2007-11-05, 19:27
Medlem
SanTiagos avatar
Nu är det INTE så att min mobil har blivit beslagtagen, dock är det en sak jag har gått och tänkt på i bra många ur utan att ha funnit någon kungörelse kring detta.
Om en person får sin mobil beslagtagen vid någon typ utav "husvisitation", d.v.s. hurrannsakan - vad händer då med det kontakter man har i mobilen?
Är det någon som har ett svar på detta eller kommer detta endast att trigga rena "vilda västernchansningar"?
Citera
2007-11-05, 19:31
Medlem
karlsbergs avatar
Vad menar du? Skulle polisen vara intresserade av att ta bort kontakterna eller vad?
Citera
2007-11-05, 19:36
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsberg
Vad menar du? Skulle polisen vara intresserade av att ta bort kontakterna eller vad?
Dom brukar alltid ha den fula ovanan att behålla mobilen efter att dom har släppt ut den frihetsberövade.
Vad gör dom med själva telefonen?
Citera
2007-11-05, 19:58
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Vad gör dom med själva telefonen?

Dom ringer 031-nummer i smyg såklart!
Citera
2007-11-05, 20:19
Medlem
Kadeks avatar
Polisen brukar lägga upp hela telefonlistan, SMS och MMS i förundersökningsprotokollet. De frågar även vilka kontakterna är.
Citera
2007-11-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Polisen brukar lägga upp hela telefonlistan, SMS och MMS i förundersökningsprotokollet. De frågar även vilka kontakterna är.

Beror lite även vad för typ av brott den misstänkte är misstänkt för.
Om det är någon mening att gå genom mobilen eller inte.
Men verkar mobilen varit med i brott så går dem igenom den med allt där är på den.
Namn, nummer, SMS, MMS, kontakter, mottagna nummer, uppringda nummer, missade samtal osv.....
Citera
2007-11-05, 20:55
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Beror lite även vad för typ av brott den misstänkte är misstänkt för.
Om det är någon mening att gå genom mobilen eller inte.
Men verkar mobilen varit med i brott så går dem igenom den med allt där är på den.
Namn, nummer, SMS, MMS, kontakter, mottagna nummer, uppringda nummer, missade samtal osv.....
Går dom även igenom rent historiska saker som inte finns sparat på telefonen, typ mms och sms?
Vad jag vet så sparas det nu i två år hos operatörerna.
Citera
2007-11-06, 00:02
Medlem
Polisen har också tillgång till laddare av vartenda märke så din telefon kopplas in direkt och man kan kolla vilka som ringer, smsar osv medan du är i förvar.
Citera
2007-11-06, 01:37
Medlem
de kollar alla sms, inte bara på telefon utan från operatör osv. de går igenom alla kontakter och kollar efter matchande nr med tidigare beslagtagna mobiler ("andra kriminella").
Citera
2007-11-06, 09:10
Bannlyst
Snuten fick upp sjukt gamla SMS på min telefon som jag raderade långt innan de satte klorna i min lur. Även bilder från digitalkamera som varit raderade sedan en lång tid tillbaka. Dom har sina knep minsann, bögsnutar.
Citera
2007-11-06, 15:18
Medlem
bongo_gurans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Nu är det INTE så att min mobil har blivit beslagtagen, dock är det en sak jag har gått och tänkt på i bra många ur utan att ha funnit någon kungörelse kring detta.
Om en person får sin mobil beslagtagen vid någon typ utav "husvisitation", d.v.s. hurrannsakan - vad händer då med det kontakter man har i mobilen?
Är det någon som har ett svar på detta eller kommer detta endast att trigga rena "vilda västernchansningar"?

en bekant åkte dit för lite bus, på några bilder poserade han stolt med en kalashnikov och ett avsågat hagelgevär. Han sa att förhörsledaren var duktigt upprörd när han satt och flinade och sa att de var leksaker.

Det blev ingen husransakan iaf för han hade ingen "egen" bostad just då
Citera
2007-11-06, 16:01
Medlem
buset vet redan om mobilens svaghet så dom kör med kontant kort och bytter nallen oftare än kalsingarna .. det går att se var och när en nalle befinner sig på en viss plats det är dock lite svårare att lyssna på den men det vet ju buset så snuten blir ju inte hjälpt av det utan snarare tvärt om
om snuten skulle sno en mobil är det bara för att jävlas då måste ju snuten ta reda på det nya numret för att se var drägget är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in