Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-04, 16:54
  #1
Medlem
Impertinents avatar
Ögnade igenom forumet Famljeliv, och kom av en händelse att fästa blicken på en tråd som fick mig att fundera en del angående invandring, integration och analfabetism.

Citat:
För 3 år sedan träffade jag en kille,
som numera är min man.

Vi älskar varandra och det funkar bra.

Problemet är att han är analfabet, och det fick jag
inte reda på förrän vi lärt känna varann
ett bra tag.

Han kan ju gå i skolan och lära sig läsa och skriva,
men då kommer nästa problem :
Han blev för några månader sen av med sitt tillfälliga uppehållstillstånd.

Och Migrationsverket anser att han åka tillbaka till Iraq nu
(Skojar de med oss eller?!)

Så ibland känns det som att jag får göra allt,
läsa alla hans brev, fylla på, skicka in, förklara, berätta, betala räkningar osv...)

Vi är lyckliga och man ska inte älta över det förgångna, ödet är ödet.

Vet inte hur jag ska hantera det bara, ibland skriker jag på honom och sårar honom när jag säger att det är ett problem att han inte kan läsa och skriva.

Han vill så gärna, men har man inget uppehållstillstånd så får man ju inte gå i skolan..

Var snäll och ge mig bara tips och råd, inget idioti där ni skriver att han ska åka tillbaka till Hemlandet osv.

Tack.

http://www.familjeliv.se/Forum-4-51/m26550842.html

Nu undrar jag, är det någon som vet problemets omfattning, dvs hur stor andel av de asylsökande som är analfabeter? Vad gör samhället för att identifiera och åtgärda importerade individers analfabetism? Går det att integrera analfabeter i vårt högteknologiska samhälle?
Citera
2007-11-04, 17:13
  #2
Medlem
sadims avatar
Helt otroligt ! Man undrar hur mannen tänkt sig ta hand om sin familj i det här landet? Vad hade han tänkt sig arbeta med?

När ska Sverige vakna upp ur sin slummer?
Citera
2007-11-04, 17:17
  #3
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Ögnade igenom forumet Famljeliv, och kom av en händelse att fästa blicken på en tråd som fick mig att fundera en del angående invandring, integration och analfabetism.



http://www.familjeliv.se/Forum-4-51/m26550842.html

Nu undrar jag, är det någon som vet problemets omfattning, dvs hur stor andel av de asylsökande som är analfabeter? Vad gör samhället för att identifiera och åtgärda importerade individers analfabetism? Går det att integrera analfabeter i vårt högteknologiska samhälle?

Vilken tragisk tråd. Flera kvinnor som beskriver samma sak. Men, men, som man bäddar får man ligga. Om några år får vi läsa hur dessa kvinnor, när de väl tröttnat och vill skilja sig får se sig berövade barnen och hur familjelyckan tagit flyget tillbaks till det Bagdad som är så farligt att leva i.
Nog är analfabetismen ett växande problem i Sverige. Många som kommer från Irak och Somalia har ingen eller undermålig skolgång. Sedan kan man väl anse att personer som inte kan läsa eller skriva på SVENSKA är att betrakta som analfabeter i praktiken. Men vad tusan ska de lära sig läsa och skriva för. De får ju hjälp att fylla i bidragsansökningarna och arbete är knappast att tänka på för denna våg av nykomlingar. Ska de sedan tvingas ut, alt kvoteras in i arbetslivet kommer dessa brister bli pinsamt tydliga.
ska bli kul att höra måna försvara att vi i mångkulturens namn inte längre ska kräva att våra arbetskamrater ska vara läskunniga.
Vad ska dessa stackare syssla med, utom att ta bidrag? de kommer inte klara av någonting överhuvudtaget! Kan ju inte ens ta taxikort, deklarera eller nått. Kanske personliga assistenter till analfabeter är framtidens melodi. Ojojoj. När omvändningen kommer och bidragen till snyltarna dras in kommer de inte ens kunna boka flygbiljetten hem.
Citera
2007-11-04, 17:33
  #4
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Många som kommer från Irak och Somalia har ingen eller undermålig skolgång.
Det ligger närmare sanningen än PK-folkets snack om att alla flyktingar är högskoleutbildade hjärnkirurger.

Men det är nog ganska svårt att få en exakt siffra på hur många av invandrarna som är analfabeter eftersom många antagligen skäms och, som i tråden på familjeliv, har en partner eller släkting som hjälper dem med att klara vardagen.
Citera
2007-11-04, 17:56
  #5
Medlem
ledungs avatar
Ha ha ha ha

Vilken tragikomisk läsning. Känns som det gamla hederliga tv-programmet Bullen skulle vara ett bättre forum att få experthjälp ifrån...

"Hej Bullen jag är en tjej med ett problem. Min kille är analfabet..."

