Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Lånar tråden. Hade tänkt mig att laga en lite halvt billig men ändå god, och utseendemässigt "dyr" maträtt. Rullader är ett perfekt exempel på detta.
Nu undrar jag vad jag kan använda mig utav, utan att behöva stå en vecka i köket och försöka mig på olika sätt och eventuellt misslyckas. Förlust i mat är förlust i pengar, och jag är en fattig student.
Bacon? Jag ser det lite framför mig bacon eller nånting i den stilen med kanske spenat och ost. Man lägger baconet på snedd och sätter till sina ingredienser, och syr sedan ihop den. Ena biten över den andra.
Fungerar det?
Ge mig annars tips på andra rullader! Jag vill imponera på flickan!
Oxrullader (4 portioner)
Ingredienser:
• 600 g tunna inner-/ytterfiléskivor av nöt (lövbiff)
• 1 finhackad rödlök
• 3 msk grovhackad persilja
• 1 oxbuljongtärning
• ½ msk taffelsenap (eller annan neutral dito)
• 2 dl vispgrädde
• 0,6 l vatten
• 2-3 msk vetemjöl
• lite soja
• ev. några ansjovisar och kapris
• 2-3 inlagda och finhackade cornichoner
• 1 pkt lättrökt bacon
Arbetsgång:
Börja med fyllningen. Blanda ihop finhackad rödlök med ansjovisen (grovhackad), persilja och finhackade cornichoner.
Ta fram köttskivorna och lägg dem framför dig. Salta lätt och peppra samt bred på ett tunt lager med senap. Lägg därefter på fyllningen, rulla ihop till en rullad och säkra med en eller några skivor bacon som man lindar runtom.
När alla är färdiga så steker du dem på svag värme i smör-oljeblandning tills de är gyllene runtom. Var försiktig när du vänder på dem så att inte baconet ramlar av. Man kan också säkra alltsammans med en tandpetare.
Efter att rulladerna är brynta så placerar du över dem till en ugnsform. Därefter löser du buljongtärningen i vattnet och häller den ihop med vattnet i formen.
Placera nu formen i ugnen på ca 175 g i 1 h eller tills köttet känns mört.
Ta sedan ut formen, sleva upp ca 2 dl av såsen i en skål och rör ner en blandning av grädde, mjöl och soja. Rör om ordentligt och häll denna sås över rulladerna i grytan. Kör nu grytan tillbaka i ugnen i ca 5-10 så att alltsammans återigen blir genomvarmt.
Servera med kokt potatis, potatismos, pressad potatis eller ris.
Garnera gärna med mer persilja.
~Paul~