15 649 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 464 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Livsstil > Jakt, fiske och vildmark
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Reichsführer-AA
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Jag behöver som sagt hjälp med olika fiskeställen i Uppsala-området. Länkar, men oxå personliga "rapporter".

Det jag skulle vilja veta är:

1. VAR det finns diverse sjöar? Hur långt från Uppsala centrum ligger de? Hur tar man sig dit på bästa sätt?

2. VAD finns det för fisk där?

3. HUR mycket det kostar att lösa kort?

4. NÄR kan jag fiska där? Bara under sommaren, eller även nu (nov)?

5. VAD ska jag använda för metod för att lättast få upp en fiskkrake?

6. ÖVRIGT! Allt övrigt som är av betydelse och intresse.

Alla tips mottages vänligt men bestämmt!

Tack på förhand!

"The neo-conservative tactic- including the smearing of opponents as racists, nativists, fascists, and anti-Semites- left many conservatives wondering if we hadn’t made a terrible mistake when we brought these ideological vagrants on off the streets and gave them a warm place by the fire. “ -Pat Buchanan

whork
Medlem
Jag kan inte hjälpa dig specifikt kring Uppsala, men rent generellt;

1: Använd maps.google.com, leta upp några lovande sjöar.

2: Gå till Google och gör en sökning på Fiskeklubb + Uppsala, det lär ju finnas något.. De har även prisuppgifter på fiskekort.

3: Vad fiskar du? Predatorfiske (gädda-gös-abborre-öring o.s.v.)? Eller är du en specimen-metar-nisse (karp, mört, sarv, sutare, id o.s.v.)?

3A: Fiskar du predatorer är det inte så mycket du behöver göra. Köp en utrustning på en bra fiskebutik, finns ett flertal i Stockholm City, vet inte ett skit om Uppsala dock. http://www.lundgrensfiske.com är ett bra alternativ om du är asocial och inte vill åka till stan. Webshop och skitbra utbud. Där köper du dig en gäddpåk - ett haspelspö med rulle, gärna 9' långt, med en Shimanorulle i 2500-storlek och 200 meter lina, helst flätad runt 0.23 mm tjocklek. Spola på linan. Köp ett par skeddrag, typ Atom blåvit/abborrfärgad, några vobblers typ ABU Tormentor, Zalt papegoj, Rödvit Hi-Lo, och något annat du tycker ser porrigt ut. Köp även några spinnare, kul att ha om abborren är i farten, och ett basutbud med jiggar. 12-18 grams huvuden, några olika Shadjiggar (fiskliknande), och några curly tails (har en lång fladdrig svans) + ett par twintails (curly tail fast med två svansar).

Ge dig ut i närmsta sjö och försök.

3B: Köp ett par långa spön, 12' typ, och baitrunner-rullar (dyrt) och färdigtacklade hair- och feeder-rigs, agna med boilies, majs och maggot och kasta ut. Sätt dig och vänta i tre veckor, och så till slut kanske du får ett hugg.

Fan det här blev bara skit, men du förstår vad jag menar. Nästan alla vatten i Sverige fungerar likadant, det gäller mest att försöka.

Skitfiske!

EDIT: Gäddan är absolut aktiv just nu, med tanke på att den börjar käka upp sig inför vintern..

Reichsführer-AA
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Jag ska kolla upp allt det här! Tack för tipsen!

"The neo-conservative tactic- including the smearing of opponents as racists, nativists, fascists, and anti-Semites- left many conservatives wondering if we hadn’t made a terrible mistake when we brought these ideological vagrants on off the streets and gave them a warm place by the fire. “ -Pat Buchanan

Burning Beard
Medlem
Burning Beards avatar
1. VAR det finns diverse sjöar? Hur långt från Uppsala centrum ligger de? Hur tar man sig dit på bästa sätt?

Det finns flera alternativ: Närmast ligger mälaren i form av Ekoln, längst ut i Sunnersta dit du kan ta dig med buss. Fiske från land kan vara lite knepigt dock, finns mycket bebyggelse och skit. Båt är bäst. Fyrisån är bra hela sträckan från strax uppströms Ulva ända ner till ekoln.

Men kolla in denna sida, där kan du ringa och få bra tips. http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=640

http://www.upplandsff.org/start/ är självklara fiskeinstitutionen om man vill ha tips om vatten, många duktiga fiskare där.

2. VAD finns det för fisk där? I princip de flesta vitfiskarterna som mört, braxen, sarv m fl. Gös finns, gäddda såklart och i fyrisån även asp.

3. HUR mycket det kostar att lösa kort?
Oftast inte så mycket, beror på vilket vatten det är. Räkna iaf med ca 50 kr för ett dagkort och ca 250 - 400 för årskort.