Varför inte ta pick och pack och flytta ner till sydligare nejder? Vilka spånn till kvinnor det finns i detta land... Men kanske ska multikulturens paradis till Sverige ta och berikas ånyo med att återgå till den skylt och bildtradition som existerade innan 1800 talet?
Citera
2007-11-04, 18:09
  #6
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Det ligger närmare sanningen än PK-folkets snack om att alla flyktingar är högskoleutbildade hjärnkirurger.
Hehe, huvudet på spiken. När det snackas om arbetslösa invandrare är de alltid kärnfysiker eller just hjärnkirurger, men pga diskrimineringen på arbetsmarknaden får de stå och sopa nåt golv
Citera
2007-11-04, 19:53
  #7
Medlem
Kingfishers avatar
Tja, enligt cia factbook så är mer är var fjärde irakier analfabet. Men det är väll bara gulligt enligt mångkulturisterna.

Lite kuriosa är att mindre än 40 % av somalierna kan läsa.
Citera
2007-11-04, 22:50
  #8
Medlem
Impertinents avatar
Har försökt googla lite om analfabetism i Sverige, och hittat diverse olika siffror. Ett FN-organ, undp säger att Sverige är världens mest läskunniga land, med bristande läsförmåga hos 7,5% av befolkningen. Siffrorna gällde 2004. Någon som vet hur man kommit fram till denna siffra?

http://www.undp.se/download.asp?Atta...erige+2004.pdf

I en notis från DN finns en uppskattning på ca 25000 (vilket låter alldeles för överoptimistiskt)

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/a...1&minor=473131

En rapport från Skolverket kommer fram till en funktionell analfabetism på ca 20% hos den 18-25-åriga befolkningen.

http://www.sit.se/pagedownload/Speci...4s_o_skriv.pdf

Har även ett minne av att jag skulle ha läst en mycket gammal rapport (70- eller 80-tal) som kommer fram till att ca 25% av befolkningen är funktionella analfabeter. Tyvärr hittar jag inte källan till denna siffra.
Citera
2007-11-05, 08:18
  #9
Medlem
Kingfishers avatar
Enligt cia så är 99% av svenskarna läs/skrivkunniga, vilket inte kan stämma. Var och varannan 9:a klarar ju inte av att läsa en sammanhängande text.

https://www.cia.gov/library/publicat...k/geos/sw.html

Så om Sverige är övervärderat så borde väll Irak också vara det.
Citera
2007-11-05, 09:17
  #10
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Enligt cia så är 99% av svenskarna läs/skrivkunniga, vilket inte kan stämma. Var och varannan 9:a klarar ju inte av att läsa en sammanhängande text.

https://www.cia.gov/library/publicat...k/geos/sw.html

Så om Sverige är övervärderat så borde väll Irak också vara det.

En allt mer större del av svenskarna verkar inte heller kunna stava till så enkla ord som väl...

Citera
2007-11-05, 10:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Vilken tragisk tråd. Flera kvinnor som beskriver samma sak. Men, men, som man bäddar får man ligga. Om några år får vi läsa hur dessa kvinnor, när de väl tröttnat och vill skilja sig får se sig berövade barnen och hur familjelyckan tagit flyget tillbaks till det Bagdad som är så farligt att leva i.
Nog är analfabetismen ett växande problem i Sverige. Många som kommer från Irak och Somalia har ingen eller undermålig skolgång. Sedan kan man väl anse att personer som inte kan läsa eller skriva på SVENSKA är att betrakta som analfabeter i praktiken. Men vad tusan ska de lära sig läsa och skriva för. De får ju hjälp att fylla i bidragsansökningarna och arbete är knappast att tänka på för denna våg av nykomlingar. Ska de sedan tvingas ut, alt kvoteras in i arbetslivet kommer dessa brister bli pinsamt tydliga.
ska bli kul att höra måna försvara att vi i mångkulturens namn inte längre ska kräva att våra arbetskamrater ska vara läskunniga.
Vad ska dessa stackare syssla med, utom att ta bidrag? de kommer inte klara av någonting överhuvudtaget! Kan ju inte ens ta taxikort, deklarera eller nått. Kanske personliga assistenter till analfabeter är framtidens melodi. Ojojoj. När omvändningen kommer och bidragen till snyltarna dras in kommer de inte ens kunna boka flygbiljetten hem.

Icke-förmåga att läsa Svenska eller engelska kan åtminstone ses som analfabetism ja.

När kommer förresten bidragen dras in? I Sveriges värsta ekonomiska kris någonsin i början av 90-talet drogs minsann inget in, snarare släpptes fler invandrare in. Landet måste i princip gått under totalt innan något som du beskriver skulle inträffa, det är inte sannolikt på gott och ont.
Citera
2007-11-05, 12:24
  #12
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
Helt otroligt ! Man undrar hur mannen tänkt sig ta hand om sin familj i det här landet? Vad hade han tänkt sig arbeta med?

När ska Sverige vakna upp ur sin slummer?

Hur menar du? Jag menar, det är kanske inte första tanken man har när man flyr av t ex politiska skäl och dödshot överhängande sin skalle?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback