2007-11-04, 16:54
gnade igenom forumet Famljeliv, och kom av en hndelse att fsta blicken p en trd som fick mig att fundera en del angende invandring, integration och analfabetism.
http://www.familjeliv.se/Forum-4-51/m26550842.html
Nu undrar jag, r det ngon som vet problemets omfattning, dvs hur stor andel av de asylskande som r analfabeter? Vad gr samhllet fr att identifiera och tgrda importerade individers analfabetism? Gr det att integrera analfabeter i vrt hgteknologiska samhlle?
Citat:
Fr 3 r sedan trffade jag en kille,
som numera r min man.
Vi lskar varandra och det funkar bra.
Problemet r att han r analfabet, och det fick jag
inte reda p frrn vi lrt knna varann
ett bra tag.
Han kan ju g i skolan och lra sig lsa och skriva,
men d kommer nsta problem :
Han blev fr ngra mnader sen av med sitt tillflliga uppehllstillstnd.
Och Migrationsverket anser att han ka tillbaka till Iraq nu
(Skojar de med oss eller?!)
S ibland knns det som att jag fr gra allt,
lsa alla hans brev, fylla p, skicka in, frklara, bertta, betala rkningar osv...)
Vi r lyckliga och man ska inte lta ver det frgngna, det r det.
Vet inte hur jag ska hantera det bara, ibland skriker jag p honom och srar honom nr jag sger att det r ett problem att han inte kan lsa och skriva.
Han vill s grna, men har man inget uppehllstillstnd s fr man ju inte g i skolan..
Var snll och ge mig bara tips och rd, inget idioti dr ni skriver att han ska ka tillbaka till Hemlandet osv.
Tack.
som numera r min man.
Vi lskar varandra och det funkar bra.
Problemet r att han r analfabet, och det fick jag
inte reda p frrn vi lrt knna varann
ett bra tag.
Han kan ju g i skolan och lra sig lsa och skriva,
men d kommer nsta problem :
Han blev fr ngra mnader sen av med sitt tillflliga uppehllstillstnd.
Och Migrationsverket anser att han ka tillbaka till Iraq nu
(Skojar de med oss eller?!)
S ibland knns det som att jag fr gra allt,
lsa alla hans brev, fylla p, skicka in, frklara, bertta, betala rkningar osv...)
Vi r lyckliga och man ska inte lta ver det frgngna, det r det.
Vet inte hur jag ska hantera det bara, ibland skriker jag p honom och srar honom nr jag sger att det r ett problem att han inte kan lsa och skriva.
Han vill s grna, men har man inget uppehllstillstnd s fr man ju inte g i skolan..
Var snll och ge mig bara tips och rd, inget idioti dr ni skriver att han ska ka tillbaka till Hemlandet osv.
Tack.
http://www.familjeliv.se/Forum-4-51/m26550842.html
Nu undrar jag, r det ngon som vet problemets omfattning, dvs hur stor andel av de asylskande som r analfabeter? Vad gr samhllet fr att identifiera och tgrda importerade individers analfabetism? Gr det att integrera analfabeter i vrt hgteknologiska samhlle?