• 1
  • 2
2007-11-05, 13:51
Medlem
jamenvaddårås avatar
Jag skulle vilja ha reda på mer skvaller om den välkände "1700-talsexperten" Lars Sjöberg, som:

tidigare var chef på Nationalmuseum,
låg bakom Ikeas satsning på 1700-talsmöbler,
har skrivit mängder av böcker och artiklar i ämnet,
har lyckats samla på sig ett okänt antal slott och herrgårdar runt om i Sverige, bla Ekensberg, och Regnaholms slott (känt från ett antal spektakulära stölder, den sk Regnaholmshärvan).

Han lär underhålla en del av slotten med gratis arbetskraft från studenter:
http://www.arthistory.su.se/05vtbeb-s.htm

Jag har sett honom vid ett tillfälle, då han klev ur en fallfärdig Volvo kombi tungt lastad med gamla dörrar och fönster, klädd som en luffare. Han skall alltid åka runt i fallfärdiga bilvrak. Vidare skall han försöka köpa allt möjligt av folk genom att lägga skambud.

Han far runt som ciceron på resor:
http://www.basinternational.nu/sjoberg.htm

Hur har han fått ihop pengar för att kunna köpa alla dessa slott, för att inte tala om alla dyrbara antikviteter som han ständigt visar upp i div heminredningsreportage?
Citera
2007-11-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jag skulle vilja ha reda på mer skvaller om den välkände "1700-talsexperten" Lars Sjöberg,

Tja, du är inte den förste att insinuera att han blandat samman offentliga medel med sin egen plånbok. Å andra sidan kan han ju haussa värdet på sin nyköpta egendom med att tillskriva den diverse egenskaper för att sedan sälja den till ett högre pris.
Citera
2007-11-05, 15:24
Medlem
Inga stora pengar

Slott behöver inte kosta några stora pengar. Kan tänka mig att du kan komma över ett gratis OM du står för upprustningen. Är man en känd 1700-tals expert kan jag tänka mig att det finns stora möjligheter att komma över slott och herresäten billigt. Men sen är frågan hur han finansierar själva upprustningen. Studenter som gratis arbetskraft låter smart.
Citera
2007-11-05, 16:09
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erland
Slott behöver inte kosta några stora pengar. Kan tänka mig att du kan komma över ett gratis OM du står för upprustningen. Är man en känd 1700-tals expert kan jag tänka mig att det finns stora möjligheter att komma över slott och herresäten billigt. Men sen är frågan hur han finansierar själva upprustningen. Studenter som gratis arbetskraft låter smart.

På 1960-talet kunde man köpa slott jättebilligt, men det var ju länge sedan.
Den här figuren tex betalade 133 miljoner:
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=418966
Citera
2007-11-05, 18:37
Medlem
Bronkzs avatar
Tyskarna sålde väl ut en massa slott för 1 krona styck för några år sen? Om man hade cash att hålla igång dem dvs. Det var nån drive för att dom inte skulle rasa ihop och försvinna eller nåt sånt.
Citera
2007-11-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
Tyskarna sålde väl ut en massa slott för 1 krona styck för några år sen? Om man hade cash att hålla igång dem dvs. Det var nån drive för att dom inte skulle rasa ihop och försvinna eller nåt sånt.

Mycket OT. Relevansen för tråden är lika med noll.
Ja, för att anpassa till alla obildade FB-svennefittor som röstar på SD på landsbygden: "Fan, Palme-kommunist-jäveln, hans släktingar gav bort sitt slott till frälsis i Estland när de fick tillbaks det från rysspacket". Och?

On T:

Jag vet åtminstone en stor fastighetsdeal Sjöberg tricksat fram genom att först köpa och sedan haussa en värdelös byggnad han höjt till skyarna. Kunden betalar det begärda priset.
Citera
2007-11-07, 14:18
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Jag vet åtminstone en stor fastighetsdeal Sjöberg tricksat fram genom att först köpa och sedan haussa en värdelös byggnad han höjt till skyarna. Kunden betalar det begärda priset.

Åfan. Kan det vara något som tidigare varit kungl slott?
Citera
2007-11-07, 16:37
Medlem
troggares avatar
Regnaholmshärvan

Var det inte en släkting - svärson eller dyl som stal inredningen i slottet?
Citera
2007-11-07, 16:44
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troggare
Var det inte en släkting - svärson eller dyl som stal inredningen i slottet?

Svågern. Om du kollar på nt.se och sen söker på Regnaholms* då får du mycket att läsa.
Citera
2007-11-07, 16:45
Bannlyst
Något av husen han äger var helt fallfärdigt och han fick köpa det för en spottstyver vill jag minnas. Kan det ha varit en finare gård i Västergötland?
Jag antar att han drar in en hel del på sina böcker, föredrag, royalty på möbelserien etc.

Vad gäller att ge skambud på saker man vill ha så gäller den principen för varenda antikhandlare skulle jag säga. Rena hästhandlarmetoderna, där de åker runt på landsbygden och köper saker till löjliga priser från ägare som inte har en aning om vad de har.
Citera
2007-11-07, 22:51
Medlem
troggares avatar
Det verkar i alla fall som att han lägger ner ett hästjobb på att fixa till de ställen han köper.
Har hört att hembygdsföreningar etc gillar att han tar sig an gamla ruckel.
Citera
2007-11-10, 00:45
Medlem
Då ska vi se...

Pengarna till allt kommer från hans hustru Ursula. En av hennes förfäder var ganska förmögen.

Han lever för gamla hus men har också lärt sig göra en hacka på det genom ex skriva böcker etc. Alla pengar går till gamla hus. Han åker och har mer eller mindre alltid åkt 145 eller 245. Bilarna har alltid varit riktiga vrak och brukar överleva ett år eller så.

Helst förespråkar han att allt renoveras till 1700tal, dvs vatten och avlopp är onödigt. Men 1700 tal kan han som ingen annan, även om han fyller i där han inte vet.Tror han har köpt ett slott var till sina ungar.

Han brukade hälsa på när vi va små ungar och tyckte det va kul att leka med oss så jag har träffat honom många gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in