• 1
  • 2
2007-11-04, 18:51
Bannlyst
Ja här vill ja höra era teorier ifall droger är enbart för berusningssyften,
eller Brain & Body modification ? .. Kanske något mer Holy ?.
Ja som topic lyder Vad är droger för något? Och vad är dem skapade för ?
Skriv Drog & Teori !
Peace gott folk!
Citera
2007-11-04, 19:04
Medlem
West-ens avatar
Ehm va?
Skapade för?
De syntetiska uppfanns väl av olika anledningar, LSD medan hoffman arbetade med Mjöldrygan och Amfetamin/MDMA som olika mediciner.
De naturliga, Kokabusken, Svamp, Cannabis osv skapades av naturen som skyddsmedel mot angrepp av djur eller dylikt.
Konstig fråga.
Citera
2007-11-04, 19:10
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bessse
Och vad är dem skapade för ?

*de

Annars förstår jag inte frågan riktigt. Olika droger skapades för olika syften, och ofta har det hänt att dessa droger också kunnat missbrukas och ge njutning.
Citera
2007-11-04, 19:16
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ja som topic lyder Vad är droger för något? Och vad är dem skapade för ?
Skriv Drog & Teori !
Peace gott folk!

Själva ordet drog är ytterst härlett av ett lågtyskt eller holländskt (vilket bara är en av en statsmakt officiellt sanktionerad lågtyska) ord för 'torkad' (besläktat med eng. dry) och syftar på de torkade växtextrakt, som i gamla tider användes för medicinskt bruk.

Strängt taget borde ordet därmed endast rätteligen kunna appliceras på marijuana, svampar, opium och andra torkade växtextrakt. Emellertid har språkbruket utvidgats till att gälla inte bara derivat av de torkade växtextrakten, utan även kemiskt närbesläktade om än syntetiskt framställda substanser.

Men vad är drogerna till för? Det är en konstig och närmast aristotelisk frågeställning, som utgår ifrån ändamålsorsaken, som om drogerna skulle ha en inneboende teleologisk strävan. I själva verket gör ruset, vad man blir det till.
Citera
2007-11-04, 19:16
Medlem
Yeah!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Ehm va?
Skapade för?
De syntetiska uppfanns väl av olika anledningar, LSD medan hoffman arbetade med Mjöldrygan och Amfetamin/MDMA som olika mediciner.
De naturliga, Kokabusken, Svamp, Cannabis osv skapades av naturen som skyddsmedel mot angrepp av djur eller dylikt.
Konstig fråga.

Är min teori med. De artificiella upptäcktes oftast i försök att framställa mediciner.
När de gäller de naturliga så är giftet beskydd. Ta flugsvampen, ingen äter den. Varför? Jo för att den är giftig. Det handlar om överlevnad.
Sen har ju människan kommit så pass långt i evolutionen att man listat ut att giftet inte behöver vara dödligt, utan användas som berusningsmedel. Men det funkar ju fortfarande på djur och insekter.

Ladda ner filmer med Terence McKenna för mer spirituella förklaringar.
Citera
2007-11-04, 19:17
Medlem
Qidushs avatar
För att frågan ska kunna besvaras intersubjektivt begripligt måste ordet "är" definieras.
Citera
2007-11-04, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Ehm va?
Skapade för?
Konstig fråga.
Det jag inte riktigt har fattat är, hur kan droger som ger en (oftast) positiv effekt vara avskräckande för djur & människor?
Citera
2007-11-04, 19:40
Bannlyst
Sorry för att ja vilselett frågan.
Jag menar något i denna stil
LSD - vägledning mm.
Kox - Master of the universum mm.
Tjack - Får saker gjorda,
en rätt lätt förklaring om ni hajjar, något åt det hållet.
Tog bara exempel nu så man ska ha en aning om vad ja snackar om!
Peace...
Citera
2007-11-04, 19:42
Bannlyst
Citat:

Teorier, hur en skeva dem är ! ...
Inte fakta, utan egna teorier.
Citera
2007-11-04, 19:43
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Sorry för att ja vilselett frågan.
Jag menar något i denna stil
LSD - vägledning mm.
Kox - Master of the universum mm.
Tjack - Får saker gjorda,
en rätt lätt förklaring om ni hajjar, något åt det hållet.
Tog bara exempel nu så man ska ha en aning om vad ja snackar om!
Peace...

Nu är jag visserligen rätt bäng, men jag tror att din text kommer att se lika skev ut på morgonen imorgon också.

Jag trodde faktiskt att jag hade en aning om vad tråden handlade om, till du postade det här.
Citera
2007-11-04, 19:43
Medlem
Tord_Ywels avatar
Som sagt har dom syntetiska drogerna i stort sett skapats för och av läkemedelsindustrin och nu i senare tid analoger av dom i berusningssyfte. Om dom naturligt förekommande drogerna är jag inne på West-ens linje. Men om man vill vara riktigt långsökt så har cannabisen ett idiotsäkert överlevnads sätt. Man blir hög av den och därför odlar folk den så den behöver inte ens anstränga sig för att fortplanta sig. Lite intelligent design över det hela om man ser det på det sättet men allt för långsökt för att vara ens en teori.
Citera
2007-11-04, 19:50
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Som sagt har dom syntetiska drogerna i stort sett skapats för och av läkemedelsindustrin och nu i senare tid analoger av dom i berusningssyfte. Om dom naturligt förekommande drogerna är jag inne på West-ens linje. Men om man vill vara riktigt långsökt så har cannabisen ett idiotsäkert överlevnads sätt. Man blir hög av den och därför odlar folk den så den behöver inte ens anstränga sig för att fortplanta sig. Lite intelligent design över det hela om man ser det på det sättet men allt för långsökt för att vara ens en teori.

Hoppas du inte menar "intelligent design" som en kreationistisk poäng.

Annars är det väl ganska uppenbart, att en rusgivande växt sprids bättre. Opievallmon är ett utmärkt exempel.

1. Apan äter opiet
2. Apan blir människa
3. Människan utvandrar
4. Människan bajsar ut frökapseln på annan ort
5. Opiet slår rot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto