2007-11-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Hur tyckte dina bekanta att det var att jobba fr honom?

De var bara underhuggare utan ngra strre karrirdrmmar inom KB, han var chefen som fanns nr de kom dit. De ifrgasatte aldrig honom eller hans chefsskap innan han hktades och det sa PANG! Dremot tycker man att hon som avsljade honom borde ftt Pro Patria eller Illis Quorum.
Citera
2007-11-05, 13:38
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
De var bara underhuggare utan ngra strre karrirdrmmar inom KB, han var chefen som fanns nr de kom dit. De ifrgasatte aldrig honom eller hans chefsskap innan han hktades och det sa PANG! Dremot tycker man att hon som avsljade honom borde ftt Pro Patria eller Illis Quorum.

Har du namnet p den som avsljade honom? du kan PMa om du vill.
Citera
2007-11-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Har du namnet p den som avsljade honom? du kan PMa om du vill.

Faktiskt inte. Men jag vet att det var en kvinna och att det tog henne det sista halvret av Burius liv att klura ut att det var han. Jag tror du kan hitta henne ganska ltt.
Citera
2009-05-02, 15:54
Medlem
Det finns en mycket bra radio Dok om denne man p sr.se ,den heter KB chefen.
Den gr att ladda ner som ipod.
Det finns ven en stor artikel i Vi nr 10 Oktober -08 som heter Bok tjuven.
Han var frn Eskilstuna hade ett son- namn innan,uppvxt p Knut Hellbergsgatan dr.
Citera
2009-10-20, 10:05
Medlem
J12s avatar
Jag knner familjen mycket vl och har trffat honom hur mnga gnger som helst, han var en fantastiskt trevlig och dmjuk person.
Citera
2010-07-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Det finns en mycket bra radio Dok om denne man p sr.se ,den heter KB chefen.
Den gr att ladda ner som ipod.
Det finns ven en stor artikel i Vi nr 10 Oktober -08 som heter Bok tjuven.
Han var frn Eskilstuna hade ett son- namn innan,uppvxt p Knut Hellbergsgatan dr.
Bumpar denna trd, fr att frga om ngon mjligtvis sitter p lnken till denna radiodokumentr. Jag hitter den inte.
Citera
2010-07-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keplersprostata
Bumpar denna trd, fr att frga om ngon mjligtvis sitter p lnken till denna radiodokumentr. Jag hitter den inte.

Dokumentren om boktjuven Anders Burius heter "Bibliotekarien" av Jesper Hour som vann Stora radiopriset fr rets reportage 2009. Programmet finns p sr.se:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2462939
Citera
2010-10-24, 23:12
Medlem
Palahniuks avatar
Ingen som har ngra bilder p Anders? Detta r det enda jag hittat - http://www.dn.se/polopoly_fs/1.97812...3950346743.jpg

Lite mer ktt p benen om AB frn en Expressen-artikel.

Citat:
S inte fr KB-mannen. Som s flagrant brt mot s gr man bara inte -tabut. Och det gllde inte bara bcker. Hela hans karrir knnetecknas av frakt fr det lrda etablissemang som han aprop dubbelnatur samtidigt ville tillhra. Som ung chockerade han den akademikervrld som nd r van vid ra trtor, skitsnack och missunnsamhet med sina aggressiva angrepp p dem han ansg skyldiga till att han inte fick den professur i bok- och bibliotekshistoria han tyckte sig frtjna. Och i sllskapet Idun vckte han uppseende genom att ppet hna trkiga fredragshllare och vad han ansg vara pomps enfald . Ett etablissemangets bokstavsbarn, samtidigt, precis som klassens stkigaste , beundrad fr sina bravader samt fr intellektuell briljans, inte minst i skrift. Men han konfunderade ocks genom sitt skryt med halvkriminella kontakter och erotiska eskapader, han krde dyra bilar och bar eleganta klder. Man kan visst vara expansiv som humanist, men inte s, som han var, sger en som knde honom sedan studieren i Lund. P KB vgrade han inordna sig i gemensamma projekt och, p tvrs mot reglerna, tog han, ppet, med sig bcker hem och p resa. Borde det inte ringt ngra varningsklockor?

http://www.expressen.se/kultur/1.213694/bibliofilurer
Senast redigerad av Palahniuk 2010-10-24 kl. 23:40.
Citera
2011-01-12, 11:46
Medlem
Bibliotekstjuven

TV Seriestart: Bibliotekstjuven

http://svt.se/2.145955/bibliotekstjuven
Citera
2011-01-12, 20:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Spnnande!
Citera
2011-01-12, 22:57
Bannlyst
AB nrmade sig 50 och hade slt bcker fr minst 10 mkr - varfr tar han sitt liv genom att med en yxa sl snder gasledningen fr att orsaka sjlvmordet/dr i explosionen - nr han kanske riskerade 3 rs fngelse dr han hade chansen att brja om? Det finns teorier om att han inte tog sitt liv - vilka r det?

Fr egen del tror jag att en sdan personlighet blir ett med sin livslgn som han sedan inte orskar bra eller konfronteras med; drav sjlvmordet!
Citera
2011-01-13, 01:39
Medlem
--68--s avatar
r det ngon som vet vilket efternamn han hade innan namnet Burius togs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in