2007-11-04, 05:22
Medlem
Elpenors avatar
http://tinypic.com/view.php?pic=351igk1&s=2

Är det finsk uniform grabbarna bär, eller vilken nationalitet har de egentligen?
Citera
2007-11-04, 11:20
Medlem
Det är faktiskt likt en uniform som användes direkt efter självständigheten av kavalleriet i Finland. Finland var väldigt tyskinfluerat då, i likhet med baltstaterna. Men den avrättningsformen har inte använts i Finland under modern tid. Soldater har skjutits, inte blivit halshuggna. Jag gissar på någon av baltstaterna.
Citera
2007-11-04, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
http://tinypic.com/view.php?pic=351igk1&s=2

Är det finsk uniform grabbarna bär, eller vilken nationalitet har de egentligen?

vilken sjuk bild alltså... mår fan dåligt av att se den
Citera
2007-11-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
vilken sjuk bild alltså... mår fan dåligt av att se den

Skulle gissa att den avrättade gjort något riktigt elakt för att förtjäna att bli av med huvudet. Notera de kalla uttryckslösa minerna hos personerna som inte direkt ser ut att sörja sin kamrat. Vem vet, han kanske var en mördare, barnvåldtäksman eller vad som helst?

Förhoppningsvis vet någon mer om bilden.
Citera
2007-11-04, 14:23
Medlem
Baisers avatar
På AHF frågade jag om bilden, och fick till svar att de bär finska kavaleri uniformer av model M22+ att bilden är retuscherad. Och när jag tittar på den igen , är jag benägen att hålla med.

MAO, den är fake!
Citera
2007-11-04, 19:06
Medlem
Jag var först väldigt skeptisk till att det där skulle vara finska uniformer. Men nu när du nämnde m/22 Googlade jag på lite finska sidor, och onekligen ser det ut att stämma. Kavalleriet var på den tiden eliten, och hade också den finaste uniformen med röda byxor, och bland annat båtmössa istället för skärmmössa. Manskapet hade fickor på jackan som var "insydda". Officerarnas m/22 såg ut såhär (artilleriofficer på bilden) med utanpåliggande fickor.

Efter inbördeskriget i Finland 1918 fick 555 personer dödsstraff med stöd av lagen (då har man räknat bort alla summariska avrättningar efter "rättegångar" under själva krigshandlingarna). Under vinter- och fortsättningskriget verkställdes cirka 550 dödsdomar. Jag känner dock inte till att man skulle ha avrättat någon i Finland under tiden då dessa uniformer skulle ha varit i bruk. Bilden kan med grundval av detta med största sannolikhet avärdas som fake som påpekats.
Citera
2007-11-05, 00:59
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
På AHF frågade jag om bilden, och fick till svar att de bär finska kavaleri uniformer av model M22+ att bilden är retuscherad. Och när jag tittar på den igen , är jag benägen att hålla med.

MAO, den är fake!

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag var först väldigt skeptisk till att det där skulle vara finska uniformer. Men nu när du nämnde m/22 Googlade jag på lite finska sidor, och onekligen ser det ut att stämma. Kavalleriet var på den tiden eliten, och hade också den finaste uniformen med röda byxor, och bland annat båtmössa istället för skärmmössa. Manskapet hade fickor på jackan som var "insydda". Officerarnas m/22 såg ut såhär (artilleriofficer på bilden) med utanpåliggande fickor.

Efter inbördeskriget i Finland 1918 fick 555 personer dödsstraff med stöd av lagen (då har man räknat bort alla summariska avrättningar efter "rättegångar" under själva krigshandlingarna). Under vinter- och fortsättningskriget verkställdes cirka 550 dödsdomar. Jag känner dock inte till att man skulle ha avrättat någon i Finland under tiden då dessa uniformer skulle ha varit i bruk. Bilden kan med grundval av detta med största sannolikhet avärdas som fake som påpekats.

