2007-11-05, 13:17
Medlem
Hejsan... Igår satt jag och surfade lite när min dator plötsligt dog, Precis som om proppen skulle skjutit. Idag har jag bytt nätagg och datorn startar med alla fläktar och dylikt dock är skärmen helt svart, Jag har prövat med att bytta grafikkort samt skärm men samma problem består. Vad kan det vara för fel? AGP porten? Nånting med processorn? Hårdisken?

Det är ett ABIT BH7 Moderkort med P4 2.6 Ghz
2X512 MB Minnen
320 Gb Sata disk..
Radeon X1650 AGP..

Tacksam försvar // RejjvarN
Citera
2007-11-05, 13:25
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RejjvarN
Hejsan... Igår satt jag och surfade lite när min dator plötsligt dog, Precis som om proppen skulle skjutit. Idag har jag bytt nätagg och datorn startar med alla fläktar och dylikt dock är skärmen helt svart, Jag har prövat med att bytta grafikkort samt skärm men samma problem består. Vad kan det vara för fel? AGP porten? Nånting med processorn? Hårdisken?

Det är ett ABIT BH7 Moderkort med P4 2.6 Ghz
2X512 MB Minnen
320 Gb Sata disk..
Radeon X1650 AGP..

Tacksam försvar // RejjvarN

Dator och skärm startar utan hårddisk så de är uteslutet.

Skulle tro att ditt moderkort är kass.. kolla på "elementen" (eller vafan de heter) på moderkortet.. dom runda elsakerna som ser ut som batterier som sitter lite här och där på moderkortet om dom är svullna eller har läckt.
Citera
2007-11-05, 13:27
Medlem
Flytande_argots avatar
Piper den i någon sorts kombination när du startar den?
Citera
2007-11-05, 13:28
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Piper den i någon sorts kombination när du startar den?

Minnet glömde jag ju! Skulle kunna vara minnet även fast det inte piper.. prova att trycka till på minnet så de verkligen sitter i ordentligt. Annars.. pröva med en polares minne.
Citera
2007-11-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
Minnet glömde jag ju! Skulle kunna vara minnet även fast det inte piper.. prova att trycka till på minnet så de verkligen sitter i ordentligt. Annars.. pröva med en polares minne.

Har Provat med andra minne.. tyvärr hör jag inga pip då den högtalaren inte längre exsisterar..
Citera
2007-11-05, 13:35
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Har Provat med andra minne.. tyvärr hör jag inga pip då den högtalaren inte längre exsisterar..

haha okej! Men som sagt.. kolla på moderkortet och annars.. byt ut de
Citera
2007-11-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
haha okej! Men som sagt.. kolla på moderkortet och annars.. byt ut de

Har kollat alla Batteri liknande elsaker (kondensatorer :S) Varken läckage eller Svullnader... Va faen kan det bero på?
Citera
2007-11-05, 13:40
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Har kollat alla Batteri liknande elsaker (kondensatorer :S) Varken läckage eller Svullnader... Va faen kan det bero på?

haha SÅ heter de ja! hmm.. ingen aning men är nästan helt säker på att det sitter i moderkortet i alla fall! ska forska vida lite i de!
Citera
2007-11-05, 14:20
Medlem
Flytande_argots avatar
Du borde koppla in en liten högtalare och kolla beepen:

Basic Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards

1. No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board
2. One beep - board is working fine
3. One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU
4. 1 short(Beep) System booting is normally
5. 2 short(Beep) CMOS setting error
6. 1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR
7. 1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error
8. 1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error
9. 1 long - 9 short(Beep) ROM Error
10. Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly
11. Short(Beep) continuous POWER supply has a problem
12. A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages
13. Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).
Citera
2007-11-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Du borde koppla in en liten högtalare och kolla beepen:

Basic Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards

1. No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board
2. One beep - board is working fine
3. One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU
4. 1 short(Beep) System booting is normally
5. 2 short(Beep) CMOS setting error
6. 1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR
7. 1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error
8. 1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error
9. 1 long - 9 short(Beep) ROM Error
10. Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly
11. Short(Beep) continuous POWER supply has a problem
12. A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages
13. Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

Titt så bra... Får helt enkelt trolla fram en nya högtalare.. Tack för den fina listan... Och tack för alla andra svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in