• 1
  • 2
2007-11-04, 17:30
Medlem
sparlunds avatar
Hej!

Fr ett tag sen kollade jag om en av mina gamla hrddiskar funkade, och det stllde verkligen till det.

Fr tog jag bort sidan p chassit, lokaliserade hdarna, ryckte ut "power supply" grejen, och den avlnga. Satte sedan i min gamla win98 hd, och bootade. De stog ngt om "insert system disk", s jag antog att windows var fuckat p den och struntade sedan i det. Satte d tillbaka kablarna i min vanliga hd med xp p,
och bootade upp. Den funkade helt som vanligt.
Men nr jag skulle starta den igen lite senare, funkar det inte. Den gr frbi bios,
men brjar inte ladda win. Det r bara ett skrivstreck som blinkar. Gick d in p bios och ndrade vad den skulle boota med. Stllde in den p hdd-1, eller om det var hdd-01. Bootade, och det funkade.
Frskte sedan starta den igen lite senare, och tickandet r d tillbaka. Jag frsker ndra i bios, men det funkar nd inte. Och ja jag har sparat mina instllningar.
Vad fan r felet? Kanske r typ hrddiskarna omdpta elr ngt? Jag vet inte, hjlp mig!
Citera
2007-11-04, 18:13
Medlem
Martors avatar
prova dra ut det lilla batteriet i moderkortet i 5min gr jag alltid nr jag har ngot problem kanske funkar kanske inte
Citera
2007-11-04, 18:16
Medlem
sparlunds avatar
w00t? De lilla batteriet? Menar du strmkabeln frn ntagget?

Eller lurar du mig bara fr jag sgade din sajt i fildelning?
Citera
2007-11-04, 19:50
Medlem
Martors avatar
nej nej jag lvar inte att det hjlper men jag gr alltid s vet inte varfr, som jag sa innan kanske funkar kanske inte

batteriet

den sparar massa grejer typ att klockan i datorn fortfarande gr om du drar ut el sladden och sdant s har det ndrat ngot i instllningarna i bios s tror jag det frsvinner prova
Citera
2007-11-04, 21:57
Medlem
sparlunds avatar
Knns som att du r mer hemmafixare n expert, inget illa menat.

Kan ngt proffs bekrfta vad han sger?
Citera
2007-11-04, 21:59
Medlem
sommarlovs avatar
Om det tickar i hrddisken r det antagligen fel p den, dra i gng tillverkarens testprogram frn Ultimate Boot CD och se vad den rapporterar...
Citera
2007-11-04, 22:05
Medlem
sparlunds avatar
Den har ju funkat fr ngra dagar sedan? Jag knner det fan p mig, de mste vara ngt i bios!
Citera
2007-11-04, 22:07
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Knns som att du r mer hemmafixare n expert, inget illa menat.

Kan ngt proffs bekrfta vad han sger?

stmmer bra, jag lr mig sjlv

sitter du inne i chassit och lysnar p hrddisken? svrt att ta ngon kompis hrddisk och testa..
Citera
2007-11-04, 22:22
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
stmmer bra, jag lr mig sjlv

sitter du inne i chassit och lysnar p hrddisken? svrt att ta ngon kompis hrddisk och testa..
Jag sitter utanfr, och den spinner som vanligt.
Citera
2007-11-05, 02:19
Medlem
Balle Ankas avatar
Du mste allts ta ut batteriet s att klockan slutar ticka.

Du testa att ska p "clear CMOS" p google, eller plocka fram manualen till ditt moderkort som beskriver hur man gr.
Citera
2007-11-05, 11:40
Medlem
rappahs avatar
Ta ur biosbatteriet, d kommer den nollstlla alla startlgen. Borde funka fint efter det.
Citera
2007-11-05, 11:58
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Du mste allts ta ut batteriet s att klockan slutar ticka.

Du testa att ska p "clear CMOS" p google, eller plocka fram manualen till ditt moderkort som beskriver hur man gr.

hahah men ngon jvla funktion har det vell alla bara idiot frklarar mig kan ngon sga vad batteriet gr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in