2007-11-06, 17:09
Medlem
Fraziers avatar
Går ut med min tax runt/omkring en mindre sjö där det ständigt vistas ca.7-10 Kanadagäss so häckar. Deras avföring ligger i drivor och liknar faktiskt hundbajs av någon mindre ras. Jag anser detta vara en sanitär olägenhet samtidigt som vissa människor ständigt matar dessa skadedjur. Hur blir man av med gåspar som ständigt återkommer för att häcka?
Citera
2007-11-06, 17:13
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Går ut med min tax runt/omkring en mindre sjö där det ständigt vistas ca.7-10 Kanadagäss so häckar. Deras avföring ligger i drivor och liknar faktiskt hundbajs av någon mindre ras. Jag anser detta vara en sanitär olägenhet samtidigt som vissa människor ständigt matar dessa skadedjur. Hur blir man av med gåspar som ständigt återkommer för att häcka?
Kraftig avskjutning var vecka,till slut tröttnar resten o försvinner.
Citera
2007-11-06, 17:23
Medlem
P.Gs avatar
Japp, kanadagäss är en ful och vidrig plåga. Och precis när man inte kunde tro att de kan bli fulare och jobbigare är det någon som vingklipper dem för att de ska stanna kvar och vips så blev man överbevisad.
Avskjutningen är nog det enda alternativet om man vill bli av med de maratonbajsande asen.
Citera
2007-11-06, 17:25
Medlem
Bajsfacistens avatar
Nej, fula är de inte, en ganska vacker fågel, men en plåga. Speciellt för enskilda jordbrukare.
Citera
2007-11-06, 17:26
Medlem
Fraziers avatar
Tja, kontakta kommunen..........det tar väl ca.10 är innan de överhuvudtaget fattat något beslut. Men om man skulle skjuta/förgifta en av dem skulle de andra strunta i att häcka där nästa år då?
Citera
2007-11-06, 18:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Tja, kontakta kommunen..........det tar väl ca.10 är innan de överhuvudtaget fattat något beslut. Men om man skulle skjuta/förgifta en av dem skulle de andra strunta i att häcka där nästa år då?
Nej,men skjuter du av dom flesta eller förgiftar dom så lär dom inte återvända.
Citera
2007-11-06, 18:07
Medlem
Är de goda att äta?
Citera
2007-11-06, 18:20
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Är de goda att äta?

Ja de skall de vara enligt vad jag har hört, men jag har hört att man helst ska äta unggässen efter som de äldre kan var sega.

Det är lite tråkigt att folk har svårt att tänka sig äta något annat än tamhöna, tamgris och nötkreatur.
Citera
2007-11-06, 18:48
Medlem
Ja men då föreslår jag att TS fångar en och äter upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det är lite tråkigt att folk har svårt att tänka sig äta något annat än tamhöna, tamgris och nötkreatur.
Ungefär som med sportfiskare som fnyser åt gädda. Förbluffande.
Citera
2007-11-06, 23:30
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Ja de skall de vara enligt vad jag har hört, men jag har hört att man helst ska äta unggässen efter som de äldre kan var sega.

Jag har smakat och verkligen försökt gilla köttet... Tyvärr så smakar dom inget vidare.
Citera
2007-11-07, 00:15
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Jag har smakat och verkligen försökt gilla köttet... Tyvärr så smakar dom inget vidare.

Jaha ok, men räven gillar nog Kanadagås iaf.
Citera
2007-11-07, 00:33
Medlem
Citat:

Ifrågasätter inte dina kunskaper men är det inte vitkindad gås du ser? Tycker kanadagässen är ovanligare än dessa. Dock har de i princip samma påverkan på miljön. Men vitkindad gås är äckligare än kanadagås.

V.K gås http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitkindad_g%C3%A5s

K gås http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanadag%C3%A5s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här