Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Dels är retusheringar inte direkt okänt genom fotografiets historia. Tvärtom är många av de mest lyckats retusheringarna gamla.
Men rent konkret ser området framför halsen märkligt ut och det ser ut som om något har tagits bort.
Du menar att vänstra halvan av bilden ursprungligen inte satt ihop med den högra? Må så vara, men i så fall måste ju avrättningen ändå ägt rum, för jag har svårt att se någon annan anledning till att en militär ställer sig på knä med huvudet på en huggkubbe i sällskap med två andra. Även den högra halvan har jag svårt att föreställa mig i ett annat sammanhang. Huvudet och mössan ser väldigt realistiska ut, kan de verkligen vara ditmålade? Ett alternativ kunde ju vara att den halvan av bilden ursprungligen avbildade en levande soldat som ligger på marken och lyfts upp av en kamrat, men om så hade varit fallet skulle väl kamraten inte gripit tag runt tinningarna och pannan?
Citat:
Det är en ojämn bildyta.
Om det är någonting som kännetecknar ålderdomliga retuscherade foton så är det ju jämna bildytor. Jämför:
http://photos1.blogger.com/x/blogger2/5888/3392/1600/756679/old%20book.jpg
Citat:
Dessutom ställer jag mig högst tveksam till att man faktiskt skulle klara att hugga huvudet av en vuxen person med en sabel. Det krävs väldigt mycket kraft för att göra det och en lång, lätt, tunn sabel är knappast ett troligt val. Dessutom är snittytan perfekt jämn längs kragen. Det skulle nästan garanterat krävas fler än ett hug med en sabel och det skulle inte lämna en så pass "ren" snittyta. Det är ju inte direkt så att sabeln har gått till historien som bödelns tool of the trade.
Historiskt sett har i Europa militärer och civila män av börd avrättats med svärd. Yxan har använts till civila utan stamträd. I Asien har svärd alltid varit bödelns weapon of choice vid halshuggning, och är fortfarande där halshuggning ännu officiellt utmäts (Saudiarabien). Och det rör sig även där om lätta svärd, vilket att döma av de bilder och filmer som finns i ganska riklig mängd på Internet inte innebär några problem med att få till jämna snitt. Såvitt jag har förstått går det utmärkt så länge klingan är vass och dess fart tillräckligt hög. Vidare ingick sabeln i standardbeväpningen hos de finska kavalleristerna vid tiden, vilket är ytterligare ett skäl till att använda den.
Citat:
Att någon hävdar att denne kan vidimera att bilden funnits i original tidigare är ingen garanti för äkthet.
Nej, men jag tror att tekniken på 1920-talet inte tillät särskilt omfattande ingrepp i bilderna. Om den här avrättningen aldrig ägt rum måste väl hela scenen ritats "from scratch", eftersom det är så många delar som interagerar med varandra?
Citat:
Inte minst då avrättningar inom den finska militären är ett mycket hett ämne som upprör många känslor och flera resonemang och "bevis" har funnits vara felaktiga eller falska.
Det visste jag inte. Visst gör det att man måste förhålla sig mer tveksam till bildens autencitet. Men det motiverar också en viss skepsism till Jarkkos tvärsäkra avfärdande av bilden på AHF.