Tack för hjälpen, båda två! Kul att ni kunde identifiera uniformen. Men jag betvivlar faktiskt att avrättningssituationen skulle vara fejkad. Det som talar för att den skulle vara fejkad är väl att uniformen tycks vara från perioden 1922-1936 i kombination med att Fennicum inte hittat några siffror som tyder på att soldater avrättats under mellankrigstiden. Men är det inte rimligare att tro att det är Fennicum som missat någonting i sin research (eller att avrättningen försvunnit ur, alternativt aldrig kommit med några officiella handlingar) med tanke på att bilden ser så verklig ut? Kan ni peka på någonting i själva bilden som tyder på fejk? Både riktningen på personernas blickar, deras positioner i förhållande till varandra, ljuset, skuggorna, mössan på marken vid den främre soldatens vänstra fot ser ju naturligt och verkligt ut. Dessutom skrav ju Jarkko på AHF att hans farfar haft den bilden redan någon gång under perioen 1930-1931. Om det stämmer måste bilden ha blivit retuscherad någon gång mellan 1922 och 1931, och jag är starkt skeptisk till att man redan på den tiden hade förmåga att på ett trovärdigt sätt göra de mycket omfattande retuscheringar som skulle krävas för att skapa den aktuella bilden av en bild som INTE föreställde en halshuggning.
Citera
2007-11-05, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Tack för hjälpen, båda två! Kul att ni kunde identifiera uniformen. Men jag betvivlar faktiskt att avrättningssituationen skulle vara fejkad. Det som talar för att den skulle vara fejkad är väl att uniformen tycks vara från perioden 1922-1936 i kombination med att Fennicum inte hittat några siffror som tyder på att soldater avrättats under mellankrigstiden. Men är det inte rimligare att tro att det är Fennicum som missat någonting i sin research (eller att avrättningen försvunnit ur, alternativt aldrig kommit med några officiella handlingar) med tanke på att bilden ser så verklig ut? Kan ni peka på någonting i själva bilden som tyder på fejk? Både riktningen på personernas blickar, deras positioner i förhållande till varandra, ljuset, skuggorna, mössan på marken vid den främre soldatens vänstra fot ser ju naturligt och verkligt ut. Dessutom skrav ju Jarkko på AHF att hans farfar haft den bilden redan någon gång under perioen 1930-1931. Om det stämmer måste bilden ha blivit retuscherad någon gång mellan 1922 och 1931, och jag är starkt skeptisk till att man redan på den tiden hade förmåga att på ett trovärdigt sätt göra de mycket omfattande retuscheringar som skulle krävas för att skapa den aktuella bilden av en bild som INTE föreställde en halshuggning.
Dels är retusheringar inte direkt okänt genom fotografiets historia. Tvärtom är många av de mest lyckats retusheringarna gamla.
Men rent konkret ser området framför halsen märkligt ut och det ser ut som om något har tagits bort. Det är en ojämn bildyta.
Dessutom ställer jag mig högst tveksam till att man faktiskt skulle klara att hugga huvudet av en vuxen person med en sabel. Det krävs väldigt mycket kraft för att göra det och en lång, lätt, tunn sabel är knappast ett troligt val. Dessutom är snittytan perfekt jämn längs kragen. Det skulle nästan garanterat krävas fler än ett hug med en sabel och det skulle inte lämna en så pass "ren" snittyta. Det är ju inte direkt så att sabeln har gått till historien som bödelns tool of the trade.

Att någon hävdar att denne kan vidimera att bilden funnits i original tidigare är ingen garanti för äkthet. Inte minst då avrättningar inom den finska militären är ett mycket hett ämne som upprör många känslor och flera resonemang och "bevis" har funnits vara felaktiga eller falska.

Men visst, den kan ju vara äkta.
Citera
2007-11-05, 02:19
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Dels är retusheringar inte direkt okänt genom fotografiets historia. Tvärtom är många av de mest lyckats retusheringarna gamla.
Men rent konkret ser området framför halsen märkligt ut och det ser ut som om något har tagits bort.

Du menar att vänstra halvan av bilden ursprungligen inte satt ihop med den högra? Må så vara, men i så fall måste ju avrättningen ändå ägt rum, för jag har svårt att se någon annan anledning till att en militär ställer sig på knä med huvudet på en huggkubbe i sällskap med två andra. Även den högra halvan har jag svårt att föreställa mig i ett annat sammanhang. Huvudet och mössan ser väldigt realistiska ut, kan de verkligen vara ditmålade? Ett alternativ kunde ju vara att den halvan av bilden ursprungligen avbildade en levande soldat som ligger på marken och lyfts upp av en kamrat, men om så hade varit fallet skulle väl kamraten inte gripit tag runt tinningarna och pannan?

Citat:
Det är en ojämn bildyta.

