2007-11-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Guten morgen. Är det bara jag som ser den ljusa cirkeln som börjar vid den avrättades nacke (toppen på cirkeln) och fortsätter medsols neråt därifrån? Förstora upp bilden till det dubbla så syns den riktigt väl.
Precis, det är den jag menar. Där och rakt nedåt ser det märkligt ut ivlket är konstigt eftersom bilden i övrigt är så pass bra.
Citera
2007-11-05, 14:12
Moderator
tobess avatar
Tror också att den är fake, ser ju ut som att halsen blivit avhuggen helt spikrakt ..

Angående de som påstår att man inte kunde retuschera bilder på den tiden, visst kunde man det. Exempel på en ganska känd retuschering:

http://www.vulture-bookz.de/marx/archive/galerie/Lenin-Trotzki_1920-05-20_auf_dem_Roten_Platz_(Original).jpg
http://www.vulture-bookz.de/marx/archive/galerie/Lenin-Trotzki_1920-05-20_auf_dem_Roten_Platz_(Retusche).jpg
Citera
2007-11-05, 15:12
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tror också att den är fake, ser ju ut som att halsen blivit avhuggen helt spikrakt ..

Hur skulle den blivit avhuggen då? Snett? Skulle sabeln gjort sågtandsmönster i halsen? Tänk också på att båda snitten (kroppens och huvudets) befinner sig precis i bildens mitt, vilket kan förklara att man inte ser själva snittytorna.

Citat:
Angående de som påstår att man inte kunde retuschera bilder på den tiden, visst kunde man det. Exempel på en ganska känd retuschering:

http://www.vulture-bookz.de/marx/archive/galerie/Lenin-Trotzki_1920-05-20_auf_dem_Roten_Platz_(Original).jpg
http://www.vulture-bookz.de/marx/archive/galerie/Lenin-Trotzki_1920-05-20_auf_dem_Roten_Platz_(Retusche).jpg

Det är ju viss skillnad på att måla över en person på ett kornigt foto och att "from scratch" teckna ett verklighetstroget ansikte på ett foto som har god skärpa och många detaljer.
Citera
2007-11-05, 16:32
Medlem
sisususis avatar
Visst är bilden finsk. Det syns ju på ansiktena, men bilden måste vara fake. Om det vore äkta så skulle halshuggningen skett på 20-40talet vilket inte är troligt. Dessutom har offret inte bakbunda armar vilket torde var ett krav för en vettig avrättning.
Citera
2007-11-05, 16:35
Medlem
Flärps avatar
Såg direkt att den var fake. Kolla de trasiga pixlarna runt huvudet som ligger på marken.
Citera
2007-11-05, 16:44
Medlem
sisususis avatar
Min farbror ryckte in på kavallerit i Lappenranta ( Villmanstrand) 1944 och hade uniformen ifråga.
Citera
2007-11-05, 17:26
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Såg direkt att den var fake. Kolla de trasiga pixlarna runt huvudet som ligger på marken.

Trasiga pixlar? Du menar alltså att bilden blivit retuscherad på digital väg. Men eftersom Jarkko på AHF vittnar om att bilden fanns redan 1930 eller 1931 kan photoshoppning omöjligt vara orsaken till den här situationen.

Däremot håller jag med sisususi om att det är högst märkligt att den dömdes händer inte bakbundits.

Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Min farbror ryckte in på kavallerit i Lappenranta ( Villmanstrand) 1944 och hade uniformen ifråga.

Är du säker på att det var samma uniform? Har du någon bild?
Citera
2007-11-05, 17:43
Medlem
sisususis avatar
Har sett foton på honom i permissuniform. De använde inte benrangeluniformen i daglig tjänst.
Citera
2007-11-05, 17:49
Medlem
sisususis avatar
Det finns ett kavallerimuseum i Lappenranta (Villmanstrand) där det går att se vad som varit.
Citera
2007-11-05, 18:14
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Däremot håller jag med sisususi om att det är högst märkligt att den dömdes händer inte bakbundits.

Titta också på den förmodat avrättades ben och fötter. Att han skulle varit så foglig före avrättningen att han inte kämpat emot och sedan dödsryckningarna inte rubbat fötterna vore märkligt. De runtomståendes kroppspråk och miner tyder inte på att något särskilt egentligen hänt. Även om de skulle varit väldigt negativa till honom borde de ha ha visat någon form av reaktion.
Citera
2007-11-05, 19:56
Medlem
gersmans avatar
Finska kavalleriet använde röda spets- (rid-) byxor under mellankrigstiden i enlighet med den baltiska (slaviska) traditionen. Ävenså snörmakerier, vilka egentligen tillhör hussarer och ridande artilleri.
Citera
2007-11-05, 19:57
Medlem
gersmans avatar
Jfr fig. 438 - 442 i Kannik, Uniformer i färg. Almqvist & Wiksell - Stockholm 1969
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in