• 1
  • 2
2007-11-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdg347
Visst, jag r fanatisk dre, men vi r alla hr fr att diskutera och ska vi kalla varandra namn s kallar jag dig mental fekaliekretin s kan vi hlla samma niv du och jag. Jag r hr fr att jag tycker det r kul.

Sknt att det r du som bestmmer vem som r vad och att du vet nr punkten fr diskussionen kommer. Du mste ha det sknt i ditt efenbenstorn dr du kan bestmma vad jag tycker om vrlden.
Nihilismen r en grundinstllning, inte en teori.

Mste det? Varfr d? Alla r skit, du med.
Man kan se mnniskor som funktioner, din funktion r att roa mig. Sledes har du en funktion, vill man kan man tillskriva den funktionen ett vrde, det r noll och inget. Andra mnniskor har inga funktioner i mitt liv, vill man kan man till skriva dem mnniskorna ett vrde - noll och inget.

Punkten kommer aldrig.
Det r intressant att du sger att de inte r vrda ngonting alls, nr de uppenbarligen existerar. (mnniskorna)
Har du en svart mnniskosyn och hittade nihilismen fr att p filosofisk vg rttfrdiga din ondska?
Citera
2007-11-06, 17:28
Medlem
cdg347:

Citat:
Just det, eller inte. Ditt inlgg r lika vrdefullt som damm p Mars.

Men vad bra; d r jag en sann nihilist eller?

Citat:
Det kallas vrdenihilism och det ndrar ditt liv som om du mtt Jesus.

Vrdenihilism r precis lika meningslst som allting annat sett utifrn en strikt nihilist. Vrderingar har ju d endast emotivt vrde, men fr en strikt och sann nihilist r ju ven dessa emotiva vrden precis lika vrdelsa som allt annat.

Nihilisten r terigen hjrndd.
Citera
2007-11-06, 21:28
Medlem
Den "riktiga" nihilisten r apatisk d han uppntt "apatheia" total sinnesro.
Citera
2007-11-08, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RufuZz
Den "riktiga" nihilisten r apatisk d han uppntt "apatheia" total sinnesro.

S r det.

En som kallar sig nihilist men som sedan lever som vanligt - r inkonsekvent.

Nihilism r helt enkelt en filosofi man inte kan leva efter. Det r min slutsats.

Dom som snackar om subjektiva vrden r inte nihilister, utan existentialister, ven om dom kallar sig nihilister av nn anledning ...

Den hr frgan br egentligen d stllas till existentialister: Hur kan existentialister se vrde i vrdelsa icke-vrden?
Citera
2007-11-08, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
S r det.

En som kallar sig nihilist men som sedan lever som vanligt - r inkonsekvent.

Nihilism r helt enkelt en filosofi man inte kan leva efter. Det r min slutsats.

Dom som snackar om subjektiva vrden r inte nihilister, utan existentialister, ven om dom kallar sig nihilister av nn anledning ...

Den hr frgan br egentligen d stllas till existentialister: Hur kan existentialister se vrde i vrdelsa icke-vrden?

Hade inte du den dr avataren redan i frrgr?
Citera
2007-11-08, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Hade inte du den dr avataren redan i frrgr?

What? Nej
Citera
2010-07-02, 21:26
Medlem
cdg347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Weininger

Men vad bra; d r jag en sann nihilist eller?

Klart du r!

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Weininger
Vrdenihilism r precis lika meningslst som allting annat sett utifrn en strikt nihilist. Vrderingar har ju d endast emotivt vrde, men fr en strikt och sann nihilist r ju ven dessa emotiva vrden precis lika vrdelsa som allt annat.

Nihilisten r terigen hjrndd.

Om du s vill, men terigen handlar det ju om subjektiva vrderingar.
Emotioner, som det finns en uppsj av, kan vara ett resultat av arv eller milj och r som du ppekar inte mer vrda n henkkos inlgg, betrffande emotioner s fr stocism anses vara en bra frbild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in