Citat:
Ursprungligen postat av Blaupen
Ja, kan de det? Om man någongång brutit mot något eller flera av guds tio budord så ska man ju hamna i helvetet. Eller? Om man fortfarande tror och tillber honom om förlåtelse, kan då dessa synder förlåtas? Finns det olika grader av synder? I och med att de tio budorden är de främsta man inte ska bryta emot så undrar man ju? Jag är själv kristen och troende men har tidigare inte varit särskilt religiös utan bara "trott". Nu på senare tid så har jag intresserad mig mer för kristendomen och börjat läsa mer och mer ifrån bibeln. Därav vill jag även få svar på dessa frågor. Tack.
Du vet säkert hur Jesus förlät den ena av rövarna när han hängde på korset. Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset." Luk 23:43. Detta sa han för att den rövaren trodde på honom. Den andra rövaren hånade däremot Jesus och sa att han skulle hjälpa sig själv och dem båda. Så det är aldrig försent att be om förlåtelse (så länge man är i livet).
För oss krisna finns lagen i vårat samvete till skillnad mot hos Judarna. Alla har vi någon gång brutit mot lagen men det finns alltså förlåtelse för detta. Däremot är lagen viktig som vägledning för oss kristna.
Synd mot den helige anden funderar många kristna på. Jag tror det handlar om när man i sitt hjärta inte vill tro och omvända sig. Att medvetet förkasta den helige andes verk är hädelse eftersom det är Gud själv man förkastar.