska jag testa på torsdag.
Citera
2011-01-20, 21:36
Medlem
Brukar köra en fryst skiva bröd och en skiva blodpudding i brödrosten på maxvärme. Sen ett glas mjölk till det så har man en snabb och nyttig frulle.
Citera
2011-02-12, 17:57
Medlem
m0nkYs avatar
Citat:

Använd en brödkniv, funkar toppen!
Citera
2011-02-12, 19:05
Bannlyst
Blodpudding är faktiskt inte en så dålig rätt. Vad dagen ungdom kanske vänder sig emot är att den primärt är just är gjord utav blod. Under min uppväxt, och fleras här i kanalen lärde vi oss att ta till vara av bytesdjuret. Köttet var det finaste, av senorna gjorde vi strängarna till pilbågarna och av skinnet varma pälsmössor och. Och för att överdriva lite, till värme hade vi valspäck för extra värme!

Med det sagt, till en till största del blodrätt kan jag inse att kidsen möjligen skulle uppskatta en god "side-dish" förutom den obligatoriska lingonsylten. Om jag minns rätt, så fick vi en vitkålssallad när det serverades i vår matbespisning.

Inte helt fel, men jag kan förstå att det inte ses som gott för alla.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-12 kl. 19:07.
Citera
2011-12-12, 17:26
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Hallå blodpuddingsälskare!

Köpte ett paket blodpudding av märket GEA (den absolut vanligaste blodpuddingen) och blodpuddingen var förpackad i deras nya förpackning.

Lite svårt att få ut blodpuddingen, men enligt deras hemsida så har dom haft lite problem med det hela - nåja.

Det jag upptäckte var att nu fastnar inte blodpuddingen på kniven när man skär upp bitarna - inte heller så gick dom tunna skivorna sönder i stekpannan - HALE FUCKING LUJAH!

Så mina blodsbröder, köp blodpudding från GEA och stek på utav bara helvete!
Citera
2011-12-12, 17:55
Medlem
Quorthons avatar
Föredrar generellt blodpuddingen i UK. Ofta lite mer att sätta tänderna i. Men det är ju samma rätt i grund och botten som kan varieras i kryddning och om man väljer havre, råg eller korn etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in