2007-11-04, 01:40
Medlem
Jag har tagit en bekants dator under mina vingar för att se om jag kan rädda den undan virusdöden. Naturligtvis finns det en massa filer som ska räddas, det går nog att fixa, men absolut bäst vore ju att slå ihjäl den elaka parasiten instället.

Burken beter sig lite jobbigt just nu, den bootar och kommer så långt att man ser skrivbordet i Windows, sen dyker den och startar om igen.

Min första tanke var att lyfta ut disken och koppla in den som slave i en annan dator för att på så vis kunna komma åt den, rädda filer och förhoppningsvis rensa bort viruset. Men av olika anledningar vill jag inte det, jag är lite för rädd om mina egna system, jag har inget listigt sätt att koppla in en SATA-disk (förutom i min NAS eller direkt i min dator).

Så min tanke är att bygga en bootcd med lämpligt operativ på, lägga in effektivt virusmotmedel på den disken och sedan boota maskinen med CD-skivan istället. Då borde man kunna mounta hårddisken och köra en genomsökning. Om inte annat borde man kunna plocka filer och kopiera ut dem till lämpligt medium.

Så, jag vänder mig till er, finns det ett lämpligt operativ för att bygga en bootskiva och sen dessutom en bra virusdödare som jag kan lägga in i den kompilationen? Gärna välinstruerat eftersom jag normalt mestadels går i Gates ledband...
Citera
2007-11-04, 13:00
Medlem
junks avatar
stoppa i en valfri linux live cd tex. ubuntu kopiera över filerna till usbminne eller annan hårdisk installera om allt sen. Annars kan du ju testa att boota den i felsäkertläge med innan och sen köra ett antivirusprogram på den.
Citera
2007-11-04, 13:31
Medlem
X_surfers avatar
UBCD4Win hade nog varit nåt för dig, du behöver dock en windowsskiva för att kunna bränna ut den

http://www.ubcd4win.com/
Citera
2007-11-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
UBCD4Win hade nog varit nåt för dig, du behöver dock en windowsskiva för att kunna bränna ut den

http://www.ubcd4win.com/

Jag håller på att ladda ner en installation nu. Winskiva har jag så det ska inte vara några problem. Vi får se hur det funkar... Tack för tipset!!
Citera
2007-11-27, 00:18
Medlem
Du får officiellt tack också, X_surfer.

UBCD4Win var precis det jag behövde, tack för hjälpen!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in