• 1
  • 2
2007-11-06, 11:22
Medlem
w84funs avatar
Snälla hjälp mig med recept till gudomliga rullader. Det är länge sen sist så nu måste jag avnjuta denna delikatess!
Citera
2007-11-06, 12:42
Bannlyst
Brukar salta och peppra lövbiff innan jag t ex brer på mögelost rullar ihop dem steker i lite smör så de får färg i med en 3:a grädde och låt det puttra ihop så man får en smaskig sås servera med potatismos och valfria grönsaker
Citera
2009-09-01, 05:06
Medlem
blotarns avatar
Lånar tråden. Hade tänkt mig att laga en lite halvt billig men ändå god, och utseendemässigt "dyr" maträtt. Rullader är ett perfekt exempel på detta.

Nu undrar jag vad jag kan använda mig utav, utan att behöva stå en vecka i köket och försöka mig på olika sätt och eventuellt misslyckas. Förlust i mat är förlust i pengar, och jag är en fattig student.

Bacon? Jag ser det lite framför mig bacon eller nånting i den stilen med kanske spenat och ost. Man lägger baconet på snedd och sätter till sina ingredienser, och syr sedan ihop den. Ena biten över den andra.
Fungerar det?

Ge mig annars tips på andra rullader! Jag vill imponera på flickan!
Citera
2009-09-01, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Lånar tråden. Hade tänkt mig att laga en lite halvt billig men ändå god, och utseendemässigt "dyr" maträtt. Rullader är ett perfekt exempel på detta.

Nu undrar jag vad jag kan använda mig utav, utan att behöva stå en vecka i köket och försöka mig på olika sätt och eventuellt misslyckas. Förlust i mat är förlust i pengar, och jag är en fattig student.

Bacon? Jag ser det lite framför mig bacon eller nånting i den stilen med kanske spenat och ost. Man lägger baconet på snedd och sätter till sina ingredienser, och syr sedan ihop den. Ena biten över den andra.
Fungerar det?

Oxrullader (4 portioner)

Ingredienser:
• 600 g tunna inner-/ytterfiléskivor av nöt (lövbiff)
• 1 finhackad rödlök
• 3 msk grovhackad persilja
• 1 oxbuljongtärning
• ½ msk taffelsenap (eller annan neutral dito)
• 2 dl vispgrädde
• 0,6 l vatten
• 2-3 msk vetemjöl
• lite soja
• ev. några ansjovisar och kapris
• 2-3 inlagda och finhackade cornichoner
• 1 pkt lättrökt bacon

Arbetsgång:
Börja med fyllningen. Blanda ihop finhackad rödlök med ansjovisen (grovhackad), persilja och finhackade cornichoner.

Ta fram köttskivorna och lägg dem framför dig. Salta lätt och peppra samt bred på ett tunt lager med senap. Lägg därefter på fyllningen, rulla ihop till en rullad och säkra med en eller några skivor bacon som man lindar runtom.

När alla är färdiga så steker du dem på svag värme i smör-oljeblandning tills de är gyllene runtom. Var försiktig när du vänder på dem så att inte baconet ramlar av. Man kan också säkra alltsammans med en tandpetare.

Efter att rulladerna är brynta så placerar du över dem till en ugnsform. Därefter löser du buljongtärningen i vattnet och häller den ihop med vattnet i formen.

Placera nu formen i ugnen på ca 175 g i 1 h eller tills köttet känns mört.

Ta sedan ut formen, sleva upp ca 2 dl av såsen i en skål och rör ner en blandning av grädde, mjöl och soja. Rör om ordentligt och häll denna sås över rulladerna i grytan. Kör nu grytan tillbaka i ugnen i ca 5-10 så att alltsammans återigen blir genomvarmt.

Servera med kokt potatis, potatismos, pressad potatis eller ris.

Garnera gärna med mer persilja.

~Paul~
Citera
2009-09-01, 11:56
Medlem
Stitch81s avatar
Kycklingrullader finns det ju också! http://ensmakavkarin.wordpress.com/2...-kramig-pasta/
Citera
2009-09-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn

Fungerar det?

Bacontråden to the rescue!

Baconrullad : (aka bacon bomb)

Bildreceptet http://img205.imageshack.us/img205/9...7022126jz8.jpg
BaconTråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=799884
Citera
2010-07-10, 16:26
Medlem
Californias avatar
Kan man göra rullader på nötytterlår eller lämpar det sig inte?
Citera
2010-07-10, 16:29
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Kycklingrullader finns det ju också! http://ensmakavkarin.wordpress.com/2...-kramig-pasta/

Förvisso så brukar man ju dock klippa av snöret runt rulladerna innan servering.
Citera
2010-07-10, 16:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Kan man göra rullader på nötytterlår eller lämpar det sig inte?
Det funkar .

~Paul~
Citera
2010-07-11, 01:52
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det funkar .

~Paul~

Tackar, det blev alldeles utmärkt!
Citera
2024-03-20, 16:28
Medlem
Ska fixa rullader till en liten större middagsbjudning på fredag och kommer självklart göra de klassiska med dijon, brynt lök, bacon och saltgurka med tänker också testa några nya smaker och har lite olika idéer:

1. Spenat- och fetaostfyllning - Babyspenat, fetaost, vitlök, färsk timjan och persilja.

2. Soltorkade tomater och mozzarellaost- Med riven mozzarella, basilika och lite färsk vitlök.

3. Svamp- och parmesanfyllning - Blandade svampsorter, parmesanost och lite hackad persilja eller timjan.

4. Rostad paprika- och chèvrefyllning - Mixa rostad paprika med len chèvreost, lime och kryddor så som spiskummin, vitlök, oregano, chili.

4. Orientalisk quinoafyllning - Koka quinoa, blanda med hackad spenat, rostade pinjekärnor, russin och mynta.

Någon av dessa lite udda idéer som ni spontant tror på? När det gäller att fylla rulladerna med ost, kommer jag självklart slå in dem ordentligt i bra plastfolie när de ska kokas så inte osten smälter ut.
Citera
2024-03-20, 18:13
Medlem
Sladdarens avatar
Några tips :

* Tandpetare behövs inte om man börjar med att bryna den sida av rulladen
där köttet slutar efter man rullat den.

* Kött som passar till rullader är tunnt skivat kött som lövbiff eller skivat innanlår.
Man kan också skiva och banka ut biff till tunna skivor.
Riktigt fint blir det med utbankad oxfilé.

* Har du bränt rulladerna (hur man nu gör det ang vanlig hantering av hur man bryner kött) och det är mycket svart i stekpannan kan du göra denna enkla gräddiga brunsås vid sidan istället
för att laga såsen i pannan med allt det brända.

* Viktigt att bräsera ochså lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in