Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-05, 13:22
Medlem
Al.Marts avatar
Jag hakades upp med nageln i en skylt som var fastskruvad till en dörr och nageln öppnades lite så det började blöda. Det var inget som skulle direkt göra ont morgonen efter tänkte jag, men nu sitter jag här med ett varmt, pulserande och svullet långfinger som jag försöker tömma på var lite då och då. Varför jag är lite orolig är för att jag är multiinstrumentalist så jag behöver verkligen mitt finger. Nageln sitter fast men den känns väl kanske lite, lite lös.

Kan någon förklara vad som händer och vad som kommer att hända?
Citera
2007-11-05, 19:37
Medlem
Stjärn-Kirurgens avatar
Luktar infektion här!

Kila iväg till närmsta vårdcentral.
Citera
2007-11-05, 20:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Mart
Jag hakades upp med nageln i en skylt som var fastskruvad till en dörr och nageln öppnades lite så det började blöda. Det var inget som skulle direkt göra ont morgonen efter tänkte jag, men nu sitter jag här med ett varmt, pulserande och svullet långfinger som jag försöker tömma på var lite då och då. Varför jag är lite orolig är för att jag är multiinstrumentalist så jag behöver verkligen mitt finger. Nageln sitter fast men den känns väl kanske lite, lite lös.

Kan någon förklara vad som händer och vad som kommer att hända?
Det är ju lite svårt att veta utan att ha sett fingret, men det har blivit infekterat och du kommer att ha lite halvont i upp till en vecka. I absolut sämsta kanske du tappar nageln, men allvarligare än så lär det inte bli.
Citera
2007-11-05, 20:58
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Mart
Varför jag är lite orolig är för att jag är multiinstrumentalist
Om du tjänar pengar på fingret så är det bara att baxna dig iväg till vårdcentralen, fast jag skulle iofs gå till en närakut istället då det går snabbare.
Där kommer du att få bakteriedödande vätska baddat i såret, mer händer inte.
Tar kanske 2 veckor skulle jag tror innan fingret blir funktionsdugligt igen.
Citera
2007-11-05, 21:17
Medlem
wääuus avatar
Det händer mig rätt ofta faktiskt, dock utan var.
Det pulserar och gör djävulskt ont i flera dagar. Händer väldigt lätt om ma klipper naglarna lite för kort eller liknande.
Citera
2007-11-05, 23:44
Medlem
Låter som en början till inflammation, att det pulserar och är svullet.
Om det är en infektion så kan du se att det bildas kristaller i såret. I vilket fall som helst bör du uppsöka sjukvård och medicinera för det, kanske eventuellt tvätta såret.
Ta kontakt med din VCT eller JC, knappast ett fall för akuten...
Citera
2007-11-08, 11:40
Medlem
tröstgodiss avatar
när jag jobbade på volvo klämde jag fingret lite grann o tänkte inte mer på det. sen efter några veckor svullnade det upp o sen kom varet i floder, har haft många trevliga sessioner på toaletten där jag står o hulkar o klämmer o det sprutar.. gick till kanske 5-6 olika läkare o alla blev väldigt fascinerade av ett hål som helt plötsligt dykt upp i fingret. efter kanske ett halvår gick jag åter till en läkare som plågade mig lite o sen fick han ut ett smutskorn kanske max 0,5mm stort ur hålet..så nu har jag ett hål i fingret, men inget var iaf tjohoo! så gå till läkare o kolla, jag blir paranoid för minsta grej numera..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in