2007-11-06, 10:49
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja, precis så är det ju... Det finns så mycket som håller en borta från godheten... Girighet, bekvämhet, rädslan för att bli stämplad som kristen fanatiker osv... Men man skall inte låta det slå ner en! Man är inte mer än en människa och kan inte alltid ta steget fullt ut och leva som ett helgon... Dock är inte loppet kört för den sakens skull, det värsta man kan göra är ju att gömma sig i skam... Man får acceptera att man inte är perfekt, men att man får förlåtelse ändå, och försöka igen och vara så god man klarar av att vara i en ond värld...
wow.. bra skrivet! Har du blivit frälst eller? Eller mött andligheten i brasset
Citera
2007-11-06, 10:59
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
wow.. bra skrivet! Har du blivit frälst eller? Eller mött andligheten i brasset
Nej, jag valde att tro redan som barn, så något nytt är det inte...

Men däremot fick jag balls nog att komma ut ur mitt katakombjömställe och öppet stå upp för min tro i FB-riket under ett Subutex-rus... Tidigare hade jag inte vågat komma med mer än enstaka debattinlägg till kristendomens fördel då och då eftersom jag vet hur starkt hatet mot kristendomen här är...

Tänk hur snabbt kristendomens position i det svenska samhället har förfallit! För 50 år sen var det kontroversiellt att vara ateist, idag är det "förbjudet" att vara kristen...
Citera
2007-11-06, 11:01
Medlem
Citat:
Varför skulle man inte kunna bli förlåten även för att förneka den helige anden??

Mark 3:29
"Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.”
Citera
2007-11-06, 11:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Nej, jag valde att tro redan som barn, så något nytt är det inte...

Men däremot fick jag balls nog att komma ut ur mitt katakombjömställe och öppet stå upp för min tro i FB-riket under ett Subutex-rus... Tidigare hade jag inte vågat komma med mer än enstaka debattinlägg till kristendomens fördel då och då eftersom jag vet hur starkt hatet mot kristendomen här är... =/
Ne det är inte alltid lätt att gå ut med sin tro. Men ett steg i rätt rikning när man gör det.. grattis.
Citera
2007-11-06, 11:05
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
"Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.”
Det där betyder inte att man tex säger att helig ande inte finns så hädar man.

Utan det betyder: Om du upplevt helig ande, du vet att jesus finns. Men endå så gör du handlingar likt farisererna gjorde mot jesus. Många av fariserna visste att jesus var guds son, men endå valde dem girigheten, sin egen makt före den helige andes vishet.

Det är att häda mot helige ande.
Citera
2007-11-06, 11:07
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Citat:

Utan det betyder: Om du upplevt helig ande, du vet att jesus finns. Men endå så gör du handlingar likt farisererna gjorde mot jesus. Många av fariserna visste att jesus var guds son, men endå valde dem girigheten, sin egen makt före den helige andes vishet.

Tja, själv har jag väldigt svårt tro att Guds förlåtelse skulle ha ett undantag, speciellt ett sådant svårdefinierat undantag som detta... Petrus förnekade ju t.ex. Jesus tre gånger, antar att det borde räknas, men Petrus fick säkert förlåtelse...

Själv skulle jag kanske tolka "förneka den helige anden" till "vägra ta emot frälsning in i det sista", alltså ingen oförlåtlig synd eller något man gör öht, utan snarare något man inte gör... Men vad vet jag...
Citera
2007-11-06, 11:26
Medlem
Citat:

I noterna till bibel2000 står om hädelse mot anden.
"Sammanhanget visar på en vägran att erkänna ens de påtagligaste uttryck för Guds vilja att rädda och befria. Denna inställning yttrar sig här i att Jesu verk uppfattas som djävulens, fast det är Andens (v. 24, 28)."

Det tolkar jag som att man inte måste vara troende för att häda anden. Det räcker med att inte erkänna gud som någonting gott för att man ska häda.
Citera
2007-11-06, 11:31
Medlem
Citat:
Tja, själv har jag väldigt svårt tro att Guds förlåtelse skulle ha ett undantag, speciellt ett sådant svårdefinierat undantag som detta... Petrus förnekade ju t.ex. Jesus tre gånger, antar att det borde räknas, men Petrus fick säkert förlåtelse...

Förneka jesus är ok, det är anden man inte får häda imot.

Matt 12:31-32
"Om hädelse mot Anden
Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas.

Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."
Citera
2007-11-06, 11:31
Medlem
cdg347s avatar
Syndernas förlåtelse

Personligen tror jag, postulerat att gud finns and all that jazz, att det finns förlåtelse för alla synder. Tag t.ex. parabeln om den förlorade sonen (Luk 15:11-32), vilken visar att det trots lång frånvaro från gud är möjligt med frälsning.
Bob Dylan skaldar dock i Masters of War att det finns synder som inte ens Jesus kan förlåta, nu är väl dock herr Dylan inte en av guds största profeter, men tänkvärt är det. Skulle Hitler få guds förlåtelse?
Citera
2007-11-06, 11:46
Medlem
cdg347s avatar
Hädelse?

Citat:
Förneka jesus är ok, det är anden man inte får häda imot.

Matt 12:31-32
"Om hädelse mot Anden
/.../ yada yada yada /.../ hädelse mot Anden skall inte förlåtas.
"
Vad är då hädelse mot anden?
Är det att begå brott mot den goda som anden representerar eller är att säga att gud är död?
Vilket är värst i guds ögon?

Jag skulle säga att det första, det handlar om brott som är så grova att de hädar mot anden, inte att förneka den samme.
Citera
2007-11-06, 11:46
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdg347
Personligen tror jag, postulerat att gud finns and all that jazz, att det finns förlåtelse för alla synder. Tag t.ex. parabeln om den förlorade sonen (Luk 15:11-32), vilken visar att det trots lång frånvaro från gud är möjligt med frälsning.
Bob Dylan skaldar dock i Masters of War att det finns synder som inte ens Jesus kan förlåta, nu är väl dock herr Dylan inte en av guds största profeter, men tänkvärt är det. Skulle Hitler få guds förlåtelse?
Jag tror iaf Hitler fick förlåtelse (om han i sina sista stunder blev kristen och tog emot den)... =)
Citera
2007-11-06, 12:08
Medlem
cdg347s avatar
Skrämmande, eller rogivande

Som Nemesis1 påpekar gäller guds löfte alla och envar, således skulle även Adolf, som passande nog betyder varg, Hitler även få njuta i guds ljus.

Denna tanke är oerhört skrämmande.
Dels betyder det, att gud förlåter den som har , grovt räknat, 50 miljoner liv på sitt samvete, krig, elände och allt med det som är behäftat. Lite oförsiktigt kan man säga att vargen kom undan med mord.
I sin förlägning betyder detta att det spelar ingen roll hur vi lever - så länge vi vet att det är fel och borde leva på ett annorlunda sätt.
Vidare betyder det att vi handlar mot ett bättre vetande och därför har ångest och ångrar det vi gör - ber vi om förlåtelse så finns gud där för oss oavsett vår synd. Således finns det alltså inget som hindrar oss från att begå fel, så länge vi att det är just fel.

Men å andra sidan är denna tanke en oerhörd befrielse.
Genom att gud finns där för alla som vill och ångrar sig, ger det oss människor en oerhörd frihet att leva och utforska livet. För om vi gör något som vi märker är fel, så finns förlåtelse för det. Det finns således ingen orsak till att frukta något som helst, eftersom gud i efterlivet kommer erbjuda det som tillkommer de rättrogna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in