2007-11-06, 08:01
Medlem
miklons avatar
Jag tänkte byta ut minnet i min Mini, det är en G4 på 1,5 GHz, den sista PowerPC-varianten av Minin alltså, som levererades med 512 MiB minne.

Enligt "minnes-konfiguratorerna" hos Dustin och Komplett så ska det vara PC2700-minnen, men när jag kollar i systeminformationen på datorn står det att det sitter ett PC3200-minne i. Vad gäller?

PC3200-minnena är ju både något snabbare och billigare än PC2700, så jag köper ju hellre det, men vill inte stå med minnen som inte fungerar.

Edit: Det vore bra med en guide till hur man får upp chassit utan att skada det också, jag har sett sådana men hittar ingen bra nu.
Citera
2007-11-06, 15:57
Medlem
omikjams avatar
Du behöver ett tunt, brett och ganska hårt föremål för att öppna minin (jag använder en pizzaslicer från ikea ) förutsatt att det är samma chassi som på intel minin

Instruktionsvideo

Minnen som passar?
Citera
2007-11-11, 09:22
Medlem
miklons avatar
Nu är minnet bytt och jag använde en brytbladskniv för att vidga gapet mellan chassidelarna något, sedan körde jag ned en spackelspade. Jag tycker att det var väldigt enkelt och smärtfritt, trots att man hört en del om hur svårt det ska vara.
Citera
2007-11-11, 09:52
Medlem
Flärps avatar
Man kan ju undra hur Apple tänkte rent servicemässigt när man behöver en spackelspade för att byta minne
Citera
2007-11-11, 10:52
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Man kan ju undra hur Apple tänkte rent servicemässigt när man behöver en spackelspade för att byta minne

Det roliga är att jag har hört att Apples servicetekniker inte har något dedikerat verktyg själva, de rekommenderas också att använda en spackelspade.
Citera
2007-11-12, 14:55
Medlem
ScienceXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Nu är minnet bytt och jag använde en brytbladskniv för att vidga gapet mellan chassidelarna något, sedan körde jag ned en spackelspade. Jag tycker att det var väldigt enkelt och smärtfritt, trots att man hört en del om hur svårt det ska vara.
Eftersom jag har precis samma modell som dig så undrar jag. blev det 3200 el 2700?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in