2007-11-06, 09:16
Medlem
Blaupens avatar
Ja, kan de det? Om man någongång brutit mot något eller flera av guds tio budord så ska man ju hamna i helvetet. Eller? Om man fortfarande tror och tillber honom om förlåtelse, kan då dessa synder förlåtas? Finns det olika grader av synder? I och med att de tio budorden är de främsta man inte ska bryta emot så undrar man ju? Jag är själv kristen och troende men har tidigare inte varit särskilt religiös utan bara "trott". Nu på senare tid så har jag intresserad mig mer för kristendomen och börjat läsa mer och mer ifrån bibeln. Därav vill jag även få svar på dessa frågor. Tack.
Citera
2007-11-06, 09:21
Medlem
JemyMs avatar
Det enda du inte kan bli förlåten för är att förneka den helige anden.

Enligt kristendomen kan vilken tyrann som helst komma till himmelen så länge han erkänner Jesus vid sin dödsbädd.
Citera
2007-11-06, 10:03
Medlem
SleepaZs avatar
Du måste kunna vilja till 100% i hjärtat bli förlåten. Det är det som är det svåra när man i bönen ber om förlåtelse. En förlåtelse skall även ske i en handling. Tex om du sårat någon,eller slagit någon då måste du även visa handling. Be om förlåtelse till vederbörande osv..

Man får en väg från jesus när man fått nåden. Lyssnar man inte till den vägen är förlåtelsen meningslös..
Citera
2007-11-06, 10:05
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Du måste kunna vilja till 100% i hjärtat bli förlåten. Det är det som är det svåra när man i bönen ber om förlåtelse. En förlåtelse skall även ske i en handling. Tex om du sårat någon,eller slagit någon då måste du även visa handling. Be om förlåtelse till vederbörande osv..
Jo, men om man ångrar sig först när man ligger på sin dödsbädd så hinner man kanske inte be alla om förlåtelse. Visst kommer man till himlen ändå?

Hur är det med dom sju dödssynderna då? Dom kan alltså förlåtas?
Citera
2007-11-06, 10:06
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Varför skulle man inte kunna bli förlåten även för att förneka den helige anden??
Citat:

Man får en väg från jesus när man fått nåden. Lyssnar man inte till den vägen är förlåtelsen meningslös..
Fast jag tror det som verkligen räknas är om man VILL vara god... Att man inte alltid lyckas har nog Gud förståelse för med tanke på att kristendomen mer eller mindre går ut på att alla syndar...
Citera
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM

Enligt kristendomen kan vilken tyrann som helst komma till himmelen så länge han erkänner Jesus vid sin dödsbädd.
Det där betyder ju inte att man tex säger att helig ande inte finns.

Utan det betyder om du upplevt helig ande, du vet att jesus finns. Men endå så gör du handlingar likt farisererna gjorde mot jesus. Många av fariserna visste att jesus var guds son, men endå valde dem girigheten, sin egen makt före den helige andes vishet.

Det är att häda mot helige ande.
Citera
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaupen
Ja, kan de det? Om man någongång brutit mot något eller flera av guds tio budord så ska man ju hamna i helvetet. Eller? Om man fortfarande tror och tillber honom om förlåtelse, kan då dessa synder förlåtas? Finns det olika grader av synder? I och med att de tio budorden är de främsta man inte ska bryta emot så undrar man ju? Jag är själv kristen och troende men har tidigare inte varit särskilt religiös utan bara "trott". Nu på senare tid så har jag intresserad mig mer för kristendomen och börjat läsa mer och mer ifrån bibeln. Därav vill jag även få svar på dessa frågor. Tack.
Du vet säkert hur Jesus förlät den ena av rövarna när han hängde på korset. Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset." Luk 23:43. Detta sa han för att den rövaren trodde på honom. Den andra rövaren hånade däremot Jesus och sa att han skulle hjälpa sig själv och dem båda. Så det är aldrig försent att be om förlåtelse (så länge man är i livet).

För oss krisna finns lagen i vårat samvete till skillnad mot hos Judarna. Alla har vi någon gång brutit mot lagen men det finns alltså förlåtelse för detta. Däremot är lagen viktig som vägledning för oss kristna.

Synd mot den helige anden funderar många kristna på. Jag tror det handlar om när man i sitt hjärta inte vill tro och omvända sig. Att medvetet förkasta den helige andes verk är hädelse eftersom det är Gud själv man förkastar.
Citera
2007-11-06, 10:24
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Jo, men om man ångrar sig först när man ligger på sin dödsbädd så hinner man kanske inte be alla om förlåtelse. Visst kommer man till himlen ändå?

Hur är det med dom sju dödssynderna då? Dom kan alltså förlåtas?
Ja det är många som gör detta vid sin dödsbädd. Om dom får förlåtelse för alla sina handlingar i livet det är inte upp till mig att bedömma. Vissa handligar kanske man inte kan åtgärda, men det vet ju jesus om. Han visar dig en annan väg isf.. Man kan inte smita ifrån sina handlingar inför honom
Citera
2007-11-06, 10:27
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
VILL vara god... Att man inte alltid lyckas har nog Gud förståelse för med tanke på att kristendomen mer eller mindre går ut på att alla syndar...
Det viktigaste är ju att man känner i hjärtat att man gör fel. Och det kanske man inte alltid kommer på just i det ögonblicket då man gör felet. Jesus vill inte alltid veta av mig om jag gjort en massa fel som jag går inne med. Han vill iaf fall att jag skall förstå med hjärtat att jag sårat människor osv.. Sen välkommnar han mig i sin famn. Och sen får jag även i den mån det går visa en handling. be om förlåtelse till personen jag sårat osv..
Citera
2007-11-06, 10:30
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Det viktigaste är ju att man känner i hjärtat att man gör fel. Och det kanske man inte alltid kommer på just i det ögonblicket då man gör felet. Jesus vill inte alltid veta av mig om jag gjort en massa fel som jag går inne med. Han vill iaf fall att jag skall förstå med hjärtat att jag sårat människor osv.. Sen välkommnar han mig i sin famn.
Inte för att jag vill ifrågasätta din personliga tro på Jesus men jag tror faktiskt Jesus tar emot dig precis när som helst som du vill ta emot honom... Jag tror inte du blir straffad med perioder då Jesus inte vill veta av dig...
Citera
2007-11-06, 10:31
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Inte för att jag vill ifrågasätta din personliga tro på Jesus men jag tror faktiskt Jesus tar emot dig precis när som helst som du vill ta emot honom... Jag tror inte du blir straffad med perioder då Jesus inte vill veta av dig...
Du har rätt, han lämmnar oss aldrig.. Men det är jag som lämmnar honom. Gör jag fel och beter mig som en idiot mot andra människor, då kliver jag bort från det han lärt mig...
Citera
2007-11-06, 10:37
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Du har rätt, han lämmnar oss aldrig.. Men det är jag som lämmnar honom. Gör jag fel och beter mig som en idiot mot andra människor, då kliver jag bort från det han lärt mig...
Ja, precis så är det ju... Det finns så mycket som håller en borta från godheten... Girighet, bekvämhet, rädslan för att bli stämplad som kristen fanatiker osv... Men man skall inte låta det slå ner en! Man är inte mer än en människa och kan inte alltid ta steget fullt ut och leva som ett helgon... Dock är inte loppet kört för den sakens skull, det värsta man kan göra är ju att gömma sig i skam... Man får acceptera att man inte är perfekt, men att man får förlåtelse ändå, och försöka igen och vara så god man klarar av att vara i en ond värld...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in