4. NÄR kan jag fiska där? Bara under sommaren, eller även nu (nov)?

Man kan fiska året runt, dock finns begränsningar bl. a. för asp, då den inte får fångas under en viss period av året. Kolla då du köper fiskekort, försäljningsstället brukar ha koll på reglerna.

5. VAD ska jag använda för metod för att lättast få upp en fiskkrake?

Det beror på. Mete är ju en universalmetod, både till rovfisk och vitfisk. Gäddmete är effektivt nu på hösten, värt att prova. Annars bottenmete med mask eller majs efter vitfisk. Trolling efter gös och gädda.

6. ÖVRIGT! Allt övrigt som är av betydelse och intresse.

M Å Fiske är de du ska prata med gällande utrustning. De kanske inte är billigast, men de har jälkla bra kunskap. Sportfiskepoolen guidar ibland i Ekoln, så de kan säkert ge bra tips på utrustning och bra vatten.

Hoppas detta räckte till att börja.

Och glöm inte bort ismetet under vintern, kan ge grymma fångster på gädda.
Now get on your knees and worship me

Shoohan
Medlem
Ett hett tips kan ju vara att regga dej på www.fiskesnack.com eller på www.sportfiskeforum.se

Där finns det många kunniga personer som kan hjälpa dej!

Själv gillar jag fiskesnack.com mer än sportfiskeforum.se - men det är min åsikt, många som tycker tvärtom!

Reichsführer-AA
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Tack båda två för de här tipsen!

vf
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Tack båda två för de här tipsen!

Ett tillägg bara, undvik att fiska riktat efter Asp då den är starkt hotad.
Den är dessutom förbjuden att fiska mellan april/maj vill jag minnas.

Tammer
Medlem
Om du är beredd att åka en bit så finns ju alltid Fyrväpplingen åt Norrtäljehållet. Där kan man hyra allt man behöver.

http://www.fyrvapplingen.nu/

kungsol
Medlem
kungsols avatar
Bumpar upp denna tråd igen...
Nu är det så att en jobbarkompis har sin båt i kommunens sämsta fiskesjö. Han vill gärna hitta en annan sjö inom 3 mils radie från Uppsala. Ända kravet är att det ska vara lovligt att ha båten där, kan även betala en liten summa för detta. Att ha båten vid skaris är inget alternativ då det känns dumt att betala tusenlappar för en liten plastbåt(4m). Det han är ute efter är tex Fjällnora, Vällen, Långsjön(Björklinge), Funbosjön eller någon annan liknande dessa sjöar. Visst går Ekoln bra men det gäller då att hitta en bra plats som inte kostar tusenlappar som sagt var.
Båten har elmotor vilket passar i stort sett alla sjöar.
Hoppas på svar .

Kadek
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ett tillägg bara, undvik att fiska riktat efter Asp då den är starkt hotad.
Den är dessutom förbjuden att fiska mellan april/maj vill jag minnas.

Aspen är endast fredad i vattendrag där den leker och inte i sjöar. Men givetvis skall man returnera all asp man får på ett säkert sätt.

Kadek
Medlem
Kadeks avatar
Funbosjön ligger ju ganska fint till sett ifrån Uppsala, fiskat där några gånger vid funboåns mynning. Fått ett par fina gäddor men vattnet är lite murket tycker jag, mkt pga av det stora fina jordbruk som ligger vid ån. Vass runtomkring hela sjön. Vet ej hur det är med båtplatser.

Fjällnora är riktigt fint men för mycket folk året runt.

Bara badat vid långsjön(björklinge) och vattenkvaliteten är riktigt god. Lär ju finnas mängder med fisk i den sjön.

Långsjön i Länna ser ju ganska trevlig ut på eniro. Kollar man på eniro så är det flera bäckar som rinner. Hur det är med båtplats vet jag ej. Kanske något att satsa på? Man blir ju faktiskt lite sugen själv. Skriv gärna i tråden eller skicka PM om du luskar reda på info om båtplats där.

Trevlig artikel om en stor asp i Långsjön.
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-...792557,00.html

Återkommer med en text om Fyrisån och Ekoln, hotspots, båtuthyrning etc.
Senast redigerad av Kadek 2009-04-14 kl. 23:47.

Balkongståarn
Medlem
Balkongståarns avatar
Örsjön säger somliga ska vara bra, har själv bara provat en gång. Då var det nog lite för varmt. De öppnar de 25 april. http://www.orsjonsfiske.se/

Fyrväpplingen som nån har sagt: http://www.fyrvapplingen.nu/index.htm

Snart 3000 inlägg, alla ungefär lika meningslösa.

Svara på ämne
Topp Dela »