Om det är någonting som kännetecknar ålderdomliga retuscherade foton så är det ju jämna bildytor. Jämför: http://photos1.blogger.com/x/blogger2/5888/3392/1600/756679/old%20book.jpg

Citat:
Dessutom ställer jag mig högst tveksam till att man faktiskt skulle klara att hugga huvudet av en vuxen person med en sabel. Det krävs väldigt mycket kraft för att göra det och en lång, lätt, tunn sabel är knappast ett troligt val. Dessutom är snittytan perfekt jämn längs kragen. Det skulle nästan garanterat krävas fler än ett hug med en sabel och det skulle inte lämna en så pass "ren" snittyta. Det är ju inte direkt så att sabeln har gått till historien som bödelns tool of the trade.

Historiskt sett har i Europa militärer och civila män av börd avrättats med svärd. Yxan har använts till civila utan stamträd. I Asien har svärd alltid varit bödelns weapon of choice vid halshuggning, och är fortfarande där halshuggning ännu officiellt utmäts (Saudiarabien). Och det rör sig även där om lätta svärd, vilket att döma av de bilder och filmer som finns i ganska riklig mängd på Internet inte innebär några problem med att få till jämna snitt. Såvitt jag har förstått går det utmärkt så länge klingan är vass och dess fart tillräckligt hög. Vidare ingick sabeln i standardbeväpningen hos de finska kavalleristerna vid tiden, vilket är ytterligare ett skäl till att använda den.

Citat:
Att någon hävdar att denne kan vidimera att bilden funnits i original tidigare är ingen garanti för äkthet.

Nej, men jag tror att tekniken på 1920-talet inte tillät särskilt omfattande ingrepp i bilderna. Om den här avrättningen aldrig ägt rum måste väl hela scenen ritats "from scratch", eftersom det är så många delar som interagerar med varandra?

Citat:
Inte minst då avrättningar inom den finska militären är ett mycket hett ämne som upprör många känslor och flera resonemang och "bevis" har funnits vara felaktiga eller falska.

Det visste jag inte. Visst gör det att man måste förhålla sig mer tveksam till bildens autencitet. Men det motiverar också en viss skepsism till Jarkkos tvärsäkra avfärdande av bilden på AHF.
Citera
2007-11-05, 02:42
Medlem
Ja, jag är som sagt tveksam. Men jag menar inte att bilderna inte skulle ha suttit ihop. Mer att man arrangerat bilden och sedan retursherat bort bilden på huvudet och sedan lagt till ett huvud på marken.

Håll med om att det är något märkligt framför halskanten i alla fall?

Angående avrättningarna i Finland så är det de misstänkta avrättningarna av desertörer som har upprört och delat Finlandi två läger. Man rannsakar hela sin militörhistoria gällande avrättningar just nu. Vissa menar ju att man inte avrättade annat än grova brottsligar och inte de som "fegade ur" och gick bakom i striden. Medan andra menar att avrättningar av soldater för uppvisade feghet var vanligt förekommande och skedde summariskt och i stor omfattning och har så alltid gjort. Det säger väl iofs inte så mycket om bilden, men desto mer om eventuella svar man kan få kring den.
Citera
2007-11-05, 04:31
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Ja, jag är som sagt tveksam. Men jag menar inte att bilderna inte skulle ha suttit ihop. Mer att man arrangerat bilden och sedan retursherat bort bilden på huvudet och sedan lagt till ett huvud på marken.

Håll med om att det är något märkligt framför halskanten i alla fall?

Ja, du har rätt i att det är en liten fläck till vänster om et avhuggna huvudet som ser lite "blurrad" ut. Det kan komma från en misslyckad retuschering (som i övrigt dock måste ha varit ganska lyckad), men det kan också komma från ett missöde under framkallnings- eller kopieringsprocessen, liksom det kan vara en fläck från lite utspilld marmelad eller någonting annat som tillkommit under de 76-85 år som passerat sedan bilden togs.

Att själva scenen arrangerats håller jag dock för osannolikt. Vad skulle syftet med det ha varit? Att protestera mot eller skaffa falska bevis för avrättningar redan på den tiden? Tycker du att det ett rimligt scenario? Och som sagt tror jag inte att en retuscherare skulle kunna rita in ett så verklighetstroget ansikte som det på bilden avhuggna.
Citera
2007-11-05, 05:32
Medlem
Guten morgen. Är det bara jag som ser den ljusa cirkeln som börjar vid den avrättades nacke (toppen på cirkeln) och fortsätter medsols neråt därifrån? Förstora upp bilden till det dubbla så syns den riktigt väl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in