Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det finns inga nihilister, nihilism är en filosofisk teori, inte någons verklighet.
Det finns inga övermänniskor, övermänniskan var bara Nietzches ersättning av gud.
Det var väl själva fan då, då finns man inte heller men vem bryr sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Weininger
Jupp, svårigheten med nihilismen är hur man ska hantera den totala värdelösheten. Yada yada yada....än att bli hjärndöd.

Just det, eller inte. Ditt inlägg är lika värdefullt som damm på Mars.
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Weininger
Fine. Låt oss kalla det för strikt nihilism istället för konsekvent nihilism. Dvs. Jag värderar ingenting. Allt, precis allt är värdelöst för mig. Kan jag då fortsätta att leva ett normalt liv? Nej, självklart inte.
Det kallas värdenihilism och det ändrar ditt liv som om du mött Jesus.
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
Jag köper inte att man kan skapa mening själv. Det existerar ingen objektiva värden, ingen objektiv moral och ingen objektiv mening. Människor är är resultatet av en evolutionär slump i en betydelselös del av universum.
Du har missförstått.
Eftersom det inte existerar obejktiva värden är det upp till dig att skapa dina egna, att växa upp så att säga.
Att människan är resultatet av en evolutionär slump är inget nihilistiskt credo, det är din åsikt. Du är nihilist i ordets ursprungliga bemärkelse, där tron på gud ersattes av tron på vetenskap, det är fel. Man ersätter inte en teori med en annan teori om det inte finns god skäl för det, det är lika sannolikt att vi är resultatet av ett gasmoln som att gud skapade världen.
Citat:
]När vi dör, när medvetandet försvinner så är det som man inte har existerat i första hand. Då har det knappast spelat någon roll om man har "haft kul för dagen" eller nåt annat ogenomtänkt trams.
Du har missförstått.
Hur vet du att vi försvinner när vi dör? har du dött? Nej det har du inte, alltså vet du inte vad som händer. Men låt oss säga att du blir maskföda och det som är din själ, i brist på bättre ord, försvinner in i maskmagen, då spelar det sannerligen ingen roll om du kännt dig tidigare i livet.
Men när du lever kan du inte förneka att det är kul att ha kul och trist att ha trist. Alltså är det bättre att roligt än att ha trist - oavsett om det är meningslöst eller inte.
Citat:
Går det ens att acceptera det faktumet och fortsätta ..?
Ja, var glad att du har tagit det nihlistiska steget och ta för dig i livet.
Läs gärna här, det är en bra tråd.