2014-04-22, 12:43
Medlem
Shurda14s avatar
Kan va knepigt då läkare ofta är väldigt restriktiva med förskrivande av bensodiazepiner men är de det enda som funkar så får du säkert det, om du redan testat andra läkemedel as well.
Sen om du får just xanor vettefan, men antar att du kan nöja dig med en bensodiazepin i allmänhet eller?
Citera
2014-04-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaffinatedPanda
Hej allihopa har varit djupt deprimerad i 5-6år nu och skall dra till en läkare imorgon har provat många olika mediciner men en jag verkligen fastnade för var xanor hur skall jag få det på recept utav läkaren lättast kan ju inte direkt gå in och ropa behöver xanor

Xanor används inte mot deprisioner, så du kommer inte få det utskrivet.
Du kommer få ssri/snri + atarax (ev sobril 5mg) under insättningsfasen.
Citera
2014-04-22, 15:06
Medlem
Silverfangs avatar
Är xanor / ketogan en härlig combo? har en halv stav alltså 1mg och några ketogan 5 mg. Har hög tolerans på opiater men inte benzo och har inte tagit ketogan på flera år.
Citera
2014-04-22, 15:15
Medlem
Citat:
Hej allihopa har varit djupt deprimerad i 5-6år nu och skall dra till en läkare imorgon har provat många olika mediciner men en jag verkligen fastnade för var xanor hur skall jag få det på recept utav läkaren lättast kan ju inte direkt gå in och ropa behöver xanor
Ätit x i 20 år o önskar inte min värsta ovänn det! Fungerar första åren o nu hjälper dom bara mot abs. Tror det varit bättre m sobril...o avtänd på x är fruktansvärt...åratal!!
Citera
2014-04-22, 15:49
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Sitter i massa sits som du gör,fått uttskrivet atarax.setralin,fluxotin sen jag va 16 nu vill jag ha nånting som funkar och inte en massa sockerpiller så blir att cutta upp armarna o visa läkaren nästa gång jag är där
Citera
2014-04-22, 15:57
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Sitter i massa sits som du gör,fått uttskrivet atarax.setralin,fluxotin sen jag va 16 nu vill jag ha nånting som funkar och inte en massa sockerpiller så blir att cutta upp armarna o visa läkaren nästa gång jag är där

Brukar inte läkare vara restriktiva mot folk med självskadebeteende? Jag har träffat en del som blivit nekade benso enbart för det.
Citera
2014-04-22, 16:03
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Brukar inte läkare vara restriktiva mot folk med självskadebeteende? Jag har träffat en del som blivit nekade benso enbart för det.
Jaså,det vet jag ingenting om men alltid värt att chansa,står redan i min läkarjournal att jag är själv självdestruktiv.
Citera
2014-04-22, 16:10
Medlem
Shurda14s avatar
Citat:
Jaså,det vet jag ingenting om men alltid värt att chansa,står redan i min läkarjournal att jag är själv självdestruktiv.

FASS: iakttag försiktighet vid förskrivande av bensodiazepiner till patienter med deppression/självmordstankar.

Hittar dock inget om självskadebeteende men det kanske hänger ihop lite med självmordstankar, jag vet ju inte vad det står i dina journaler.
Citera
2014-04-22, 16:13
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurda14
FASS: iakttag försiktighet vid förskrivande av bensodiazepiner till patienter med deppression/självmordstankar.

Hittar dock inget om självskadebeteende men det kanske hänger ihop lite med självmordstankar, jag vet ju inte vad det står i dina journaler.
Är inte benso till för folk med deppression?
Citera
2014-04-22, 16:19
Medlem
Shurda14s avatar
Citat:
Är inte benso till för folk med deppression?

Snarare för folk med ångestproblematik.
Vid depressioner används som tidigare nämnts SSRI/SNRI oftast.

Mvh
Citera
2014-04-22, 16:21
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurda14
Snarare för folk med ångest problematik.
Då borde de väl funka att säga att man fick panikångest o visste inte vart jag skulle ta vägen så jag skärde mig ?
Citera
2014-04-22, 16:27
Medlem
Shurda14s avatar
Citat:
Då borde de väl funka att säga att man fick panikångest o visste inte vart jag skulle ta vägen så jag skärde mig ?

Tänk om det vore så enkelt det hade varit härligt.

*Bör tilläggas att jag ej är en läkare utan en användare på flashback lita inte på att du får benso utskrivet bara för det verka så här*

I princip så är det iallafall ett steg i rätt riktning att säga att du lider av panikångest attacker och ångest i allmänhet, skulle nog försöka låta bli att tjata på om benszo då detta kan uppfattas lite märkligt och deras tankar kring om du bör få benso eller ej kan rubbas om du pushar det för mycket.

Annars om du inte lyckas få ut nåt så gör som många andra, kliv över in i RC-benso världen eller inte du gör ju vad du vill.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in