• 6
  • 7
2023-10-14, 10:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Finns det några kul recept som innehåller blodpudding? Visst, det är gott att äta stekt men ganska tjatigt i längden. Det finns en gryta från Finland (Rössypottu) som härstammar från Uleåborgstrakten. Grytan innehåller bl.a. potatis, morötter, lök, varmrökt sidfläsk, kryddpeppar, lagerblad och tärnad blodpudding. Man kan även ha i lite sirap. "Alla" där har sitt egna familjerecept.

Tjockpannkaka med bacon och blodpuddingbitar ?
Vita bönor i tomatsås ägg och blodpudding
Smördegsinbakad ev med färska örter
Typ rostade grönsaker i ugnen med ev lite söt glace
Citera
2024-04-23, 16:42
Medlem
hibernalhatts avatar
En variant på blodpudding är att steka den tillsammans med gul finhackad lök, tärnade äppelbitaroch tärnat bacon.

Blir som en pytt på blodpudding. Serveras med lingonsylt till.
Citera
2024-04-24, 23:54
Medlem
Vem0ths avatar
Stek först bacon, i flottet som finns kvar i pannan lägger du i skivad blodpudding och lite grovt hackad/skivad gul lök. Låt detta stekas ihop i istret sedan servera med lite härligt lingonsylt som passar gott till både blodpudding och bacon.
Citera
2024-04-25, 09:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
En variant på blodpudding är att steka den tillsammans med gul finhackad lök, tärnade äppelbitaroch tärnat bacon.

Blir som en pytt på blodpudding. Serveras med lingonsylt till.

Jag har också äpple till min blodpudding, fast istället för lingonsylt. Jag skär tunna skivor av det urkärnade äpplet så att det ser ut som ringar. Sedan steker jag dessa i stekflottet från det tärnade sidfläsket eller baconet medan detta rinner av på lite papper innan servering.

Blodpudding, fläsk/bacon och äpple blir mycket bra tillsammans. Denna rätt kan även med fördel göras "i fält" över öppen eld eller på ett stormkök.
Citera
2024-04-25, 15:01
Kör ett långkok i ugnen på en hel pudding, men fläsk vid sidan om.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in