Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-05, 10:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Vet inte folk generellt är höger men de är betydligt mer
höger än vad journalisterna är iallafall...
Du missade nog att han bara refererade till de två kolumnerna med siffror. Om det sen är ett sammanträffande eller inte att han valde just den placeringen får du fråga honom om.
Citera
2007-11-05, 11:02
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yay!
Någonstans runt 90 procent av media i Sverige är borgerlig så det här blir säkert ännu en sådan där superkonspiratorisk tråd.
Det har ju sina naturliga orsaker. Vänsterorienterade människor har ju lite svårt för att driva företag, de har ju en tendens till att gå i konkurs. Om de inte får verka på en monopoliserad marknad förstås.

Även om den röda pressen går i konkurs eller köps upp så finns ju de vänstervridna journalisterna kvar. Därav fenomenet med kapitalistiska ägare och vänsterjournalister.
Citera
2007-11-05, 11:12
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
Givetvis är svensk media vänstervriden. Den svenska mediaapparaten är genomsyrad av vänsteranhangare rakt igenom. Från journalisthögskolan till chefredaktörer. Vilka som äger respektive tidning/tv-kanal spelar mindre roll. Aftonbladet(vänsterpatrask utan pardon!) ägs ju till exempel av Schibstedt som också äger SvD("oberoende moderat").

Jag undrar lite, med risk för att verka överdrivet konspiratorisk, huruvida det är möjligt att på något sätt "störta" Aftonhoran. Skulle det vara möjligt, och i så fall hur?
Aftonbladet kontrolleras av LO som är majoritetsägare med 51%. Schibsted äger resterande 49%.
Citera
2007-11-05, 15:37
Medlem
Tony Cliftons avatar
Dubbelpost
Citera
2007-11-05, 15:40
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du missade nog att han bara refererade till de två kolumnerna med siffror. Om det sen är ett sammanträffande eller inte att han valde just den placeringen får du fråga honom om.
Ok mitt misstag, jag var nog lite trött. Men i vilket fall som helst
är det en korrekt beskrivning av verkligheten, jourmalisters åsikter
skiljer sig öfta väsentligt från de som finns hos medborgarna,
och det är ett ganska stort problem, minst sagt...

Återigen vill jag rekommendera av en läsning av
Jimmy Fredrikssons utmärkta artikel i GT som jag
tog upp i ett tidigare inlägg:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=8864243&postcount=10
Citera
2007-11-05, 15:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Journalisters åsikter skiljer sig ofta väsentligt från de som finns hos medborgarna och det är ett ganska stort problem, minst sagt...
Japp, och det är ett problem som journalisterna givetvis inte vill diskutera. Så här säger BBC-redaktören Richard Klein:

By and large, people who work at the BBC think the same and it's not the way the audience thinks. That's not long-term sustainable.

Klein citeras på sidan 66 i BBC-rapporten Safeguarding impartiality in the 21st century. (Alla har väl läst den vid det här laget? Annars, läs!)

Jag kan inte låta bli att bjuda på ett citat till:

Paul Dacre, Editor of the Daily Mail, argued that the BBC was "hostile to Britain's past and British values, America, Ulster Unionism, Euroscepticism, capitalism and big business, the countryside, Christianity, and family values. Conversely it is sympathetic to Labour, European federalism, the state and state spending, mass immigration, minority rights, multiculturalism, alternative lifestyles, abortion and progressiveness in the education and the justice systems."

Byt ut BBC mot SVT och se hur väl det stämmer. Den stora skillnaden är givetvis att SVT aldrig någonsin skulle idka offentlig självkritik!
Citera
2007-11-05, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Japp, och det är ett problem som journalisterna givetvis inte vill diskutera. Så här säger BBC-redaktören Richard Klein:

By and large, people who work at the BBC think the same and it's not the way the audience thinks. That's not long-term sustainable.

Klein citeras på sidan 66 i BBC-rapporten Safeguarding impartiality in the 21st century. (Alla har väl läst den vid det här laget? Annars, läs!)

Jag kan inte låta bli att bjuda på ett citat till:

Paul Dacre, Editor of the Daily Mail, argued that the BBC was "hostile to Britain's past and British values, America, Ulster Unionism, Euroscepticism, capitalism and big business, the countryside, Christianity, and family values. Conversely it is sympathetic to Labour, European federalism, the state and state spending, mass immigration, minority rights, multiculturalism, alternative lifestyles, abortion and progressiveness in the education and the justice systems."

Byt ut BBC mot SVT och se hur väl det stämmer. Den stora skillnaden är givetvis att SVT aldrig någonsin skulle idka offentlig självkritik!

Ypperlig beskriving av skillnaden mellan höger och vänster.
Citera
2007-11-05, 21:03
Medlem
Bombardirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Aftonbladet kontrolleras av LO som är majoritetsägare med 51%. Schibsted äger resterande 49%.

Det var ny fakta för mig, men det förvånar inte! Det skulle jag kört ner i halsen på min gamla super-sosse till SO-lärare som inte missade att påpeka alliansens brister en enda gång. Hon hävdade bestämt att Aftonhoran var en trovärdig nyhetskälla och inte alls lika politiskt vänstervriden som folk påstod.
Citera
2007-11-05, 21:28
Medlem
2big4yous avatar
Inte nog med att K-G Bergströms program heter "KGB",bokstäverna är även röda!
Man kan ju undra om det är ironi eller baktanke från SVT´s sida??
Citera
2007-11-05, 21:29
Medlem
Vet inte om detta nämnts förut, men såg precis Aktuellt på svt..ett inslag som handlade om svartjobb.
De gjorde ett repotage om ett företag, mecatering. Killen som ägde företaget och blev intervjuad sa att hans största drivkraft var att gå med ett leende på läpparna och posta sin deklaration till skatteverket. Han hävdade att han aldrig jobbat svart, med en liten töntig gardering "nån helg på 80-talet kan det hända att jag jobbade över svart, men aldrig mer"
Han avslutade med att deklarera att Renifeldt dödar drömmen för de unga..

Tönten hade en "heja Sverige" keps på huvudet under repotaget.
Ja du, Mats Eriksson catering...hur mycket har DU fått svart av sossarna för att göra inslaget? SÅ uppenbart att inte ens en idiot inte ser igenom det.

Vill nån ta kontakt med denna idiot, vassego:
http://www.mecatering.se/html/contact/default.htm
Citera
2007-11-05, 22:03
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
Det var ny fakta för mig, men det förvånar inte! Det skulle jag kört ner i halsen på min gamla super-sosse till SO-lärare som inte missade att påpeka alliansens brister en enda gång. Hon hävdade bestämt att Aftonhoran var en trovärdig nyhetskälla och inte alls lika politiskt vänstervriden som folk påstod.
Fel av mig. LO äger 50,1% och Schibsted 49,9%.

http://koncernen.aftonbladet.se/koncernen/agare/
Citera
2007-11-06, 00:16
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Inte nog med att K-G Bergströms program heter "KGB",bokstäverna är även röda!
Man kan ju undra om det är ironi eller baktanke från SVT´s sida??

K-G Bergström har suttit i kommunfullmäktige för Moderaterna i Kalix och han kallas allmänt för "KGB".

http://www.makthavare.se/K-G_Bergstr%C3%B6m

...men han är väl undantaget i betongkolossen SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in