• 1
  • 2
2007-11-05, 18:46
Medlem
Mekanisks avatar
Jag har fått tillåtelse att installera Linux på farsans dator. Han använder den bara för att surfa lite (banken) och kolla e-post. Det händer att han kikar på lite bilder och lyssnar på en och annan talbok också. Inga avancerade grejer med andra ord. Visst ja, Skype också.
Han klagar jämt på att den är seg när man är där och hälsar på. Har sagt att jag ska formatera och installera om tidigare men kom sen på att jag kan ju lägga in Linux istället. På det viset slipper jag åka dit hela tiden och fixa och dona.

Jag undrar alltså hur jag ska få hans system så underhållsfritt som möjligt.
Ubuntu tänkte jag använda då det följer med en massa sånt där onödigt så slipper jag åka dit och installera åt honom om det mot förmodan skulle dyka upp något han behöver. Han skulle ändå glömma hur man gjorde om jag skulle förklara för honom.
Han kommer naturligtvis att köra som vanlig användare så han inte ska kunna installera nya.
Tänkte också stänga av automatiska uppdateringar för att slippa åka dit och fixa med konfigurationsfiler. När jag väl fått det att funka så ska det bara funka.

Har ni några synpunkter eller förslag på mer grejer? Hur underhållsfritt är Ubuntu? Körde 5.10 och det har väl hänt en del sen dess.

Jag tycker om min pappa men det är drygt när han ringer olägligt och blir sur när jag inte kan komma.
Citera
2007-11-05, 18:55
Medlem
jag kör 7.10 fungerar kanon, ända ja gör är att trycker på "hämta uppgraderingar" sen e det inget mera.

Fungerar kanon för mig.
Citera
2007-11-05, 19:02
Medlem
Belldozers avatar
Om jag vore du skulle jag låta automatiska uppdateringar köras som vanligt, nog borde väl gubben klara av det (skriva sitt lösenord och klicka lite)? =)
Sen behöver du ju inte åka dit för att fixa småsaker, se till att du kommer åt burken hemifrån (dvs, fixa eventuell port forwarding), sen administrerar du den via ssh.
Citera
2007-11-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Jag har fått tillåtelse att installera Linux på farsans dator.

[...]

Jag tycker om min pappa men det är drygt när han ringer olägligt och blir sur när jag inte kan komma.
Tänk igenom det här ordentligt. Kommer han inte skylla på den där jobbiga linux när det är någon liten detalj som krånglar? D.v.s. allt blir ditt fel (även när inget är tekniskt fel, utan det är din pappa som inte kan läsa innantill eller så).

Många normalbegåvade vuxna människor har en tendens att förvandlas till gnällande småbarn framför en datormaskin.
Citera
2007-11-05, 19:18
Medlem
Mekanisks avatar
Okej, automatiska uppdateringar på alltså.

Ah, bra förslag med fjärrstyrning, Belldozer. Hmm, verkar finnas gott om program. Något som rekommenderas?

Tillägg:
Katalysator:
Han gnäller för minsta lilla sak i Windows också så det blir ingen skillnad.
(Han ville köpa en ny dator för att hans var så seg t ex.)
Mer tillägg:
I och med att han använder sin dator till samma saker hela tiden tror jag itne det blir några problem. Har redan prackat på honom FF istället för IE och det gick bra. (Utan att jag bytte ikon på länken!)
Tänkte hur som helst döpa om allt till enklare namn typ internet, e-post, mina filer o.s.v.
Citera
2007-11-05, 19:39
Medlem
Citat:
Katalysator:
Han gnäller för minsta lilla sak i Windows också så det blir ingen skillnad.
(Han ville köpa en ny dator för att hans var så seg t ex.)
Jag förstår. Akta dig bara för att ta över Bill Gates arvssynd.

Alla system krånglar. Det viktigaste är att användaren tycker om systemet och är förlåtande. Alltså: det viktigaste är att din pappa kan köra linux av egen vilja. Det finns femtielva småsaker som folk kan reta sig på om de inte gillar sina verktyg. I någon sån där evig mac-vs-pc-tråd här var det någon som ondgjorde sig över att macens äpple-tangent tog mycket längre tid(!) att använda i stället för pc:ns control-tangent. Vad svarar man på sånt?
Citera
2007-11-05, 19:46
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Okej, automatiska uppdateringar på alltså.

Ah, bra förslag med fjärrstyrning, Belldozer. Hmm, verkar finnas gott om program. Något som rekommenderas?

Tja, valfri terminal + ssh duger väl fint (om du själv sitter i windows så är väl Putty/Putty Tray/Nutty att rekommendera). Sen är det bara att installera de program som ska in med apt-get :)
Citera
2007-11-05, 20:20
Medlem
pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
I någon sån där evig mac-vs-pc-tråd här var det någon som ondgjorde sig över att macens äpple-tangent tog mycket längre tid(!) att använda i stället för pc:ns control-tangent. Vad svarar man på sånt?

Det enda man kan svar på en sådan sak är att aldrig, aldrig ha orden sunt förnuft i samma mening som slutanvändare.
Citera
2007-11-05, 20:28
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
I någon sån där evig mac-vs-pc-tråd här var det någon som ondgjorde sig över att macens äpple-tangent tog mycket längre tid(!) att använda i stället för pc:ns control-tangent. Vad svarar man på sånt?

Tja, tjusningen med äppletangenten är väl att det är lättare att trycka äpple+H än ctrl+H.

Jag tror att en bantad ubuntu-dist med allt det nödvändiga (skrivprogram, webläsare etc) kommer att bli perfekt för din pappa.
Citera
2007-11-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Tja, tjusningen med äppletangenten är väl att det är lättare att trycka äpple+H än ctrl+H.
Det går väl lika snabbt efter ett tag om man vänjer sig men det är verkligen mer oergonomiskt att köra äpple-h istället för ctrl-h.
Bryta armen pg.a tangentbord is the shit!
Citera
2007-11-05, 21:17
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Det går väl lika snabbt efter ett tag om man vänjer sig men det är verkligen mer oergonomiskt att köra äpple-h istället för ctrl-h.
Bryta armen pg.a tangentbord is the shit!

Nej! Äpple+H tar man med lillfingret på äpplet och pekfingret på H. ctrl+H måste man i princip ta med lillfingret och tummen om man vill få lite speed och inte använda båda händerna.

Jag förstår verkligen vad du menar med att det skulle vara mindre ergonomiskt att använda äpplet än ctrl i det fallet!
Citera
2007-11-05, 21:25
Medlem
I rest my case...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem